Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri nukuttaa vauvaansa tampausparvekkeella joka päivä klo 11-14 ja taas klo 17-19. Koska voin viedä matot ulos?

Vierailija
25.05.2017 |

Ja kyllä, en käytä samaa parveketta vaan kahta kerrosta ylempänä, mutta pölyt tulee kuulemma vauvan päälle.

Kun yritin tampata mattoja, niin tämä äiti alkoi sättiä minua ettei nykyään kukaan enää vie mattoja ulos.

Taloyhtiön säännöissä lukee, että mattojen tuuletus ja tampaus ma ke pe klo 10-19 ja vuodevaatteet ti to la sama aika. Mutta tämä äiti vaan nauroi mulle päin naamaa!

Mitä teen?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu nukuttaa lasta tamppausparvekkeella? Sinnen pääseekin kuka tahansa. Ja miten äiti kuulee jos lapsi itkee tms?

Vierailija
22/40 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeessä saa tampata mattoja partsilta enää nykyään? Kaikissa taloissa, joissa mä olen asunut, mattojen tamppaus ja puistelu partseilta on nimenomaan kielletty, koska pöly ja roskat kulkeutuvat alempiin kerroksiin parvekkeille, ikkunoille ja sisälle asti, jos ovi tai ikkuna on auki.

Mene pihalle tamppaamaan mattosi. Vaikka alapuolella ei olisikaan vauvaa, siellä ovat kaikki muut naapurit. Jos sä et halua niitä roskia ja pölyjä mattoosi, eivät alalerrosten tyypitkään varmaan halua niitä asuntonsa yhteyteen.

Useissa vanhoissa taloissa, kuten omassa lapsuudenkodissani, joka on rakennettu joskus 50-luvulla on rapuissa 1-2 nimenomaan tamppaukseen tarkoitettua parveketta. Joko asuntojen omien parvekkeiden lis'ksi (yleensä tällöin kaikissa asunnoissa ei ole parveketta) tai korvaamassa kokonaan parvekkeet.

Niissä on yleensä juuri tuollaiset tamppausajat, eli tietyt päivät ja kellonajat ja erilliset ajat taas juuri vuodevaatteille. Tämä on hyvin yleistä ainakin Helsingissä ja tietyn aikakauden taloissa.

Nämä parvekkeet sijaitsevat siis rapun yhteydessä ja siinä on alapuolella yleensä vain sisäänkäynti rappuun (ja juuri siksi tamppausajat on rajoitettu, ettei koko aikaa sada pölyä niskaan kun kävelee sisään), ei siis muiden asukkaiden parvekkeita, ei edes ikkunoita.

Itseasiassa ap:n talo kuulostaa ihan mun lapsuuden talolta. Onko Länsi-Helsingissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kysyst äidiltä suoraan, ilmoitat isännöitsijälle tai mihin vaan.

Lapsen nukkumapaikka ei ole tuuletusparvekkeella. Ja mattoja saa tampata, jos siltä tuntuu.

Vierailija
24/40 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö sulle ikinä käy klo 14-17 tai klo 19:stä vaikka seuraavaan aamuun asti? Kuinka monta tuntia niitä pitää siellä hakata?

Ymmärrätkö lukemaasi? Niillä parvekkeilla on tamppausajat, jolloin on sallittua tampata. Muina aikoina ei ole. Ap:n talossa se on kolmena päivänä aikoina 10-19. Muulloin kielletty.

Vierailija
25/40 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille suoraa että haista sinä vttupska, tämä on taloyhtiön asukkaille tarkotettu yhteinen ominaisuus:)

Ja jatkat tamppaamista, kannattaa mainita isännöitsijälle muuten tilanteesta

Vierailija
26/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mattoja ei pitäisi tampata ollenkaan. Ompeleet löystyvät.

Ei minulla ainakaan ole matoissa mitään ompeleita.

Vierailija
27/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko pölyistä jos teillä pitää tampata matot kerran päivässä tai edes kerran viikossa. Muuten kakaransa nukuttaja nukuttakoot lastaan jossain muualla. 

Vierailija
28/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia taloja joissa on tamppausparveke ja jopa kaksi. Ei ne ole mitää vauvojen nukutuspaikkoja. Miettikääs mikä tunku niihin olisi jos kaikki mammat tekisivät samaa eikä esim joku vanhempi henkilö jaksa alas asti mattojaan viedä tuulettumaan ja tarvitsisi sen tamppausparvekkeen hetkeksi käyttöönsä mutta ei voikaan kun se marttahelmen pitää juuri siellä saada nukkua. Itsekin olen äiti mutta sentään osaan ottaa muut huomioon ja sen verran maalaisjärkeä käyttää etten missää tamppauspartsilla lasta nukuttaisi. Olen meinaan nähny taloja joissa ihmiset käyvät niissä myös tupakalla, ei kiva :/

Vierailija
29/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun edellisessä asunnossa oli myös tamppausparveke, oli sellaisessa kohdassa, ettei alapuolella ollut mitään muutakuin toinen tamppausparveke, joten pölyt ei häirinneet ketään, asuntojen parvekkeet toisella puolen taloa. Jotkut kävivät siellä tupakallakin.

Äiti tietää, että käyt tamppaamassa mattoja, joten jos joku vauvaa satuttaa niin se on vauvan äiti. Äkkiä se sen vauvansa sieltä käy pois hakemassa kun alat tamppaamaan mattoja. Miksei nukuta omalla parvekkeellaan?

Vierailija
30/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka hullu jättää lapsensa useammaksi tunniksi nukkumaan tuuletusparvekkeelle? Kas kun ei parkkipaikalle.

Mutta ap tamppaa mattonsa silloin kun hänelle sopii ja taloyhtiön säännöt sen sallivat. Kai tämä äityli jossain vaiheessa tajuaa.

Vierailija
31/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ajattelevat ettei mitkää valtakunnan säännöt koske heitä -.-

Mahtanee olla prinsessaäityli kyseessä

Vierailija
32/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita matot valmiiksi siten että voit ne heti töistä tultuasi viedä sinne partsille katsomatta alas. Jos mahdollista niin ota kopio säännöistä koskien parvekkeiden käyttöä ja tiputa kyseisen äipän postiluukusta sisään kun olet ne matot sinne vienyt ensiksi. Alleviivaa ne kellonajat tai korosta jollakin tussilla ne. Lisää vielä että nämä säännöt koskevat kaikkia talon asukkaita. Ehkä menee perille, ehkä ei.

Vierailija
33/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 10-11 tai 14-17 onnistuu. Jos vauva ei haittaa mattojen tuuletusta, niin 10-19.

Vierailija
34/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi viedä matot ulos? Kummallista kansanperinnettä. En ole ikinä tampannut mattoja ja hyvin on selvitty ilmankin, siistissä kodissa jo kymmeniä vuosia.

Vierailija
35/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talossa talonmies tai isännöitsijä eikä riita selviä keskustelemalla niin soittaisin ystävällisesti heille ja kyselisin mitä kannattaisi tilanteessa tehdä? Hyvällä tuurilla heiltä tulisi joku yleisohje printattuna seinälle jossa lukisi selkeämmin että tamppausparvekkeiden käyttö tamppausaikoina ei muussa käytössä tms.

Voit myös laittaa ilmoitustaululle lapun aiheesta.

Itse tamppaan matot 2 kertaa vuodessa. Karva/nukkamatot keräävät tosi paljon roskaa ja pölyä sisälleen jota voi yrittää imuroida mutta ei kyllä lähde siltikään kunnolla. Tamppaamalla saa niitä hiukkasia sieltä väleistäkin lähtemään joten tästä syystä tamppaan ainakin itse.

Vierailija
36/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.uusisuomi.fi/asuminen/83031-lehti-ei-taloyhtiosi-ei-voi-kie…

Vaikka porraskäytävän parvekkeen ovipielessä lukisi, että mattoja saa tampata vain keskiviikkoisin kello 17–21, sääntöä ei tarvitse noudattaa. Edes taloyhtiön säätämä hiljaisuus iltakymmeneltä ei voi olla liian ehdoton. Vessan saa vetää öisin ja suihkussa saa käydä. Satunnaisesti saa myös juhlia. Taloyhtiöön kannattaa toki sopia yhteiset pelisäännöt, kunhan ne eivät ole mielivaltaisia, Metsälä jatkaa.

Voit siis tampata milloin haluat, samoin lasta saa nukuttaa milloin haluaa. Fiksusti voitte keskenänne sopia ajoista.

Vierailija
37/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko joskus yrittää ehtiä juuri sen verran nopeammin, että sinulla olisi klo 17 jo tamppaus täydessä vauhdissa, kun äiti toisi vauvaansa parvekkeelle? Silloin hän joutuisi toteamaan, että nyt sinne ei voikaan jättää lasta. Ymmärrän hyvin, ettet halua aloittaa tamppaamista kun lapsi on jo parvekkeella, lapsen hyvinvointi on kuitenkin tärkein eikä hänen pidä kärsiä tyhmästä äidistään.

Vierailija
38/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi viedä matot ulos? Kummallista kansanperinnettä. En ole ikinä tampannut mattoja ja hyvin on selvitty ilmankin, siistissä kodissa jo kymmeniä vuosia.

Miksi pitäisi se vauva viedä sinne tamppausparvekkeelle?

Vierailija
39/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tamppaat matot silloin kun taloyhtiön aikataulut sallivat. 

Olet huomaavainen, kun ajattelet vauvan päiväunia. 

Ilmoita tälle äidille että olet aikeissa tampata matot huomenna joko kello 17 tai klo 18,50 että ehdit hoitaa asian taloyhtiön sääntöjä noudattaen, ja että hän voisi halutessaan laittaa vauvan ulos vasta kun olet valmis, tai vaihtoehtoisesti ottaa vauvan pois alta hiukan ennen seitsemää tai laittaa vaikkapa harson vauvan eteen ettei pölyt ja roskat menisi vauvan päälle. 

Jos tämä äiti ei ole yhteistyöhaluinen, niin sitten sinun ei auta kuin tampata matot ajallaan. Hänhän se valitsee, käyttääkö viatonta vauvaa kiistakapulana vai ei. 

Et kuitenkaan tamppaa mattoja joka päivä.. 

Vierailija
40/40 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pakko matot tampata joka kk. Lähtee roskat ja kissankarvat karvamatoista kunnolla irti. Itse tamppaisin just sillo ku huvittaa ja sanoisin että vie se lapses pois tamppaus partsilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme