Välilihan öljyäminen??
Hei!
Olen lukenut tuolta toukojenkin pinoista, että neuvolasta on saatu ohjeita välilihan hierontaan/öljyämiseen...
Meillä neuvolassa ei sellaisesta ole puhuttu, mutta omatoimisesti ostin Weledan synnytykseen valmistautumis -öljyä, mutta siinä ei siis varsinaisia ohjeita tullut mukana :-0
Siis kertokaas vähän tyhmemmälle, että miten ja mihin tätä öljyä hierotaan vai laitetaan???
Yhessä ohjeessa, jonka netistä löysin käskettiin vänyttämään ja hieromaan n.10-15 min...Siis aika pitkä aika???
Auttakaa :-)
JJ-82 rv34+4
Kommentit (8)
Kyllä siinä itse asiassa oli paketissa käyttöohje mukana, mutta saksankielinen sellainen. Itse luin vain pikaisesti läpi. Voi surku kun heitin pois. Onko sulla tallella?
Ainakin sen muistan, että hieromaan nimenomaan käskettiin, tosiaan suht kauan, ja siinä jopa oli ohje, että varsinaisen välilihan hieromisen lisäksi öljyllä pitäis myös hieroskella emättimen sisäpuolelta venytellen sitäkin. Käskettiin hieroa, kunnes tuntuu pientä kihelmöintiä.
Enpä tiedä, noudatanko itse noin kirjaimellisesti, mutta jotain tässä täytyy yrittää, ekassa synnytyksessä tehtiin eppari eikä siitä toipuminen kyllä ollut kivaa hommaa. Tokassa selvisin ilman. Hankin muuten silloin tokaa synnytystä varten Instrusta kuumavesipullon, jonka päällä istuin avautumisvaiheen lopussa. Se ainakin pehmitti paikkoja ilmeisen hyvin.
t. Bonita
minkänimistä se Weledan öljy on? kun katoin netistä niitä öljyjä niinlöysin niin monta eri et mnei sit sekasin et mikä on se öljy millä uskaltaa pistä sinne alakertaan..
Kiitti etukäteen!
my_selene ja neitinen rv 31+
Weleda Synnytykseen valmistautumisöljy ja netistä sitä saa tilattua ainakin Hyvinvoinnin Tavaratalosta.
Heippa!
Rasvaamiseen käy kuulemma ihan tavallinen ruokaöljy tai vauvaöljy, ei kannata välttämättä satsata kalliisiin erikoisrasvoihin:) Ja synnytyksessä lämmittämiseen käy myös esim. lämmitettävä kauratyyny (löytyy monelta kotoa tai voi jopa tehdä itse, muistaakseni Kotivinkissä oli hiljattain ohjeet).
Suuri äitiyskirja (toim. Dr Anne Deans) neuvoo näin:
" VÄLILIHAN HIERONTA
Tätä tekniikkaa voi käyttää päivittäin noin 34. raskausviikolta alkaen. Sen avulla voi venyttää välilihaa ja emätintä ympäröivää kudosta synnytystä varten.
Kädet on aina syytä pestä ennen tämän harjoituksen aloittamista ja sen jälkeen. Emättimen suun, välilihan ja virtsaputken voi paikallistaa käsipeilin avulla.
Harjoitus on helpointa tehdä istuallaan taaksepäin nojaten, pyyhe lantion alla. Peukaloihin ja välilihaan kannattaa sivellä vesiliukoista liukastusvoidetta. Peukalot asetetaan noin 3-4 cm syvyyteen emättimen sisään ja painetaan alas ja sivuille, kunnes venytys alkaa tuntua lievästi kutkuttavalta. Venytystä jatketaan noin kaksi minuuttia.
Emättimen alapuoliskoa hierotaan rauhallisesti samalla koko ajan painaen noin 3-4 minuuttia. Hieronnan aikana on varottava virtsaputken suuta virtsatietulehduksen riskin takia."
- Itse kokeilin tällä ohjeella + äitiyspakkauksen liukuvoiteella. En tykännyt tunteesta, joten jätin harjoitukset sikseen. Olisi kyllä ehkä kannattanut jatkaa, parin harjoituskerran jälkeen ei varmaan olisi tuntunut enää niin epämiellyttävältä...
Raskauden loppupuolella tuskin tarvii edes öljyä, kun luistaa muutenkin. Tärkeintä hieronnassa on varmasti kunnon venytys sivuille ja välilihaan päin, jotta kudokset ihan oikeasti venyisivät. Joka ilta yht 10 min ei ole pitkä aika! Sen voi tehdä aina vaikka iltauutisten aikaan, joten rutinoituu nopeasti. Mies auttaa mielellään..;) Mun mielestä esim hierontakapula (kova tekopenis) on parempi kuin sormet, saa kammettua paremmin. :) Miehen mielestä on saatu jo tuloksia, vaikka samaan aikaan olen harjoittanut lantionpohjanlihaksia. Sidekudos vaan venyy raskauden aikana herkemmin.
Jos siihen öljyyn oikein innostuu, niin sitä kannattaa ottaa myös synnytykseen mukaan. Jotkin kätilöt laittaa sitä ihan omastakin takaa ennen ponnistusvaihetta vaginaan lisäliukasteeksi.
..mutta viime viikolla synnytystapa-arviossa kätilö kehotti rasvailemaan välilihaa, jotta joustaa sitten paremmin.
Suositteli ostamaan apteekista ceridal-nimistä rasvaa, ite oon kyllä käyttänyt samaa kuin muullekin kropalle=)
-Ankka & 39+2-