Miksi liput vedettiin takaisin ylös hautajaisten jälkeen?
Täälläpäin oli vielä puoli tuntia liput puolitangossa, nyt täysin ylhäällä. Miksi?
Kommentit (14)
Sielun taivaaseen menoa kuvaa, näin mulle on sanottu.
Valtioneuvoston kanslia suosittaa presidentin hautajaispäivänä 25. toukokuuta yleistä suruliputusta koko maassa. Liputus alkaa kello 8 ja päättyy auringon laskiessa, kuitenkin viimeistään kello 21. Siunaustilaisuuden jälkeisen muistotilaisuuden arvioidaan päättyvän kello 17.30, jolloin liput nostetaan kokosalkoon auringon laskuun saakka.
Ohjeistuksen mukaan 17.30 ylös vasta tänään
Meidän taloyhtiössä ei isännöitsijän päätöksestä liputettu. Huomenna kuulee kunniansa kyllä.
Eikös ne liput ole taloyhtiöissä yleensä puolitangossa hautajaispäivänäkin iltaan asti?
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä ei isännöitsijän päätöksestä liputettu. Huomenna kuulee kunniansa kyllä.
Miten perusteli
Ok, eli meillä periaatteessa toimitaan ihan oikein, vaan turhan aikaisin. Annettakoon se heille anteeksi :) nyt olen taas viisaampi!
Noin hautajaisissa liputetaan. Jos muistotilaisuus on esim. seurakuntatalolla, niin siellä on aamupäivällä lippu puolitangossa. Ja kun vainaja on laskettu hautaan ja hautajaisväki tulee seurakuntatalolle muistotilaisuuteen, niin lippu on nostettu ylös.
Sitä ihmettelen miksi tuossa valtioneuvoston ohjeistuksessa tuo ylös nostaminen on noin myöhään. Kyllä minä olen aina ymmärtänyt, että kun siunaustilaisuus / hautaan laskeminen ovat ohi, niin silloin lippu nostetaan ylös.
Ja näin minäkin sen olen ajatellut, että se lipun nostaminen kuvastaa sitä, että sielu menee taivaaseen.
Kävin juuri katsomassa ikkunasta naapurin lippua, ja se on edelleen nostettuna vain 3/4 tangosta.
Katsoin oman taloyhtiön pihan lipputankoa, ja siinäkin on lippu puolitangossa.
Tampere
Mutta jos taloyhtiössä on kuollut joku, niin ei hautajaispäivänä muistaakseni ole lippua nostettu iltapäivällä ylös.
Meilläkin vedettiin lippu ylös salkoon. Hänen sielunsa on Taivaissa, murheet ja surut ovat ohitse.
Nyt voi syödä illallista ja juhlistaa Mauno Koiviston elämää. Kiitos kaikesta!
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos taloyhtiössä on kuollut joku, niin ei hautajaispäivänä muistaakseni ole lippua nostettu iltapäivällä ylös.
Sitten kun lasketaan lippua, niin ekaksi nostetaan ylös ja sitten alas.
Nykyään kun huoltoyhtiöt ovat korvanneet talkkarit, on oikeasti aika hölmöä esittää tällaisia suosituksia liputuksesta, ei onnistu/onnistunut.
Aivan hyvä ja korrekti tapa on pitää lippu puolitangossa koko päivän.
http://www.hautajaiset.net/suruliputus.html