Miksi esim. etätyötä ja reissuhommia ei pidetä "oikeana" työnä?
Olen usein huomannut, että on paljon ihmisiä, jotka eivät pidä "oikeina" töinä sellaisia hommia, joissa ei mennä joka päivä tiettyyn aikaan työpaikalle ja siella sitten ollaan tietty aika ja kotiin. Esim. etätyöt ovat näitä (eihän se ole oikeaa työtä kun vaan kotona istut) ja myyntiedustajan työt (eihän se mitään työtä ole kun vaan ajelet pitkin autolla ja käyt vähän kahvilla jonkun kauppiaan kanssa ja työnantaja maksaa kaikki kulutkin). Samalla tavalla ne sovitut hommat on tehtävä etänäkin ja edustajana on syytä tulla myös kauppaa ajelun ohella. Ja tokihan tällaiset työt ovat myös "kivaa hommaa". Mutta eivät silleen niinkuin oikeaa työtyötä.
Mistä tällainen ajattelu tulee?
Kommentit (6)
Paha sanoa, mä kun en ole ikinä törmännyt tuollaiseen ajatusmalliin. Työ on työ, ihan sama missä ja miten sitä tekee.
Minä ompelen työkseni, kotoa käsin, yrittäjänä toki, ja teen ihan valtavan määrän työtä. Olen menestynyt alalla ja tuntimäärät huitelevat helposti 12h/päivä. Silti monet ajattelee, etten tee oikeaa työtä vaan vähän vain harrastelen.
Oikea työ on ruumiillista ja suorittavaa työtä, joka tehdään työpaikalla aikaisin aamulla aloittaen. Kahvitauolla kuuluu haukkua johtoporrasta ja paheksua "kaiken maailman dosentteja" ja "paperinpyörittelijöitä", jotka eivät ymmärrä tosielämästä yhtään mitään.
Mulla oli työ"kaveri" joka toi kovaan ääneen esiin käsityksensä muiden etäpäivistä. Ne eivät kuulemma olleet työntekoa ollenkaan. Eikä myöskään 12-tuntiset päivät yhtiön pääkonttorilla. Koska ne eivät tapahtuneet tehtaalla.
Tämä työkaveri itse kyllä leimasi itsensä aina tunnollisesti sisään ja ulos, vaikka olisi istunut koko päivän työpuhelimessa soittelemassa sukulaisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Oikea työ on ruumiillista ja suorittavaa työtä, joka tehdään työpaikalla aikaisin aamulla aloittaen. Kahvitauolla kuuluu haukkua johtoporrasta ja paheksua "kaiken maailman dosentteja" ja "paperinpyörittelijöitä", jotka eivät ymmärrä tosielämästä yhtään mitään.
Ja jos työssä menee arveltua kauemmin, niin vikahan ei ole tekijässä vaan pomoissa, jotka on laskenut väärin.
Hassua, jos tällaista ajattelutapaa vielä on.