äidinlyyra
Vieläkö on tapana ostaa äidille lyyra, vai onko se vanhentunut tapa.
Kommentit (19)
Se on 70-vuotiaiden ja sitä vanhempien juttu.
70-vuotiaat äidit eivät ehkä enää saa niitä..ääliö. Jossakin edelleen tapana.
Vierailija kirjoitti:
70-vuotiaat äidit eivät ehkä enää saa niitä..ääliö. Jossakin edelleen tapana.
Tarkoitin tietenkin, että tuolla ikäluokalla oli vielä yleistä saada/hankkia äidinlyyra siinä vaiheessa, kun lapsi pääsi ylioppilaaksi.
2
Minä ostin äidilleni. Tosin jo vuonna 2001.
Miksi vain äidille hankitaan tuollainen, miksei myös isälle? Onko edelleen yleinen normi, että äiti on pääasiallinen kasvattaja ja isä vain perheen elättäjä ja elannon tuoja?
Kylläpä niitä kaupoissa myydään. Tyttäreni ei minulle ostanut, ei ollut moisesta kuullutkaan vaikka minulla itsellänikin oli aikoinaan alan liike ja tytär niitä silloin lapsena näki :) Oletin että koulussa olisi asiasta puhuttu, enkä nyt niin kauheasti kyllä sitä lyyraa odottanutkaan, mutta olis se toki ollut kiva ele kun tyttäreni oli ensimmäinen ylioppilas meidän perheessä.
Mä ainakin ostin äidille, valmistuin 2012. En tiennyt tästä traditiosta kun olen ulkomaalainen, mutta kaveri kertoi ja tykkäsin ideasta :) ja btw kyllä meillä on ollut äiti ensisijainen kasvattaja. Ei hänkään tiennyt traditiosta mutta piti lyyraa ylpeydellä valmistujaisissani ❤️
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain äidille hankitaan tuollainen, miksei myös isälle? Onko edelleen yleinen normi, että äiti on pääasiallinen kasvattaja ja isä vain perheen elättäjä ja elannon tuoja?
No onhan se aika naismainen, aika noloa olisi miehellä sellainen rintaneula tai kaulakoru. Miehillä on sitten ne omat sotilasmerkkinsä.
Minä olen yli 70-vuotias eikä minulla ole äidinlyyria, vaikka lapseni ylioppilaita ovatkin. Minusta äiti "ansaitsee" lyyransa, jos hän joutuu tekemään jotain uhrauksia (esim. taloudellisia) lastensa kouluttamisen eteen tai auttamaan lapsiaan paljon koulutehtävissä, "potkimaan" lapsiaan eteenpäin. Minun ei tarvinnut tehdä kumpaakaan, joten ainoa lyyrani on omassa ylioppilaslakissani.
Lisäksi perheessäni on itsestään selvää, että koulut käydään ja opiskellaan, joten minun ei tarvitse ylimääräisillä lyyrilla mainostaa perheeni oppineisuutta.
Äidit hoitaa pääasiallisesti sen kaiken raskaan koulunkäyntiin ja muuhunkin liittyvän metatyön. Siksi minä kyllä ainakin toivon tuollaista lapsiltani.
Katsoin vain, että koruliikkeet mainostavat niitä ja ajattelin vieläkö on tapana ostaa.
Ennenhän oli käytännössä itsestäänselvyys, että avioeron sattuessa kohdalle, oli äiti lähivanhempi ja isä etävanhempi. Nykyään on paljon päinvastaisiakin tapauksia, varsinkin jos lapset ovat eron sattuessa jo isompia.
Kuinka moni uuden ylioppilaan äiti sai tämä vuonna äidinlyyran?
Lapseni kirjoittivat kymmenkunta vuotta sitten. Eivät olleet kuulleetkaan äidin lyyrasta, enkä minä v. 1960 syntynyt sellaista halunnut.
Sitten lyyra vaan jäisi laatikkoon. Luonnonvarojen ja rahan tuhlausta.
Tytär kirjoitti viime vuonna ja oli ostanut lyyran minulle. Itse olin unohtanut koko lyyran, mutta ilmeisesti joko koulussa tai kavereiden kanssa asiasta oli puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se aika naismainen, aika noloa olisi miehellä sellainen rintaneula tai kaulakoru. Miehillä on sitten ne omat sotilasmerkkinsä.
En kyllä äitinä muistanutkaan tuollaista lyyraa silloin kun lapseni aikoinaan kirjoittivat.
Muistan tästä ketjusta oman vanhan äitini tuollaisesta hössöttäneen kun itse kymmeniä vuosia sitten pääsin ylioppilaaksi. Turhaa mun mielestä
kertoisitko lisää tuosta traditiosta, kun en oikein edes tunne sitä?