Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeisestä masennauksesta kärsineet

Vierailija
24.05.2017 |

harmitteletko, ettet päässyt nauttimaan pienestä vauvasta normaalisti, kun olit masentunut? Minulla ei mitään rakkauden tunteita herännyt vauvan synnyttyä, ja meni kolmisen kuukautta, ennen kuin aloin tuntemaan edes pieniä ilon hetkiä vauvasta. En missään vaiheessa tuntenut "vauvan tuoksua", vaikka ihmiset ympärillä sitä olivat haistavinaan. Aloin toipua masennuksesta vasta, kun lapsi oli 2½-vuotias.

Nyt tämä lapsi (jäi ainoaksi) on jo teini-ikäinen, enkä edelleenkään koe suurta rakkautta häntä kohtaan, vaikka toki pidän ja välitän hänestä.

Minkälaisia ajatuksia muilla äideillä, jotka kärsivät synnytyksen jälkeisestä masennuksesta?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse masennuin vauvan ollessa 2 viikon ikäinen, ja hänen ollessaan reilut 2 kk puhkesi psykoottinen masennus, rupesin näkemään näkyjä vauvan vahingoittamisesta teräaseella. Ja vain pari päivää aiemmin olin käynyt perheneuvolan psykologilla, joka totesi, että kaikki on hyvin - eihän vauvaa voi rakastaakaan vielä, kun se vasta pari kuukautta siinä on ollut. Sen jälkeen pimeni, en taaskaan saanut apua ja sitten tuli nuo harhanäyt. Sitten vasta sain apua, en tosin terveyskeskuksesta, vaan soitin itse psykiatrian päivystykseen keskussairaalaan, ja pyysivät käymään samantien.

Vierailija
2/2 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin esikoisesta synnytysmasennukseen. Taustalla aiempaa masennusta ja pakkoajatuksia, joita tuli nytkin vauvan vahingoittamisesta. Olin tosi pettynyt itseeni enkä uskonut, että mulla on kykyä olla hyvä äiti lapselleni. En myöskään tunne rakastavani, mutta se ei niinkään ole lapsesta vaan musta itsestäni johtuvaa. En tiedä tunnistanko rakkautta tunteena tai osaanko rakastaa. Lapsi on nyt ekaluokkalainen ja on haastava lapsi. Mulle aikoinaan sanottiinkin, että meillä voi olla niin erilaiset temperamentit, että siinä on omat hankaluutensa. Joskus mietin, tekikö masennus jotain vahinkoa suhteellemme. Toivon kuitenkin, että lapseni pärjää elämässä, ja että hän ei mua aivan epäonnistuneena pitäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme