Yle taas korostaa iskujen hyviä puolia
Ihmiset tulevat yhteen ja juttelemaan. Uhreista ei kerrota mitään
Kommentit (9)
Kuinka v...tun tyhmä aloittaja oikein on?
Mieti ihan rauhassa otsikkosi.
Mitä ylen pitäs kertoa kaupunkilaisia? Ainakin mun telkkarissa on kerrottu järkytyksestä ja shokista.
Mutta myös siitä, miten ihmiset auttoivat yöllä hätääntyneitä ja panikoituneita nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Miksi uhreista pitäisi kertoa yhtään mitään? Haluaisitko itse, että lapsesi henkilötiedoilla ja kuvilla reposteltaisi tällaisen jälkeen?
Jos minun lapseni kuolisi tällaisessa iskussa niin toivoisin että kaikki keskittyisivät ensin suremaan uhreja ja sitten kohdistamaan kaikki voimansa siihen etteivät tällaiset iskut enää koskaan toistuisi.
En toivoisi että siitä väännetään joku yleinen human interest yhteenkuuluvuus puppa. Länsimainen yhteiskunta ei kuulu yhteen islamistien kanssa.
Koittakaa nyt uhreilla ratsastajat malttaa vielä hetki. Odotetaan, että saadaan ensin tunnistettu ja vietyä suruviesti kotiin.
Sen jälkeen ottakaa, raadelkaa ja käyttäkää agendanne tueksi jossain vauva-palstalla.
Hyi hitto! Yök.
Ei kainkukaan nyt ole väittänytkään, että terroristien kanssa olisi yhteenkuuluvuutta, mieti nyt vähän mitä puhut nelonen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi uhreista pitäisi kertoa yhtään mitään? Haluaisitko itse, että lapsesi henkilötiedoilla ja kuvilla reposteltaisi tällaisen jälkeen?
Ei niistä tarvi henkkareita kertoa vaan kertoa kuinka hirveästi kärsivät eikä tätä samaa paskaa mitä tuli Tukholman jälkeen että ihmiset keittää toisilleen teetä ja on niin hirveen ihkua tää kaikki
Tämä on vähän sama juttu kuin se nastolalainen koulukiusattu, joka erotettiin koulusta loppukevääksi: uhri saa rangaistuksen, kun ei uskalleta tehdä syyllisestä syyllistä. Nytkin keskitytään yhteisöllisyyteen sen sijaan että selkeästi tuomittaisiin tehty teko. Päinvastoin, melkeinpä hyssytellään sitä,että lapsia kuoli.
Uutisten tehtävä on kertoa mitä tapahtuu. Jos ihmiset käyttäytyvät poikkeavasti (esim yhteisöllisyys) niin on journalistisesti perusteltua kertoa siitä.
Hädästä ja tuskasta on perusteltua kertoa yleisellä tasolla. Omaisten tuskalla ja surulla mässäily sen sijaan ei kuulu asialliseen tiedonvälitykseen. Kriisihetkellä ihmiset voivat sanoa ja toimia tavalla, jota katuvat jälkikäteen.
Uutisten tehtävä on siis kertoa mitä tapahtui.
Tukholman iskuhan yhdisti ruotsalaiset kansakunnaksi ylenannon mukaan. Kaikki tukivat niiin hienosti toisiaan. Varsinainen terroriteko jätettiin ovelasti taka-alalle.