Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia taloushallinnon merkonomin työstä

Vierailija
23.05.2017 |

Ajattelin hakea kouluun

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laveeraus ja vesivärityöt kuuluvat osaan. Ihan kivaa...

Vierailija
2/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallinnon merkonomin työtä ei ole olemassa. Taloushallintoala on murroksessa ja suurin osa näistä taloushallinnon assistenttien tehtävistä (joita merkonomit tekee) on jo nykyään automatisoitu tai ulkoisetettu työvoimakustannuksiltaan halvempiin maihin. Joissakin firmoissa saattaa näitä hommia vielä löytyä. Suunta on koko ajan enemmän asiantuntijatyöhön, jolloin koulutukseksi vaaditaan maisterin tutkinto.

Monet merkonomit löytää kaupan kassoilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kys. koulutus ja kirjanpitäjänä työskentelen.

Helppoa, kevyttä, mukavaa, joskin paikoin puuduttavan tylsää duunia. Tilinpäätösaikaan saattaa vähän kiire iskeä kun kymmenittäin yhtiöitä pitäisi pikana saada valmiiksi, mutta muutoin lupsakkaa.

Vierailija
4/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko merkonomi siiivousalan tutkinto vai mikä?

Vierailija
5/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kys. koulutus ja kirjanpitäjänä työskentelen.

Helppoa, kevyttä, mukavaa, joskin paikoin puuduttavan tylsää duunia. Tilinpäätösaikaan saattaa vähän kiire iskeä kun kymmenittäin yhtiöitä pitäisi pikana saada valmiiksi, mutta muutoin lupsakkaa.

Työskenteletkö firman kirjanpitäjänä vai tilitoimistossa? Tilitoimistot ovat pääosin orjatyöpaikkoja.

Automatisoinnin myötä helpot tehtävät jäävät pois ja jäljelle jää lähinnä asiantuntijatehtäviä. Ala on kuoleva.

Vierailija
6/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko merkonomi siiivousalan tutkinto vai mikä?

Voi kun oisit saanut edes peruskoulun loppuun. Ehkä on vielä mahdollista?

Vierailija
7/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt aika monipuolisia toimistotöitä. Aloitin reskontrasta, siirryin kirjanpitoon, sen jälkeen vastasin suuresta toimistosta ja nykyään teen aika laajasti esimerkiksi hr- ja markkinointihommia. Moni luokkakaveri on tosin ihan kaupassa duunissa.

Vierailija
8/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut tuolla koulutuksella palkanlaskijana. Helppo ja siisti sisätyö, mutta vähän yksitoikkoinen ja numeroiden kanssa pitää olla tarkkana, mutta itse ei mitään kuitenkaan tarvitse laskea, kunhan syötät numerot vaan oikein ja oikeisiin sarakkeisiin niin tietokoneohjelma hoitaa loput.

Vierailija
9/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo kuinka jää vain asiantuntijatyöt;

Erto määrittelee luokkaan 2: vaativat asiantuntijatehtävät, itsenäisen kirjanpitotyön (sis. Tilinpäätökset, veroilmoitukset ja verosuunnittelun).

Nuohan on ihan peruskauraa kirjanpitotyössä, en tajua miten ne ollaan saatu rankattua moisen otsakkeen alle. Mut onhan tää hienoo et määkin voin nyt sanoa itseäni vaativaa asiantuntijatyötä tekeväks enkä enää ookaan perus toimistoduunarimerkonomi :D

Vierailija
10/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ko. Koulutus ja työskentelen pienehkössä tilitoimistossa. Välillä on kiire, mutta ihan mukava työpaikka. Mun luokkakavereista ei kyllä kukaan ole kaupassa töissä.

Myyntipuolen merkonomi on eri asia.

Vierailija
11/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut tuolla koulutuksella palkanlaskijana. Helppo ja siisti sisätyö, mutta vähän yksitoikkoinen ja numeroiden kanssa pitää olla tarkkana, mutta itse ei mitään kuitenkaan tarvitse laskea, kunhan syötät numerot vaan oikein ja oikeisiin sarakkeisiin niin tietokoneohjelma hoitaa loput.

Ja miksi kuvittelet, että tällaisesta työstä maksettaisiin esim. viiden vuoden kuluttua. Numerot ovat halvemmissakin maissa samanlaisia ;)

Vierailija
12/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi kuvittelet, että tällaisesta työstä maksettaisiin esim. viiden vuoden kuluttua. Numerot ovat halvemmissakin maissa samanlaisia ;)

Koska palkanlaskijan työhön kuuluu muutakin. Yleensäkinyritykset haluavat keskittää palkkahallinnon "omalle tyypille" joka puhuu suomea ja on tavoitettavissa.

Mutta elä toki haaveissa että toiset joutuu työttömiksi.

Vierailija
13/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo kuinka jää vain asiantuntijatyöt;

Erto määrittelee luokkaan 2: vaativat asiantuntijatehtävät, itsenäisen kirjanpitotyön (sis. Tilinpäätökset, veroilmoitukset ja verosuunnittelun).

Nuohan on ihan peruskauraa kirjanpitotyössä, en tajua miten ne ollaan saatu rankattua moisen otsakkeen alle. Mut onhan tää hienoo et määkin voin nyt sanoa itseäni vaativaa asiantuntijatyötä tekeväks enkä enää ookaan perus toimistoduunarimerkonomi :D

Asiantuntijatyökin on noista määrittelyistä jo muuttunut. Yhä enemmän työ on neuvontaa rahoitus-, talous- ja verotusasioissa ja siihen ei tämä "uusi" merkonomin tutkinto riitä. Ne jotka on suorittaneet ko. tutkinnon jo kymmeniä vuosia sitten, ovat ihan eri asemassa. Ovat jo ehtineet hankkimaan vankan työkokemuksen ja osaamistason. Suorittava taso on kuoleva ala, ainakin palkkakustannukisltaan kalliissa maissa.

Vierailija
14/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska palkanlaskijan työhön kuuluu muutakin. Yleensäkinyritykset haluavat keskittää palkkahallinnon "omalle tyypille" joka puhuu suomea ja on tavoitettavissa.

Mutta elä toki haaveissa että toiset joutuu työttömiksi.

Se on kertahomma syöttää perustiedot. Järjestelmä osaa laskea itse työtunnit syötetyn sopparin mukaan (myös ylityöt). Jos tulee muutoksia, niin esimiehen kuittauksella voi lähettää järjestelmän kautta pyynnön intiaan, ja joku tekee korjauksen. Ei siihen ihmistä tarvita. Verottajalta tulee verotustiedot automaattisesti ja jatkossa myös työnantajan puolen ilmoitukset automatisoidaan. Jäljelle tälläkin alalla jää HR-asiantuntijoiden hommat (maisterit).

Vierailija
15/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, aika monen mielestä siis parempi, että ap jää kotiin tuijottelemaan seiniä ja nostelemaan toimeentulotukea.

Hae ihmeessä opiskelemaan ap, jos ala kiinnostaa. Tästäkin ketjusta voi lukea järkevien vastaajien kommenteista, että työpaikkoja on monia erilaisia.

Ihan höpöjuttua, että joku esimerkiksi palkanlaskenta ulkoistettaisiin Intiaan.

Vierailija
16/16 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut toimistotyötä, vaan ollut lähinnä kassatyössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän