Päätin, että jatkossa multa saa poistaa hampaat suoraan ilman mitään juurihoitoja tms.
Olen kolmekymppinen, mutta mulla on useita sairauksia joiden ansiosta hampaat on huonokuntoisia. Mm. syömishäiriötausta, narskutan pahasti, refluksitauti. Ikävältä tuntui tajuta että tulen olemaan näin nuorena jo harvahammas, mutta tajuan kyllä senkin ettei kaikkeen voi itse vaikuttaa enää tässä vaiheessa.
Kommentit (23)
Olen itse tehnyt saman päätöksen. Ja jos olisin viisas niin vedättäisin loputkin hampaani (yläleukatekarit on jo) pois, koska mahdolliset krooniset tulehdukset yms. ongelmat altistavat sydän ja verisuonisairauksille.
Ei auta hammastahnat, kun hampaiden sisällä on tulehduksia juurissa ym. Oireettomia toistaiseksi, mutta röntgenissä paljastuivat.
2, tsemppiä sulle. Mulle on oikeastaan sama, onko suussa hampaita ollenkaan, tekarit on keksitty ja ilmankin pärjään varmasti.
ap
Mummoni katui koko keski- ja vanhuusikänsä, kun antoi vedättää hampaansa pois.
Valitti aina syödessään niistä tekareista.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile oral b korjaavaa hammastahnaa. Ja listerine suuvettä.
Ihanko tosissasi olet?
Olisipas asiat näin yksinkertaisia :D
Hammaskiskot narskutukseen ja hampaita voi paikata muovilla. Jos etuhampaat kuluneet ja ruman näköiset voisi muovilla pinnoittaa.Jos sinulla on paljon sairauksia voisitko saada jotain tukeakin hammaslääkäri kuluihin jos isompia operaatioita tehtävä.
Refleksitauti pilaa hampaita.onko sinulla lääke siihen esim. Itse söin somac kuurin silloin tällöin.Myös maitohappo bakteerit hyviä tulehduksiin ja vatsalle
Eikä juurihoidettu hammas ole kuollut, joka pitää poistaa kuitenkin jossain vaiheessa?
Toisilla kestää vuosikymmeniä toisilta joudutaan.paljonhan juurihoitoja tehdään ja usein hampaat säilyvät.Joskus joudutaan poistamaan jos hammas ei asetu.
Vierailija kirjoitti:
Eikä juurihoidettu hammas ole kuollut, joka pitää poistaa kuitenkin jossain vaiheessa?
Mulla on yksi hammas juurihoidettu 40 vuotta sitten ja viime keväänä sitä korjailtiin, mutta ei poistettu. Toisen juurihoidetun hampaan juuressa oli tulehdus ja kunnallinen hammaslääkäri olisi ottanut hampaan pois. Menin yksityiselle, joka teki uuden juurihoidon ja hammas on taas käyttökelpoinen.
Auttaako hammaskiskot oikeasti narskutukseen? Jostain luin, ettei lopulta auttaisikaan. Nykyään on narskutusbuumi meneillään, ainakin hammaslääkäreillä myydessä palveluitaan.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako hammaskiskot oikeasti narskutukseen? Jostain luin, ettei lopulta auttaisikaan. Nykyään on narskutusbuumi meneillään, ainakin hammaslääkäreillä myydessä palveluitaan.
Mulla ei auttanut, koska en pysty kiskoa käyttämään. Kiskon materiaali aiheuttaa kiillevaurioisissa hampaissani niin kovaa vihlontaa, etten pysty edes soratiellä kävelemään kiskon käytön jälkeisenä päivänä. Kätevää.
Hammashoitaja neuvoi ostamaan apteekista sellaisen pemeän ja edullisen kiskon.
Mulla siis meni 350 euroa hukkaan kiskon takia, kun en etukäteen tiennyt, että sen materiaali on tosi kovaa ja epäsopivaa hampailleni.
Kannattaa mennä juurihoitoon erikoistuneelle hammaslääkärille, niin hoito onnistuu. Se on aika hankala työ eikä tavishammaslääkärit oikein osaa sitä.
Että purentakisko saattaa vähentää narskuttelua, kun huomaa kiskon olevan suussaan, heheh.
https://fi.webdento.com/hampaiden-narskuttelu-bruksismi/
Purentakiskon vaikutusmekanismeja bruksaukseen ei tarkkaan tunneta. Purentakiskon käyttö lisää ainakin tietoisuutta bruksausesta ja saattaa siten vähentää hampaiden narskuttelua. Purentakisko muuttaa lisäksi purentaa ja purentakorkeutta sekä leukanivelten asemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei auttanut, koska en pysty kiskoa käyttämään. Kiskon materiaali aiheuttaa kiillevaurioisissa hampaissani niin kovaa vihlontaa, etten pysty edes soratiellä kävelemään kiskon käytön jälkeisenä päivänä. Kätevää.
Mulla siis meni 350 euroa hukkaan kiskon takia, kun en etukäteen tiennyt, että sen materiaali on tosi kovaa ja epäsopivaa hampailleni.
Miten hammaslääkäri sai myytyä sinulle kiskot, kertoiko vain että kiskot auttavat narskutukseen? Oma hammaslääkärini vouhottaa milloin mistäkin, niin että lääkärillä käynti stressaa. Pitäisi vaihtaa lääkäriä, niin vähenisi ehkä narskutuskin eikä tarvitse kuunnella aggressiivista myyntipuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla siis meni 350 euroa hukkaan kiskon takia, kun en etukäteen tiennyt, että sen materiaali on tosi kovaa ja epäsopivaa hampailleni.Miten hammaslääkäri sai myytyä sinulle kiskot, kertoiko vain että kiskot auttavat narskutukseen? Oma hammaslääkärini vouhottaa milloin mistäkin, niin että lääkärillä käynti stressaa. Pitäisi vaihtaa lääkäriä, niin vähenisi ehkä narskutuskin eikä tarvitse kuunnella aggressiivista myyntipuhetta.
Kävin kahdella eri hammaslääkärillä, joista molemmat sanoivat, että rentoutusharjoitusten, purukumin jauhamisen lopettamisen, alkoholin välttämisen ja leukajumpan lisäksi purentakisko on ehdoton, jos haluan päästä eroon särkylääkkeistä ja saada suuni vielä joskus kokonaan auki. Toiselta puolelta leukanivel on niin kulunut ja luhakset jumissa, että pahimpina päivinä suu aukesi vain vajaat 3 cm. Ostin sitten apteekista sen halpaversion ja noudatin muita ohjeita. Nyt puolen vuoden jälkeen tilanne on selvästi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla siis meni 350 euroa hukkaan kiskon takia, kun en etukäteen tiennyt, että sen materiaali on tosi kovaa ja epäsopivaa hampailleni.Miten hammaslääkäri sai myytyä sinulle kiskot, kertoiko vain että kiskot auttavat narskutukseen? Oma hammaslääkärini vouhottaa milloin mistäkin, niin että lääkärillä käynti stressaa. Pitäisi vaihtaa lääkäriä, niin vähenisi ehkä narskutuskin eikä tarvitse kuunnella aggressiivista myyntipuhetta.
Kävin kahdella eri hammaslääkärillä, joista molemmat sanoivat, että rentoutusharjoitusten, purukumin jauhamisen lopettamisen, alkoholin välttämisen ja leukajumpan lisäksi purentakisko on ehdoton, jos haluan päästä eroon särkylääkkeistä ja saada suuni vielä joskus kokonaan auki. Toiselta puolelta leukanivel on niin kulunut ja luhakset jumissa, että pahimpina päivinä suu aukesi vain vajaat 3 cm. Ostin sitten apteekista sen halpaversion ja noudatin muita ohjeita. Nyt puolen vuoden jälkeen tilanne on selvästi parempi.
Valititko hammaslääkärille teetetystä kiskosta? Miten hän reagoi?
Mulle sai lääkäri myytyä purentakiskon, jota yritin sisukkaasti käyttää huonolla menestyksellä puolen vuoden ajan. Hampaisiin koski ja usein kiskoin se kiskon veke keskellä yötä. Sitten se kapistus vaan hävisi. Ehkä kävelin unissani ja viskasin sen roskikseen.
Huono kisko voi aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Minulle tehtiin yksityisellä ensin kisko, joka aiheutti kipua muutamaan hampaaseen. Ramppasin hammaslääkärillä sitä muokkaamassa, mutta ei apua. Sitten varasin ajan purentafysiologian erikoishammaslääkärille, joka sanoi, että tavallisen hammaslääkärin tekemä kisko oli ihan vääränlainen eikä sellaista olisi saanut minulle tehdä, mutta kuulemma tavalliset hammaslääkärit eivät osaa tehdä laadukkaita kiskoja, koska se ei heidän peruskoulutukseen kuulu (ei siis hoitovirhe vaan osaamattomuutta, josta ei voi vetää vastuuseen). Tämä erikoishammaslääkäri teki sitten minulle erilaisen kiskon, ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Kaikki kipu on poissa.
Kokeile oral b korjaavaa hammastahnaa. Ja listerine suuvettä.