Miten sanoa asiallisen ystävällisesti samassa rivitalossa asuvalle että hänen koiransa jatkuva räksytys pihalla häiritsee
meidän muiden asukkaiden oleskelua pihalla? En haluaisi loukata mutta tosiasia on että pienen koiran alituinen joka kulkijaa ja oksanrisahdusta seuraava pitkä haukkuminen pilaa hienon päivän viettämistä ulkona. Miten on mahdollista että jotkut ovat niin immuuneita oman koiransa häiriökäyttäytymiselle että antavat tällaisen vaan jatkua...Kertokaa te koiranomistajat miten voisin sanoa ystävällisesti asiasta.
Kommentit (47)
Meillä ei ole tupakanpoltosta tullut mitään ongelmaa, ilmeisesti hyvin harva polttaa. Ainakaan käry ei kantaudu toisten pihoille asti. Mutta onko jollakin ehdottaa hyvää ratkaisua tähän koiran räksutysongelmaan? ap
Täällä meillä samaa, ei auta kun sanoa suoraan että häiritsee. Varaudu siihen että koiranomistaja loukkaaantuu sanomisestasi, eivät yleensä ymmärrä ollenkaan millaista melusaastaa tuo räkyttäminen oikeasti on.
Vaihda paikkaa. Kyllä, ulkona räksyttävä koira on ärsyttävä, samoin kuin huutavat lapset, mutta ulkona saa meluta niin paljon kuin sielu sietää.
Vetoa siihen, että olisi koiraanin kohtaan oikein jos sen opettaisi olemaan olematta hälytystilassa koko ajan.
Kyllä siitä voi sanoa. Itse en anna haukkua yhtään. Ihan se perusilmoitus, että joku tulee meidän omaan pihaan mutta ei muuta.
Ja nää on kääpiösnautsereita, joka on todella helpost haukkuva rotu.
Heh, meilläkin on naapurissa räksyttävä koira ja koiran räksytystä seuraa aina omistajan karjunta "Rakki hiljaa!!!"
Pystytkö neutraaliin sävyyn kysymään omistajalta onko koiralla joku hätänä, kun se haukkuu koko ajan. Jatkat samaan tyyliin, että mahtaa olla stressaavaa koiralle ja teillekin, kun se haukkuu koko ajan. Fiksumpi ihminen tajuaa vinkistä, että naapureita ottaa päähän haukkuminen.
Tosiasia on, että koiranomistajat ovat herkkiä loukkaantumaan, joten se riski on. Omat koirani haukkuvat harvoin, mutta joskus myös rivarimme pihalla ja minua hävettää se tosi paljon. Pahinta olisi jos joku tulisi siihen vielä kuittailemaan :)
Ootteko sokeita sille, miten paljon teiän omien pentujen kiljuminen ja riehuminen häiritsee????
Vierailija kirjoitti:
Myrkytä se piski. Koiranomistajat ovat ihan oma ihmisryhmänsä, jolle ei mene mikään heidän "perheenjäsentään" arvosteleva kritiikki perille. Heidän sessunsa on maailman napa, ja sinä olet luonnehäriöinen psykopaatti, jos et sitä rakasta.
Tän vois vinkata nettipoliisille :D
Pikkulapset on kyllä paljon ärsyttävämpiä! Kiljuvat, riehuvat, meuhkaavat ja juoksevat paikoissa joihin heillä ei ole mitään asiaa.
Vitsi mikä melusaasta ne teidän omat mukulat on! Mitään varaa sanoa!
Vierailija kirjoitti:
Vetoa siihen, että olisi koiraanin kohtaan oikein jos sen opettaisi olemaan olematta hälytystilassa koko ajan.
Mitä selität? Koiran tehtävä on varoittaa vieraista. Meillä koira on otettu siksi, että se toimii varashälyttimenä. Meidän koiramme ei osaa kello, joten en voi sanoa hänen olevan töissä vain työaikana ja öisin.
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö neutraaliin sävyyn kysymään omistajalta onko koiralla joku hätänä, kun se haukkuu koko ajan. Jatkat samaan tyyliin, että mahtaa olla stressaavaa koiralle ja teillekin, kun se haukkuu koko ajan. Fiksumpi ihminen tajuaa vinkistä, että naapureita ottaa päähän haukkuminen.
Tosiasia on, että koiranomistajat ovat herkkiä loukkaantumaan, joten se riski on. Omat koirani haukkuvat harvoin, mutta joskus myös rivarimme pihalla ja minua hävettää se tosi paljon. Pahinta olisi jos joku tulisi siihen vielä kuittailemaan :)
Koiralle vieraista varoittaminen ei ole stressaavaa vaan se kokee sen omana työnään, muuten ok. Itseäni harmittaa koiranpitäjät, jotka kiljuvat koiralle heti kurkku putkella kun se hoitaa tätä työtään. Meillä koira varoittaa vieraista ja kuten ilmeisesti ap:n naapurin koira, jonka ap ei kerro esim haukkuvan tauotta vaan kun kuulee ääniä.. Auttaisiko jos ap tekisi tuttavuutta koiran kanssa?
Tuollainen vihjaaminen on mielestäni naurettavaa ja johtaa 99 % harhakäsitykseen. Kuulija tajuaa sen olevan joku piikki, mutta ei välttämättä ymmärrä, mikä koirassa ärsyttää vai kuvitellaanko omistajan kenties ulkoiluttavan liian vähän, kurittavan kovaa.. Nämä kysymykset saavat varmaan riidan aikaan, eli älä tee näin!!!
Haukkuherkälle koiralle ei voi tehdä paljon mitään, naapurin kritiikin voi ottaa vain yhdellä tavalla: vie koirasi piikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiralle vieraista varoittaminen ei ole stressaavaa vaan se kokee sen omana työnään, muuten ok. Itseäni harmittaa koiranpitäjät, jotka kiljuvat koiralle heti kurkku putkella kun se hoitaa tätä työtään. Meillä koira varoittaa vieraista ja kuten ilmeisesti ap:n naapurin koira, jonka ap ei kerro esim haukkuvan tauotta vaan kun kuulee ääniä.. Auttaisiko jos ap tekisi tuttavuutta koiran kanssa?
Tuollainen vihjaaminen on mielestäni naurettavaa ja johtaa 99 % harhakäsitykseen. Kuulija tajuaa sen olevan joku piikki, mutta ei välttämättä ymmärrä, mikä koirassa ärsyttää vai kuvitellaanko omistajan kenties ulkoiluttavan liian vähän, kurittavan kovaa.. Nämä kysymykset saavat varmaan riidan aikaan, eli älä tee näin!!!
Haukkuherkälle koiralle ei voi tehdä paljon mitään, naapurin kritiikin voi ottaa vain yhdellä tavalla: vie koirasi piikille.
Mitä sitten ehdotat ratkaisuksi? Ymmärrätkö, että haukkuminen voi ärsyttää?
Mitä kuvittelet, että se auttaa? Omistajan sanovan illalle koiralle, että tulehan Musti tänne, on vakavaa asiaa, naapurin Maija sanoi, että sinun haukkumisesi häiritsee häntä.
Jos haukkumisen voisi lopettaa, koira ei haukkuisi rivitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten ehdotat ratkaisuksi? Ymmärrätkö, että haukkuminen voi ärsyttää?
Itse asiassa en ymmärrä, koska rakastan koiria. Edes ennen koiria, haukkuminen ei ärsyttänyt. Itse tekisin koiran kanssa tuttavuutta ja antaisin herkkuja (luvan kanssa), jotta se alkaisi pitää minua henkilönä, josta sen ei tarvitse varoittaa.
Toinen on korkeaa taajuutta lähettävä varoitin, joka aktivoituu kun koira haukkuu. Vain koira kuulee tämän korkean äänen ja ideaalitilanteessa lopettaa sitten haukkumisen. Voit hankkia tämän ebaysta lahjaksi naapurillesi, sanomalla, että se jäi kaveriltasi ylimääräiseksi, etkä tunne muista koiranomistajia.
Mutta mutta, itsehän tein niin että koska minua taas ärsyttää naapurit ja lasten pihoihin ja kylään tunkeminen, muutin perheineni sen verran maalaismaisemaan, että meillä ei välittömiä naapureita ole. Mielestäni sinä olet tehnyt virheen muuttaessasi rivitaloon, jossa oletat muiden tanssivan sinun pillisi mukaan. Varmasti sinäkin voi kireydelläsi häiritä sitä koiranomistajaa, tai lapsesi kiljuvat, sinä huudat, pihassasi on naapuriasi allergisoivaa kukkasta, kutsut vieraita usein, sinulla on ruma ääni, puhut puhelimeen ulkona tauotta, poikasi soittaa rumpuja, kissasi paskoo naapurin pihaan, ajat autosi väärään paikkaan, et tervehdi, kyyläät, kolistat väärään aikaan, olet nirppanokkainen, nukut väärin, hengität liikaa..
Ymmärräthän, että ärsyyntymiselle löytyy aina syy, mutta se on silti oma valinta. Ärsyyntymiselle ei ole silti oikeutettua ja oikeaa syytä, ellei puhuta poliisiasioista kuin jatkuvasta väkivaltaisesta riitelystä tms.
Jos ei omistaja ymmärrä ja välitä, niin et voi sanoa mitenkään niin, ettei hän mahdollisesti suutu. On otettava riski tai sitten oltava hiljaa.
Meillä naapuri paskatti koiransa meidän pihan eteen ja muutaman kerran niitä siivottuani sisälläni sitten yksi aamu kuohahti, kun näin ihan omin silmin tapahtuman. Menin soittamaan ovikelloa ja ystävälliseen sävyyn totesin, että seuraavat paskat tuon heidän pihalle takaisin, koska olen kyllästynyt siivoamaan niitä oman rappuninedestä. Itselläni on muuten myös koiria, jotka ei pasko kenenkään naapurin rappujen eteen. Olin vissiin aika pelottava, kun siihen loppui paskatus.
Itseäni myös ärsyttää nuo tyhjänhaukkujat. Yleensä sellaisia koiria pidetään vielä päivät yksin ulkona ja itse isrutsan sisällä. Osa koirista huutaa ihan se vuoksi, kun ei ole mitään järkevää tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei omistaja ymmärrä ja välitä, niin et voi sanoa mitenkään niin, ettei hän mahdollisesti suutu. On otettava riski tai sitten oltava hiljaa.
Meillä naapuri paskatti koiransa meidän pihan eteen ja muutaman kerran niitä siivottuani sisälläni sitten yksi aamu kuohahti, kun näin ihan omin silmin tapahtuman. Menin soittamaan ovikelloa ja ystävälliseen sävyyn totesin, että seuraavat paskat tuon heidän pihalle takaisin, koska olen kyllästynyt siivoamaan niitä oman rappuninedestä. Itselläni on muuten myös koiria, jotka ei pasko kenenkään naapurin rappujen eteen. Olin vissiin aika pelottava, kun siihen loppui paskatus.
Itseäni myös ärsyttää nuo tyhjänhaukkujat. Yleensä sellaisia koiria pidetään vielä päivät yksin ulkona ja itse isrutsan sisällä. Osa koirista huutaa ihan se vuoksi, kun ei ole mitään järkevää tekemistä.
Mitä hiton tekemistä? Onhan meillä kirjoja ja videoita vaikka millä mitalla, mutta koira ei jostain syystä ole ikinä kiinnostunut kuin makaamisesta ja pihan kiertämisestä, ja satunnaisesta luun kalvamisesta. Leikitetään, mutta ei pystytä leikittämään koko päiväaikaa. Meillä koira rakastaa vahtia ja se inisee ulos vahtipaikalleen, jos sisälle teljetään..
Mitä teillä koira tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko sokeita sille, miten paljon teiän omien pentujen kiljuminen ja riehuminen häiritsee????
TÄMÄ. Mielummin kuuntelen koiran haukuntaa kuin huutavia ja kiljuvia oksettavia äpäriä.
Miten rumaa kielenkäyttöä. Miten lapset liittyivät aloitukseen vai oliko jossain ilmaistu, että ap:n lapset riehuvat pihalla ja häiritsevät naapureita?
Koira ei saa haukkua mutta tupakkaa pitää ihmisten saada kyllä polttaa pihoillaan. Molemmat yhtä ikäviä.