Milloin helpottaa? T: 1,5 vuotiaan äiti
Lapsi nukkuu huonosti, heräilee ja vaatii syliä. Nyt ei nuku päivälläkään, kun pieniä pätkiä. Vastustelee ruokia ja kiukuttelee koko ajan. Oppiiko lapsi koskaan nukkumaan itse, ilman unikoulua? Onko sitä pakko pitää, kun en siihen pysty, olen kokeillut. Onko muita vanhempia jolla samanlaisia kokemuksia? Milloin oli se käänteentekevä hetki, kun rupesi helpottamaan ja lapsi alkoi esim nukkumaan itse?
Kommentit (12)
Mun lapsi alkoi nukkua täyde yöt alle 2-vuotiaana, uhmaikä helpotti noin 3,5-vuotiaana. Tsempit! Ethän muuten imetä enää, meillä imetyksen lopetus oli yksittäinen eniten unia parantanut tekijä. Se tapahtui 1 v 3 kk ikäsenä. Sen jälkeen heräilyjä oli enää ehkä 1 per yö (aikaisemmin niin monta etten aina edes laskenut...), ja tuokin loppui itsestään alle 2-v.
Samaa mietin. Meillä 2,5 v ja vielä samoilla mennään. Vähän jo väsyttää.
Ikinä ei nukutettu ja yönsä rupesi nukkumaan heräämättä 2 kk ikäisenä. Ruokien suhteen jossain määrin ennakkoluuloisuutta nyt vielä murrosikäisenäkin. Kiukutteluikää ei ole ollut oikeastaan koskaan.
Koita kestää. Muistan omista lapsista, että tuo oli juuri se kaikkein rasittavin ikä 1 - 2v. Ihan kauheeta väninää, kitinää ja levottomat yöt. Parivuotiaana vähän helpotti ja oikeastaan 3-4 v. uhmaiän jälkeen alkoi elämä seestymään toden teolla.
Tsemppiä ja koita jaksaa, kyllä se helpottaa jossain vaiheessa. Et ehkä nyt usko, mutta jossain vaiheessa vielä haikeana huokailet näitä aikoja joita nyt elät (aika kyllä kultaa niitä, mutta kuitenkin).
T. Kahden teinin äiti
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei nukutettu ja yönsä rupesi nukkumaan heräämättä 2 kk ikäisenä. Ruokien suhteen jossain määrin ennakkoluuloisuutta nyt vielä murrosikäisenäkin. Kiukutteluikää ei ole ollut oikeastaan koskaan.
Tää on niin tätä. Mullakin suht hyvin nukkuva lapsi, silti mua melkein päivittäin väsyttää. Ei olis tullu mieleenkään tulla vastaamaan mitään tollasta edes triplasti lievempänä versiona kun näin keskustelun aiheen tarkemmin tän avattuani. Mitä iloa tästä on a) aloittajalle b) sinulle? Weird shit.
Tosi paljon jaksamista ap:lle! Meidän huonouninen poika alkoi nukkua yhtäkkiä täysiä öitä 1v10kk iässä. Siihen asti yöt oli ihan horroria, sitten naps vaan lapsi nukkui heräämättä 21-7 joka yö. Kyllä se vielä helpottaa, yritä vaan sinnitellä!
Helpottaa ku lapsi oppii puhumaan ja muuten toimimaan enemmän. Ei sitten enää turhaudu heti ja kiukuttele. Eli noin 2v.
Ei tartte unikouluja mut imettäminen kannattaa lopettaa. Ja iltamaidot myös. Pari päivää voi olla hankalaa mut ei mitään unikouluja.
Oppivat nukkumaan itse myös pikkuhiljaa. Koko ajan vähentää palveluja. Myös päiväunien väheneminen parantaa unia. Ja hyvä päivärytmi ja nukahtamisrituaalit (pesut, iltasatu, pusut). Nukuttajalla iPad jolla surfata niin nukutusaika ei tunnu tylsältä.
Meillä lapsi on reilu 2v ja nyt on alkanut vähän helpottaa. Tällä viikolla nukkui putkeen 12h herättämättä kertaakaan! Olin ihan äimän käkenä. Yleensä herättää ainakin kerran yössä, itkee ja vaatii rauhoittelua. Unikouluja on kokeiltu monenlaisia, ovat vaan pahentaneet tilannetta. Yövalo on käytössä, se auttoi jonkin verran, lapsi ei enää itke aivan hysteerisesti kuten herätessään yksin pimeässä. Mutta tosiaan, parempaan suuntaan mennään koko ajan. Pitkään lapsella oli vaikeuksia nukahtamisessakin, nyt se onnistuu jo hyvin. Aina on myös ollut vähäuninen, nukkuu ihan suositusten mukaisen vähimmäismäärän. Päiväunetkin on jo jättämässä pois vaikka ei ole viel kolmeakaan. No, joka päivä toki päiväunihetki on siltikin, nukkuu tai ei. Joka tapauksessa tilanne on paljon parempi kuin vielä vuosi tai puolikin vuotta sitten. Ne kymmenenkin yöheräilyä olivat jotain ihan kamalaa. Silmät ristissä sai kulkea koko päivän. Yksi tai kaksi on jo ihan luksusta siihen verrattuna. Ja ne yöt kun ei tarvitse kertaakaan herätä, suorastaan taivaallisia! Tsemppiä ja sitkeyttä, kyllä niitä alkaa vähitellen teillekin kertyä, ihan varmasti.
Olen jo mummi-ikäinen, mutta kommentoin silti: vauvalle unirätti, yöunet omassa sängyssä, päiväunet eri sängyssä (vaunuissa ym). Yöllä ei puhuta lapselle, ei syötetä, ei juoteta. Rutiinit! Päivällä ulkoilua, leikkimistä, lukemista, mukavaa toimintaa.
Äidille hoitoapua, että pääsee välillä rentoutumaan ja tekemään omia juttuja!
Ei mulla ollut vaikeata. Lapsi nukkui vieressä.
Me molemmat nukuttiin eikä lapsen tarvinnut turhia kitistä.
Päiväunet nukuttiin jne.
Koita jaksaa! Meillä mies piti unikoulun kun olin niin väsynyt, sairaalassakin olisi ilmeisesti saanut apua. Noin muuten meillä helpotti jossain tuossa vaiheessa, ennen kahta vuotta kuitenkin.