Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppiiko lapsi koskaan kuivaksi, jos sitä käytetään potalla vain harvakseltaan? Minkähän ikäisenä?

Vierailija
21.05.2017 |

Jos siis 3-vuotiasta alettu vasta ihan puolen vuoden aikana ensimmäisiä kertoja istuttamaan potalla ja tätäkin vain todella harvakseltaan, kerran viikossa tjn jopa harvemmin, oppiiko se ikinä?

Potalla ollessa jos ei mitään sinne tule niin eivät sitten viitsi enää edes käyttää potalla. Eikä lapsi siihen halua edes mennä.

Pitäisi usean kerran päivässä käyttää, jotta oppisi ja ihan vähän nuorempana aloittaa tää pottailu. Mietin vain, että oppiiko tuo lapsi ikinä kun sitä ei opeteta, vai paskooko vaippaan vielä eskarissakin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan istuttanut lapsia potalla. Kaikki neljä lasta on oppineet 2pvä-1viikossa kuivaksi, kun olen ~2,5 vuotiaina ottanut vaan vaipat pois ja potan olohuoneeseen. Kotona ollaan oltu peppu paljaana, ulos alushousut ja ulkohousut. Kaikkien opettelu on osunut kesään, joten pissavahingot ulkona on ollut helppo hoitaa vaihtamalla housut.

Vierailija
2/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmäpaine varmaan tekee tehtävänsä. 

En totisesti tiedä yhtä ainutta kuusivuotiasta, joka vaipoissa kulkisi. Eli jos ei missään vaiheessa "opeta", niin elämä sitten opettaa. 

Terve lapsi oppii kyllä ennen kahta vuotta tai ainakin ihan viimeistään ennen kolmea vuotta, jos asia otetaan esiin kotona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään opi, ellei potateta. Meilläkin vielä veljekset 22v ja 23v käyvät vaihtamassa vaippoja, kun eivät ole potalle oppineet.

Siis ihan tosi, kaikkea sitä kysytäänkin. Meillä ei potatettu ja eivät potalle oppineetkaan, vaan alkoivat käydä suoraan pöntöllä, kun olivat kypsiä siihen hommaan. Siinä 2 vuoden paikkeilla sai heittää vaipat pois.

Vierailija
4/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään opi, ellei potateta. Meilläkin vielä veljekset 22v ja 23v käyvät vaihtamassa vaippoja, kun eivät ole potalle oppineet.

Siis ihan tosi, kaikkea sitä kysytäänkin. Meillä ei potatettu ja eivät potalle oppineetkaan, vaan alkoivat käydä suoraan pöntöllä, kun olivat kypsiä siihen hommaan. Siinä 2 vuoden paikkeilla sai heittää vaipat pois.

No sä varmaan teit asian eteen jotain eikä se 2v ihan yhtäkkiä itekseen kivunnut pöntölle asioilleen...

Ap

Vierailija
5/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole yhtäkään potalle opettanut. Kaikki ovat oppineet.

Esikoisesta en edes oikeen muista. kai hänen kanssaan jotain vähän pingotettiinkin. Muistelen että n. 2-vuotiaana oli päiväkuiva. Oltiin Malesiassa reissussa ja silloin kulki uikkarissa ja jotenkin siinä tajusi, että eihän tää mene näin, että vaan antaa mennä. Pitää mennä erikseen pissalle.

Keskimmäinen oppi todella, todella nuorena. Tajusin kun hän meni aina isosiskon kanssa vessaan, meillä oli siellä kaksi pottaa. Seurasi tietty esimerkkiä. Mitä iso edellä, sitä pieni perässä. Istui aina siihen toiselle potalle. Tajusin jossain vaiheessa, että hyvänen aika, hänhän tajuaa mitä siinä tapahtuu. Eli selkeästi pissassi/kakkasi vaippaan siinä. Koko juttu oli sitten siinä.

Kolmas vastusti pottaa kovasti. Oli varmaan reippaasti yli kaksi ja sitten oltiin mökillä pari viikkoa putkeen, oli inkkarikesä ja kulki siellä joko nakuna tai uimahousuissa. Siitä sitten tajusi.

Kaikki oppii ennemmin tai myöhemmin. Sadistisesti potalla istuttaminen on ihan hölmöä. Voi sillä parin kuukauden vaipat säästää, mutta...

Vierailija
6/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat lapset oppineet nopeasti kolmen vuoden iässä kun otettu vaippa kotona pois ja muistettu käskeä potalle tarpeeksi usein. Sitä ennen kun on yritetty niin ei ole onnistunut. Eli ei ole ollut tarpeeksi kypsä.nuorin on 2 ja kokeillut pottaa nyt kerran.mikä kiire tässä on, kun pissavahingot voi välttää sillä, että jättää vaipan pois vasta kun lapsi on siihen valmis.

Vierailija
7/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En totisesti tiedä yhtä ainutta kuusivuotiasta, joka vaipoissa kulkisi. Eli jos ei missään vaiheessa "opeta", niin elämä sitten opettaa. 

Terve lapsi oppii kyllä ennen kahta vuotta tai ainakin ihan viimeistään ennen kolmea vuotta, jos asia otetaan esiin kotona. 

Jep, eihän sitä tule ajatelleeksi edes että 6-vuotias käyttäisi vaippoja. Olen lastenhoitaja päiväkodissa eskaripuolella ja kyllä, nyt olen viime vuosina saanut sen kokea että eskariryhmästä löytyy yhdestä kolmeen lasta jotka käyttävät edelleen vaippoja. Sitten olen törmännyt vanhempiin jotka pitävät lapsilla vaippoja yön yli koska eivät jaksa yöllä nousta sotkuja siivoamaan. Järkytyn sisäisesti joka kerta mutta enhän nyt lapselle tietenkään voi sitä näyttää. Tottakai olen ohjeistanut lasta vaipoista pois mutta vanhemmat siitä ovat raivonneet ettei saa pakottaa jos lapsi ei halua pytylle :D

Todellakin näitä vanhempia erikoisia vanhempia löytyy joka tuutista. Harmittaa lasten puolesta, kouluun menevät ja viimeistään siellä kyllä kiusaamistalantiota syntyy. Kengän nauhoja ei myöskään kaikki osaa sitoa eivätkä napittaa housuja yms.

Kaikki vain vanhempien viitsimättömyyttä ja ottaa kyllä päähän että tällaiset sitten lisääntyy.

Vierailija
8/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässäkin tapauksessa todellakin viitsimisestä kiinni. Paljon kaikkia muitakin juttuja mitä ei viitsi lapsensa kanssa tehdä, mm käydä ulkona, tutista vieroitus (on suussa 24/7) eikä puhettakaan että koittais vierottaa

Ap

Vierailija
9/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, eihän sitä tule ajatelleeksi edes että 6-vuotias käyttäisi vaippoja. Olen lastenhoitaja päiväkodissa eskaripuolella ja kyllä, nyt olen viime vuosina saanut sen kokea että eskariryhmästä löytyy yhdestä kolmeen lasta jotka käyttävät edelleen vaippoja. Sitten olen törmännyt vanhempiin jotka pitävät lapsilla vaippoja yön yli koska eivät jaksa yöllä nousta sotkuja siivoamaan. Järkytyn sisäisesti joka kerta mutta enhän nyt lapselle tietenkään voi sitä näyttää. Tottakai olen ohjeistanut lasta vaipoista pois mutta vanhemmat siitä ovat raivonneet ettei saa pakottaa jos lapsi ei halua pytylle :D

Todellakin näitä vanhempia erikoisia vanhempia löytyy joka tuutista. Harmittaa lasten puolesta, kouluun menevät ja viimeistään siellä kyllä kiusaamistalantiota syntyy. Kengän nauhoja ei myöskään kaikki osaa sitoa eivätkä napittaa housuja yms.

Kaikki vain vanhempien viitsimättömyyttä ja ottaa kyllä päähän että tällaiset sitten lisääntyy.

Ja pyh. 

Joku vaippafetisisti provoilee. 

Olen lastentarhanopettaja eskarissa ja yhtä ainutta tervettä lasta ei ole vaipoissa. 20 vuotta takana töitä. 

Ja kertoo asiantuntemattomuudesta tuokin, että rinnastetaan yökastelu tähän. Se on aivan eri asia. 

Vierailija
10/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii.

Minä laiska äiti en potattanut kumpaakaan. 2 ikävuoden paikkeilla otin vaipat pois ja oppivat 2-3 päivässä päiväkuivaksi. Kun muutaman kerran pissaa ja kakkaa housuun, niin siitä hoksaavat homman jujun. Ja suoraan pytylle opetin tietenkin.

Vierailija
11/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa kyllä täällä ainakin on "opetettu". Siinä reilun vuoden vanhana on tuotu potta vessaan, siihen pikkuhiljaa totuteltiin. Sitten aina kun oli juonut tms. Vietiin hetken päästä pojalle istumaan, joskus tuli ja joskus ei, mutta kun tuli yhdessä katsottiin ja "iloittiin" kun tuli pottaan. Molemmat tytöt päiväkuivia 1,5-vuotiaina, yövaipasta luovuttiin n. 2v tienoilla.

Vierailija
12/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, en usko tätä.

Olen ihan varma ettei yksikään 6-vuotias terve lapsi halua kulkea vaipoissa vaan mukavuuttaan.

Meillä oli yökastelija, kuopuksemme, poika. Jo 4-vuotiaana tästä sai neuvolasta reseptin lääkkeelle. Sitä ei sitten koskaan tarvittu, koska aivan yhtäkkiä se loppui kuin seinään. En ikinä ehtinyt ostaa ekaa erää lääkkeestä.

En tiedä mitä ovat napitettavat housut, kenkien sitominen on toki opetettava juttu ja nykyisin kun kaikki on tarraa, varsinkin peinijalkaisella pitää ihan opetella esim. luistimien sitominen. Meillä siis yhä 5. luokkalaisella pojalla kenkä kokoa 36 ja se alkaa olla eka koko, jonka edes saa lenkkareissa niin, että ei ole tarrakiinnitys. Mutta tottakai on opeteltu sitten muuten sitomaan luistimet ja monot.

Vierailija
13/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa?

Mulle käy faija vielä joka ilta laittamassa vaipan ettei tule pisu housuun yöllä,töissä ei enää viitsi vaippaa pitää kun siivooja oli naulannut vaipan ilmoitustauluun ja kirjoittanut,että kuka vitun pervo leikkii vaipoilla.

Vierailija
14/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa kyllä täällä ainakin on "opetettu". Siinä reilun vuoden vanhana on tuotu potta vessaan, siihen pikkuhiljaa totuteltiin. Sitten aina kun oli juonut tms. Vietiin hetken päästä pojalle istumaan, joskus tuli ja joskus ei, mutta kun tuli yhdessä katsottiin ja "iloittiin" kun tuli pottaan. Molemmat tytöt päiväkuivia 1,5-vuotiaina, yövaipasta luovuttiin n. 2v tienoilla.

Luultavasti nää lapset olisivat oppineet kuivaksi ihan muutamassa päivässä ilman hössöttämistä just sitten kun se aika tuli. Eli voihan sitä hössöttää sen potan kanssa vaikka vastasyntyneen kanssa, mutta oppi kun oppii. Lapset on erilaisia.

Vierailija
15/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sitten olen törmännyt vanhempiin jotka pitävät lapsilla vaippoja yön yli koska eivät jaksa yöllä nousta sotkuja siivoamaan."

Vaippa on se viisain ja paras yökastelun hoito 6-vuotiaalla, jos vaan ei kauhisteleva ahdasmielinen ympäristö ole ehtinyt aiheuttaa lapselle sitä yökastelun ainoaa ei-vaipalla-hoituvaa haittaa eli häpeää. Yökuivuus ei ole "opettamiskysymys" vaan se hormonaalista kypsyyttä ja aivojen kypsyyttä, johon vaikutusmahdollisuudet ovat rajalliset. Yökastelua on mahdollista hoitaa lääkkein ja hälytyspatjoin, se voi hivenen tukea sitä kypsymistä, mutta mikäli lapsen kroppa ei ole valmis niin ei siinä mikään auta. Paitsi aika. 6-7-vuotiaista vielä yli joka kymmenes kastelee öisin, se ei ole mikään sairaus eikä millään muotoa vaarallista, ainoat haitat on ne rikkonaiset yöt ja potentiaalinen häpeä. Kumpaankaan ei auta yövaipoista hoputtaminen, jos hetken mietit.

Typerintä mitä ihminen voi tehdä on alkaa rikkoa kasvavan, kehittyvän lapsen yöunta systemaattisesti jollain sängynkuivatusoperaatiolla mikäli yökastelusta kärsivälle lapselle vaipankäyttö ei ole mikään ongelma. Se jo kastuneen sängyn lakanoiden vaihto ja yölliset suihkukäynnit eivät millään muotoa edistä yökuivaksi oppimista, vaan kuormittavat koko perhettä ja lisäävät riskiä lapsen häpeään, koska harva aikuinen pystyy pidemmän päälle feikkaamaan ettei ota nuppiin herätä joka yö lakananvaihtoon.

Meillä juuri erikoislääkärillä päädyttiin 6-vuotiaan kanssa "palataan asiaan vuoden kuluttua" suunnitelmaan yökastelun suhteen, ja lääkäri onnitteli siitä että lapselle vaipat ovat ok: paras hoito yökasteluun on aika ja ymmärtävä ympäristö.

Vierailija
16/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää.. ja missähän olit töissä?

Itse olen myös lastenhoitaja, enkä ole vielä tavannut ainuttakaan eskarilaista, joka pitäisi päivävaippaa.

Yövaippa on täysin eri asia. Yökuivuutta ei voi opettaa, se onnistuu vasta kun lapsen hormonitoiminta ja hermoradat on siihen valmiit. Kun puhutaan esim ekaluokkalaisista, niin joka luokalta löytyy keskimäärin 2 yökastelijaa. Yökastelu voi jatkua jopa teini-ikään, eli yläluokille saakka. Se on yleisempää pojilla ja mm. vahvasti periytyvää. Sitä hoidetaan antamalla lapselle yövaippa ja siivoamalla vahingot hienotunteisesti, lasta syyllistämättä. Koska se syyllistäminen, toruminen tai nolaaminen voi aiheuttaa niitä henkisiä ongelmia; masennusta jne.

Yökastelusta liikkuu edelleen paljon väärää tietoa. Juuri friin dokkarissa väitettiin että 6-vuotiaan yökastelu olisi epänormaalia ja voi kieliä esim masennuksesta tai hyväksikäytöstä. Ei pidä paikkaansa! No, kyseessä taisi olla jenkkidokkari, jenkeille kaikenlaiset vessa-asiat ym on muutenkin tabu. Joku isä melkein ristiinnaulittiin siellä muutama vuosi sitten, kun postasi kuvan missä oli lastensa kanssa samassa kylpyammeessa. Suomessahan on täysin normaalia käydä suihkussa, kylvyssä tai saunassa lasten kanssa.

Vierailija
17/17 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti nää lapset olisivat oppineet kuivaksi ihan muutamassa päivässä ilman hössöttämistä just sitten kun se aika tuli. Eli voihan sitä hössöttää sen potan kanssa vaikka vastasyntyneen kanssa, mutta oppi kun oppii. Lapset on erilaisia.

Nimenomaan näin, potattaminen on vanhemman harrastus, ei siitä mitään hyötyä ole. Meillä ekaa potatettiin, pois pääsi vaipoista kaksivuotiaana. Seuraava ei halunnut pottailla, enkä pakottanut, kaksivuotiaana otin vaipat pois, ja oli välittömästi kuiva sen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi