Home, home, home.
Luin taas yhden homeesta sairastuneen tarinan lehdestä ja siitä tuli mieleen, että olenko ainut, joka ei oikein ihan täysin usko tähän home asiaan, joka tuntuu jo menevän hysterian puolelle?
Ja joo, tiedän et tähänkin tulee niitä "et voi tietää, kun et ole itse kokenut" vastauksia. Mä en kiellä, että joku sairastuu homeesta jne, mutta kyllähän tämä vaikuttaa vähän muoti-ilmiöltä, joka unohtui parin vuoden päästä. Ja itse koen, että oikeasti sairastuneiltakin lähtee uskottavuus, kun tarpeeksi liioitellaan ja kinutaan huomiota.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Luin taas yhden homeesta sairastuneen tarinan lehdestä ja siitä
Surullista ja harmillista on, että osa ottaakin monet -yksinkertaistaen- yliherkkyydet vain muotina ja ohimenevinä ilmiöinä. - kyllähän asia toki voi vaikuttaa hetkelliseltä "muoti-ilmiöltä" , jos ja kun siitä hetken kirjoitetaan ja kerrotaan enempi syystä tai toisesta. Vahinko vain, että kirjoittelun loppuminen ei tee kenestäkään oikeasti sairaasta samalla hetkellä tervettä. Se että yliherkkyys asiat ovat julkisuudessa onkin hieman kaksiteräistä.
On hyvä, että asioita kerrotaan ja jopa valistetaan, niin ihmiset saavat jutuista vertiastukea ja tietämättömät mahdollisesti kokonaan uutta tietoa, jotta ehkä osaavat sitten käsittää, että ei se Nn. tainnutkaan olla hullu kun se sanoi, että se kärsii huoneilmasta. - Tai Gg. päästään vialla kun kertoi, ettei voi syödä vehnää tai ruista - siis ajatella ei voi syödä vuosisatoja syötyä ruisleipää saati tuoretta (vehnä)pullaa.
Toisaalta, kuten sanottu osa kokee lähes kaikki sellaisset sairaudet ja yliherkkyydet vain luonteenvelttoudeksi sekä mielenvikaisuudeksi että turhaksi ruikutukseski ja/ tai kenties tarpeettomaksi huomionhakuisuudeksi.
Jottain tartti tehrä, vaan mitä onkin jo paljon vaikeampi vastata, kun on niin helppo ajatella vain omaa napaansa: Kun en minä, niin ei kukaan muukaan. Tai Jos minä, niin kaikkien muidenkin pitää tai ainakin pitäisi.
Siinä vähän omia kokemuksia,en minäkään uskonut.
http://www.vauva.fi/keskustelu/2859184/homettahui-helvetti
M kirjoitti:
Siinä vähän omia kokemuksia,en minäkään uskonut.
http://www.vauva.fi/keskustelu/2859184/homettahui-helvetti
Joko saat oireita muuallakin? Huonolla tuurilla olet sairastuttanut itsesi loppuiäksi.
Oma poikani oli homekoulussa. Ysiluokka menossa, onneksi, otin pois koulusta. Oireili jatkuvasti. Kotona ollessa oireet loppuivat viikossa. Ei todellakaan muoti-ilmiö. Voi sairastuttaa loppuelämäksi.
Näin viime vuonna hometalon myötä kotinsa, omaisuutensa ja (koko perheen) terveyden menettäneenä monikemikaaliyliherkkänä ottavat päähän tällaiset epäilyt juuri teiltä, joilla ei ole mitään kokemusta näistä homekatastrofeista. Olisin niin onnellinen jo siitä, jos onnistun suorittamaan joskus terveysalan amk-opintoni loppuun ja jopa löytämään sen jälkeen työpaikan jossa pystyisin olemaan. Nämä ovat asioita, jotka ovat joillekin ihan itsestäänselvyyksiä, mutta minulle eivät enää ole.
Homeitakin on monenlaisia, kuten on yksilöitä erilaisine sietoprofiileineen; toisen taivas on toisen helvetti. Niinku yksinkertaistettuna.
Et tosiaan ole kokenut asiaa, näköjään.