Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka tehdä totaalinen muutos omassa ajattelussa?

Vierailija
20.05.2017 |

Olen ajatuksiltani pessimisti. Nyt olen täysin kyllästynyt vuosikymmenien mittaiseen negatiivisuuteen itsessäni. Tarvitsisin nyt neuvoja ja tsemppausta, kuinka muuttaa omia ajatuksia positiiviseen suuntaan. Yksi ongelmista on itseni vertaaminen muihin - miten saisin sen loppumaan?

Tiedostan nämä asiat itsessäni erittäin hyvin. Kysymys kuuluukin, mitä käytännössä voin tehdä asian eteen? Konkreettisia neuvoja kaipaisin.

Jotenkin olen kuvitellut, että kun elämän ulkoiset puitteet (esim työpaikka) on kunnossa, olen sitten onnellinen ja tyytyväinen eikä aihetta valitukseen enää ole. Mutta voi olla, etteivät nuo puitteet ole koskaan kunnossa. Muutos on siis tehtävä heti.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hienoa, että olet havahtunut huomaamaan tämän piirteen itsessäsi ja olet valmis tekemään muutoksen! Se on ensimmäinen ja vaikein askel, moni ei pääse tuohon koskaan.

Olet ihan oikeassa siinä, että ulkoiset puitteet eivät tule koskaan tuomaan sinulle tyydytystä, jos et osaa olla tyytyväinen itseesi. Itse uskon, että sisimpää muokkaamalla myös ulkoiset olosuhteet muuttuvat, ja näin on omalla kohdalla käynytkin. Olin vielä 10 vuotta sitten itsemurhan partaalla oleva yksinäinen ihmisraunio, joka sätti itseään mielessään jatkuvasti ja kantoi kaunaa myös muille ihmisille. Tietoisen työstämisen avulla olen päässyt ihan toisenlaiseen tilanteeseen: nykyään opiskelen unelma-ammattiini, minulla on rakastava perhe ja paljon ystäviä, ja elämäni on muutenkin mielekästä. Sisimmältäni olen tasapainoinen ja tyyni myös muiden mielestä, eivätkä normaalit elämän vastoinkäymiset vaikuta enää psyykeeni tuhoavasti. Tämä kaikki tapahtui vain siksi, että paransin itsestäni nuo negatiiviset piirteet ja siten elämäkin alkoi sujumaan ihan eri tavalla. Minulla on muutama vinkki tähän aiheeseen, mutta ne eivät välttämättä toimi kaikille. Voit valita niistä ne, jotka tuntuvat itsellesi parhailta. Kirjoitan vinkit erillisinä viesteinä, koska muuten kirjoituksesta tulisi melkoinen romaani. Tsemppiä elämänmuutokseen! Olet ottanut hyvin ratkaisevan askeleen elämässäsi. :)

Vierailija
2/10 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki 1: Tutustu ajatusmalliesi syntyhistoriaan. Vaikka usein kuvittelemmekin olevamme täysin itsenäisiä ja vapaita ajattelijoita, niin todellisuudessa sisimpämme on suurelta osin ympäristön aikaansaama ja muokkaama. Tämä siis siinä tapauksessa, ettei ole asiasta tietoinen, mutta sitäkin on mahdollista muuttaa. Tarkastele lapsuuttasi, nuoruuttasi ja aikuisuuttasi. Miten vanhempasi suhtautuivat sinuun lapsena? Saitko rakkautta, arvostusta ja kannustusta? Vai jäivätkö nuo kehityksen kannalta tärkeät asiat sinulta saamatta ja jouduit sopeutumaan tilanteeseen osaamillasi keinoilla? Tämän harjoituksen tarkoitus ei ole etsiä syyllisiä, vaan ymmärtää syyt nykyisen tilanteesi taustalla. Monesti aiheuttamme hallaa muille ihmisille tietämättömyyttämme, emme pahuuttamme.

Voit kirjoittaa huomioitasi ylös tai mietiskellä niitä omassa mielessäsi. Harjoituksen seurauksena saatat tuntea vihaa, katkeruutta, hylätyksi tulemisen tunteita ym. Ota ne vastaan sellaisinaan, anna niiden tulla ja päästä niistä sitten irti. Jos pystyt, anna anteeksi niille ihmisille, jotka eivät ole osanneet kohdella sinua rakastavasti. Anteeksianto hyödyttää eniten itseäsi, sillä se vapauttaa sinussa paljon kapasiteettia ja energiaa, kun et enää ole kiinni menneisyyden tapahtumissa. Historian ei tarvitse määrittää sinua nyt, jos päätät vain valita niin. Olet täysin vapaa muuttamaan itseäsi siihen suuntaan mihin haluatkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa. Kirjoita joka pv ylös viisi (tai edes kolme) uutta asiaa, joista olet kiitollinen. Ei samoja päivästä toiseen vaan aina uusia juttuja, jotka voivat olla ihan pieniä, arkisia asioita. Tämä auttaa tutkitusti näkemään hyvää ja myönteistä. Se lisääntyy, mihin huomio keskittyy.

Vierailija
4/10 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki 2: Harjoita myötätuntoa itseäsi ja muita kohtaan. Myötätunto on todella tärkeä ominaisuus ihmisessä, sillä se auttaa ymmärtämään ja hyväksymään erilaisuutta niin itsessä kuin muissakin. Sitä voi harjoittaa tietoisesti esimerkiksi meditaation tai mietiskelyn avulla. Kuulostaa siltä, että sinun tapauksessasi ensisijaista olisi harjoittaa myötätuntoa itseäsi kohtaan ja oppia hyväksymään omat ainutlaatuiset piirteesi yhtä tärkeinä kuin muidenkin ihmisten.

Ennen harjoitusta kiinnitä huomiota siihen, miten puhut itsellesi. Onko sisäinen puheesi kannustavaa ja rakastavaa, vai negatiivista ja lannistavaa? Sätitkö itseäsi epäonnistumisista ja virheistä kohtuuttoman paljon? Kiinnitätkö enemmän huomiota puutteisiisi vai kykyihisi? Ala muovata sisäistä puhettasi tietoisesti positiiviseen suuntaan. Jos huomaat ajattelevasi itsestäsi negatiivisesti, tee ajattelulle heti stoppi ja muuta se positiiviseksi. Ajan kanssa sisäinen puheesi muuttuu hyväksyvämmäksi, ja tämä alkaa näkymään myös ulospäin aitona itsevarmuutena. Sinussa on varmasti paljon upeita ominaisuuksia, joihin kiinnittää huomiota! Näe onnistumisesi ja taitosi, kiitä itseäsi niistä ja keskity enemmän hyviin asioihin itsessäsi. Tämä myötätuntoinen ajattelu itseään kohtaan alkaa ajan myötä heijastua myös muihin ihmisiin, ja saatat huomata toisten alkavan viihtyä seurassasi ja uskoutuvan sinulle. He alkavat huomata, että hyväksyt itsesi ja muut omina itseinään, ja tällaiselle ihmiselle riittää aina seuraa. Tietenkään huonoa käytöstä ja kaltoinkohtelua ei pidä hyväksyä vaan terveet rajat on syytä vetää, mutta noin muuten elämääsi saattaa tulla paljon mielenkiintoisia ihmisiä tämän muutoksen myötä.

Vierailija
5/10 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki 3: Hyväksy myös ajoittaiset negatiiviset tunteet osaksi elämää ja sen kiertokulkua. Negatiivisista tunteista ei sinänsä tarvitse pyrkiä eroon, sillä niillä on usein joku viesti kerrottavanaan ja se saattaa mennä ohi, jos yrittää vain väkisin ajatella aina positiivisesti. Esimerkiksi viha tai ärtymys voi olla merkki siitä, että rajojasi on rikottu tai tarpeitasi ei ole kunnioitettu. Älä jää kieriskelemään negatiivisissa tunteissa tai lietso niitä, vaan katso vain niiden sisältämää viestiä ja tee muutoksia sen pohjalta. Saatat esimerkiksi joutua ottamaan etäisyyttä joihinkin ihmisiin, mutta tämä on lopulta vain hyvä asia teille molemmille. Opit itse kunnioittamaan omia rajojasi ja toinen ihminen saa mahdollisuuden oppia, että huono kohtelu ajaa ihmiset kaueammas. Siten hänkin voi havahtua jonain päivänä muuttamaan omaa käytöstään. Negatiiviset tunteetkin poistuvat kyllä aikanaan, kun niiden viesti on sisäistetty ja siitä on otettu opiksi.

Vierailija
6/10 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki 4: Anna kehollesi säännöllisesti positiivista, rakastavaa huomiota. Mistä nauttisit erityisesti? Tykkäisitkö vaikka pitkistä kylvyistä ja sen jälkeen kehon rasvaamisesta ja hellimisestä? Tai ehkä hieronnoista, kauneushoidoista, kampaamokäynneistä tms.? Vai haluaisitko ihan vain syödä hyvin ja tutustua erilaisiin makuihin? Tai ehkä toteuttaa seksuaalisuuttasi yksin tai kumppanin kanssa hyväksyen ja rakastaen?

Tällaiset keholliset nautinnot lisäävät mielihyvähormoneiden tuotantoa ja siten ne nostavat kokonaisvaltaisesti mielialaasi korkeammalle. Säännöllisesti toteutettuna huomion kiinnittäminen arjen pieniin ihanuuksiin saa sinut nauttimaan elämästäsi enemmän, ja tällainen sisäinen hyvä olo säteilee kyllä myös ulospäin. Muista, että sinäkin olet ansainnut hieman hemmottelua ja luksusta! Anna sitä itsellesi ilolla ja kiitollisuudella.

Vierailija
7/10 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, siinäpä nuo minun tärkeimmät vinkit olivatkin. Toivottavasti niistä on apua jollekin! Kovasti tsemppiä elämänmuutokseen, AP, ja kaikkea hyvää elämääsi. :)

Vierailija
8/10 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/10 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloitse niistä asioista jotka ovat hyvin.

Korjaa tai unohda ne asiat jotka ovat huonosti.

Hakeudu näin ajattelevien ihmisten seuraan.

Karta valittajia.

Vierailija
10/10 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ihana ihminen,joka vastasit minulle noin perusteellisesti. Suuret kiitokset! Ap