Nainen muutti lentomelualueelle, valittaa nyt lentomelusta
"Muutin vuodenvaihteessa Vantaan Viertolaan hyvälle pientaloalueelle. Yllätyin, miten voimakas lentomelu asuinalueella voi olla."
"Onko siis Helsinki-Vantaan lentoliikenteelle löydettävissä sellaiset käytävät, joista on vähemmän haittaa kuin aiemmista nousu- ja laskusuunnista, vai mitä asumista häiritsevän lentomelun vähentämiseksi aiotaan tehdä?"
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005216312.html
Klassikko. Kuinka tyhmä voi ihminen olla?
Kommentit (29)
Ja moni joka muuttaa ydinkeskustaan, valittaa kun siellä yölläkin on melua, liikennettä ja ravintoloista kuuluu melua No, sehän oli odotettavissakin. Vai eikö muka?
Höpsistä, Espoossa ne koneet yleensä aika korkealla vielä kun ollaan kauempana kiitotiestä, mutta Vantaalla jo aika alhaalla, erityisesti nousussa tuo ääni on kova kun koneet 100% tehoilla ja se nousun kova ääni osuu AINA Vantaalle, ja hyvä niin. Muualla maailmassa nuo kiitotiet ovatkin jopa keskellä kaupunkia joten turha näitä valittaa. Tietysti jos asuu omakotitalossa Vantaalla niin se melu voi olla kova, mutta jokainen tekee omat valitansa ja olisi syytä ottaa huomioon kaikki seikat kun niitä päätöksiä elämässään tekee eikä vain juosta pää kolmantena jalkana ahnehtimassa itselleen enemmän kun on ansainnut.
Paljon tuntuu ihmiset myös valittavan melusta, joka tulee kun katuja talvella aurataan. Itse olen enemmänkin tyytyväinen, että kadut on aamulla aurattu. Siksi jos herään lumiauran ääneen, ei se minua ärsytä, vaan käännän tyytyväisenä kylkeä, koska tiedän, että katu on aurattu kun lähden.
Hessu kirjoitti:
Höpsistä, Espoossa ne koneet yleensä aika korkealla vielä kun ollaan kauempana kiitotiestä, mutta Vantaalla jo aika alhaalla, erityisesti nousussa tuo ääni on kova kun koneet 100% tehoilla ja se nousun kova ääni osuu AINA Vantaalle, ja hyvä niin. Muualla maailmassa nuo kiitotiet ovatkin jopa keskellä kaupunkia joten turha näitä valittaa. Tietysti jos asuu omakotitalossa Vantaalla niin se melu voi olla kova, mutta jokainen tekee omat valitansa ja olisi syytä ottaa huomioon kaikki seikat kun niitä päätöksiä elämässään tekee eikä vain juosta pää kolmantena jalkana ahnehtimassa itselleen enemmän kun on ansainnut.
Etenkin laskeutuvat koneet pitävät jumalatonta meteliä Espoossa, ja jos vain maltat linkistä löytyvän videon katsoa lentomelualueista, huomaat saman itsekin.
https://www.finavia.fi/fi/tietoa-finaviasta/vastuullisuus/ymparisto/mel…
Alempi video artikkelissa.
02:00 min. kohdalta ➡️
Muutetaan lentomelualueelle ja sitten koneiden pitää siirtyä pois nyt kun olen täällä.
Muutetaan keskustaan ja samantien ajetaan omaa katua autottomaksi kun ne häiritsevät. Muutetaan maalle ja yllätytään kun siellä onkin traktoreita ja paskanhajua.
Millä alueella on hiljaista kuin hautausmaalla? Mihin kaikesta häiriintyvän ihmisen kannattaa muuttaa?
Minä asuin aikoinaan junaradan vieressä. Olisikohan pitänyt alkaa vaatimaan, että kaupunki rakentaa uuden junaradan johonkin muualle, koska teehetkeni terassilla häiriintyy?
Sama juttu kuin siinä, että ensin rakennetaan talo jonnekin keskelle korpea ja sitten vaaditaan kunnalta että pitää saada bussit ja koulutaksit ja muut palvelut sinne korpeen. Kun MINÄ olen nyt täällä, minulle pitää järjestää...
Onko vantaan Kivistö meluisaa aluetta?
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu kuin siinä, että ensin rakennetaan talo jonnekin keskelle korpea ja sitten vaaditaan kunnalta että pitää saada bussit ja koulutaksit ja muut palvelut sinne korpeen. Kun MINÄ olen nyt täällä, minulle pitää järjestää...
Entäskun kunta liitetään naspurikuntaan ja kaikki palvelut häviävät ja asukkaat unohdetaan periferiaan.
Melualueelle muuttavien valitus on pilannut monia harrastusalueita,moottoriratoja,krossiratoja ym.
Mun mielestä h-v kenttäkin voidaan laittaa kiinni ja rakentaa uusi jonnekin kainuun korpeen,ajatelkaa kuinka paljon taloja mahtuu tuolle alueelle.
Joku valittaja voisi muuttaa meidän naapuriin ja valittamalla sulkea tuo sellutehdas meluamasta,haisemasta ja saastuttamasta ilmaa.
Tuon täytyy olla joku provo. Eihän kukaan voi oikeasti olla noin tyhmä. Eihän?
En ymmärrä ihmisiä jotka muuttavat ensin vapaaehtoisesti lentokentän viereen ja sitten itkevät melua. Tai sitä "pörinää" niinkuin se yksi Malmin kenttää vihaava ammattimielensäpahoittaja joka kommentoi joka palstalla. Eivätkö ihmiset tuon vertaa ota selvää tulevasta asuinalueestaan?
Katseltiin asuntoa. Löytyi aivan unelma, hinta ok, talo aivan kuin unelma, lähellä mieheni työpaikkaa.... lentomelu alueella... emme sitten hankkineet sitä :P
Mies yritti vakuuttaa, että kyllä niihin reittilentoihin tottuu, lopulta lakkaa kuulemasta, ainoastaan sotilaslentoharjoitukset saa ikkunat helisemaan ja ei voi puhua puhelimessa, kun ei kuule mitään... mulle nousee mieleeni kuva, miten huonosti nukutun yön jälkeen, saan kaksi kiukkuista lasta päiväunille... ja huokaistessani helpotuksesta, alkaakin ikkunat helistä ja alkaa taas itku....minä samassa konsertissa...
Eli juu, kyllä vähän pitäisi.miettiä mitä haasteita ympäristö tuo tullessaan kun kosin ostaa...
Itse 30 vuotta koneiden laskureitin alla asuneena, täytyy sanoa, että ei niihin oikein edes kiinnittänyt huomiota. Varmasti aluksi häiritsee, jos muuttaa hiljaiselta alueelta.
Meidän taloyhtiöön muutti joskus vanhempi rouva, joka ensitöikseen alkoi kieltämään meitä lapsia juoksemasta nurmikolla, koska se menee pilalle. Taloyhtiössä asui paljon lapsia ja meillä oli iso piha, jonka molemmissa päissä oli hiekkalaatikot. Nurmikolla pelattiin paljon pallopelejä. Mutta toki tämän yhden rouvan takia olisi pitänyt siirtyä kuulemma parkkipaikan asfaltille. 😁
Kerrostaloniuhottojat valittavat naapurin normaaleista elinäänistä, kanta-askeleista, vessan vetämisestä, suihkuttelusta, rakastelusta. Ei pidä muuttaa kerrostaloon eikä lentokentän lähelle, jos kuvittelee ympäristön muuttuvan itselle mieleiseksi.
Eräs eläkeläisrouva oli muuttanut maalta kaupunkiin. Asumansa kerrostalon viereisellä tiellä oli autojen pysäköinti sallittu molemmin puolin tietä. Rouvaa se suuresti häiritsi, että autoja oli paljon. Hän kävi usein valittamassa autoista pysäköijille ja kertomassa, ettei maalla tällaista ollut. Tomerana lähti ajamaan asiaa, että pysäköinti kielletään toisella puolen katua. Kiellettiin ja näin hävisivät kerrostalolaisten työssäkävijien parkkipaikat. Pysäköintiä yritetään hakea takaisin, parkkipaikat ovat alueella olemattomat.
Vierailija kirjoitti:
Itse 30 vuotta koneiden laskureitin alla asuneena, täytyy sanoa, että ei niihin oikein edes kiinnittänyt huomiota. Varmasti aluksi häiritsee, jos muuttaa hiljaiselta alueelta.
Meidän taloyhtiöön muutti joskus vanhempi rouva, joka ensitöikseen alkoi kieltämään meitä lapsia juoksemasta nurmikolla, koska se menee pilalle. Taloyhtiössä asui paljon lapsia ja meillä oli iso piha, jonka molemmissa päissä oli hiekkalaatikot. Nurmikolla pelattiin paljon pallopelejä. Mutta toki tämän yhden rouvan takia olisi pitänyt siirtyä kuulemma parkkipaikan asfaltille. 😁
Hyi kauheaa, aivan kauheeta kaatua asfaltilla kuin pehmeällä nurmikolla... ja vielä parkkipaikan? En autonomistajana ainakaan haluaisi riskeeraata autoani jonkun nurmikon vuoksi. Ja mikäpä kesällä ihanampaa olisikaan kun nurmikko paljasta jalkaa vasten...
Asuin Tammistossa 10 vuotta, enkä kuullut kertaakaan lentokoneen ääntä, vaikka kentälle on alle 5 km. Eli siellä on ainakin lentomeluton alue. Vinkkinä tämä. Ja eikö tuo lentomelu näy asuntojen hinnoissa, joten fifty-sixty.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Tammistossa 10 vuotta, enkä kuullut kertaakaan lentokoneen ääntä, vaikka kentälle on alle 5 km. Eli siellä on ainakin lentomeluton alue. Vinkkinä tämä. Ja eikö tuo lentomelu näy asuntojen hinnoissa, joten fifty-sixty.
Onko tää sen verran syrjässä laskeutumisreiteiltä, että koneet menee ohi, ei yli? Sama on nimittäin mulla mutta eri kaupungissa: kentälle viitisen kilometriä mutta sen verran sivussa, että koneet nousee ohi. Enää ei häiritse edes hornetit pahemmin. Eikä normaaleita reittikoneita kuule pihallakaan.
Sellainen pieni karttaan vilkaisu voisi olla paikallaan: katsoa vähän kiitoratojen suuntia jos lentokentän läheisyyteen on muuttamassa. Viivottimella viiva kiitoradoista eteenpäin, niin näkee suunnilleen, mistä kohtaa koneet nousevat ja laskeutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää sen verran syrjässä laskeutumisreiteiltä, että koneet menee ohi, ei yli? Sama on nimittäin mulla mutta eri kaupungissa: kentälle viitisen kilometriä mutta sen verran sivussa, että koneet nousee ohi. Enää ei häiritse edes hornetit pahemmin. Eikä normaaleita reittikoneita kuule pihallakaan.
Sellainen pieni karttaan vilkaisu voisi olla paikallaan: katsoa vähän kiitoratojen suuntia jos lentokentän läheisyyteen on muuttamassa. Viivottimella viiva kiitoradoista eteenpäin, niin näkee suunnilleen, mistä kohtaa koneet nousevat ja laskeutuvat.
Sopivasti syrjässä on. Koneita kyllä näkee nousevan länteen päin, mutta ääntäkään ei kuulu.
Samanlaista se on Espoossakin, siis toi lentomelu. Aikamoinen jyrinä käy parin minuutin välein, kun on Espoon suunnan kiitotiet käytössä.
Ei ole onneksi aivan jatkuvaa ja jokapäiväistä mutta siltikin melutaso on aikamoinen.
En nyt oikeasti tiedä, missä pk-seudulla pitäisi asua, jos haluaisi lentomelulta välttyä. Pienempi melutaso on ainakin Länsi-Vantaalla versus Espoo, vaikka Vantaalla on lentokenttä lähempänä.
Lentomelu ei ole itselleni ylitsepääsemätön ongelma, vaikka sen tiedostaa ja kuulee.