Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surkea opetus yläkoulun valinnaisaineissa. Entä teillä?

Vierailija
19.05.2017 |

Lapseni on nyt ysiluokalla. Hänellä oli valinnaisena musiikki ja käsityö.

Musiikissa hän ei ole oppinut yhtään mitään. Kuuntelevat jotain kappaleita open tehdessä muuta tietsikallaan ja joskus laulavat yhdessä myös. Ekan puoli vuotta oli eri ope. Se sentään opetti jotain teoriaa ja he esiintyivät koulun tilaisuuksissa. Nyt puoleentoista vuoteen eivät ole esiintyneet ja mitään ei ole viitsitty opettaakaan.

Käsityössä ovat tehneet jotain ihan yksinkertaisia kangasompelutöitä. Vetskaripussukoita ja collegepaitoja. Ei tosiaan mitään vaikeampaa, kuten kauluspaitaa, jollainen minun aikoinani tehtiin jo seiskaluokalla.

Mikä teidän lastenne yläasteilla on valinnaisten harjoitusaineiden taso.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava. Business Studies -opinnoissa perusti yrityksen ja teki kaikkea siihen liittyvää.

Vierailija
2/13 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikin valinnaisenne kuulostaa tosi surkealta. Käsityössä fakta on se, että lasten taitotaso on laskenut huimasti 90-, 80-, ja 70 -luvuilta. Koulun vähillä tuntimäärillä ei opi käden taitoja, kun kotona ei tehdä mitään.

Ompelukoneita ei ole ja puikkoja ei ole edes nähty ennen kouluaikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh. Lapsellesi on tarjottu ihan asianmukaista opetusta ja mahdollisuus valita vallinnaisaineista. Oma lapsi erityiskoulussa valitsi myös kasilla tietyt aineet - akt, tekninen työ ja kotitalous. Ysille päästyään tekninen työ lakkautettiin koska koulussa ei ollut pätevää opettajaa ja entinen lähti pois, akt lopettiin myös. Niinpä valinnaisaineina nyt kuvaamataito ja musiikki, joita hän ei valinnut alunperinkään. Kotitalous sentään pysyi alkuperäisistä "valinnoista".

Että näinkin voi käydä. Mutta eipä erityisen tuen lapsilla olekaan niin väliä, kunhan nyt jotenkin tappavat aikaa peruskoulussa. Tämä tuntuu olevan säästölinjauksien ydinajatus?

Vierailija
4/13 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että jossain sentään on tasokastakin.

Miettikääpä, miten helppo homma lapseni musiikin opettajalla on. Harmittaa, että annoin lapseni itse päättää valinnaiset. Jos olisin saanut päättää, niin olisi ottanut vaikka jotain tietokoneenkäyttöön liittyvää. Niitä oli kaksikin eri vaihtoehtoa.

Vierailija
5/13 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä harjoitusaineiden opetuksia pitäisi valvoa huolellisemmin. Lukuaineitahan valvotaan valtakunnallisilla.

Vierailija
6/13 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä vuosisadalla te elätte? Harjoitusaineita... ? Valtakunnallisia kokeita...?

Tosiasiassa päättötodistuksen arvosanat riippuvat pääosin koulusta, eivät osaamisesta.

Vierailija
7/13 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä vuosisadalla te elätte? Harjoitusaineita... ? Valtakunnallisia kokeita...?

Tosiasiassa päättötodistuksen arvosanat riippuvat pääosin koulusta, eivät osaamisesta.

Kyllä meillä ainakin on netissä kokeiden kohdalla käytetty sanoja: matematiikan valtakunnallinen koe, englannin valtakunnallinen koe jne.

Miten itse kutsut aineita, jotka eivät ole lukuaineita? (Jaottelu on välttämätöntä, kun vain lukuaineet merkkaavat lukioon pääsyssä)

Vierailija
8/13 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsesi valitsi valinnaiseksi diipadaapaa? Itse otin ohjelmointia ja oli todella hyödyllistä

Vierailija
9/13 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että jossain sentään on tasokastakin.

Miettikääpä, miten helppo homma lapseni musiikin opettajalla on. Harmittaa, että annoin lapseni itse päättää valinnaiset. Jos olisin saanut päättää, niin olisi ottanut vaikka jotain tietokoneenkäyttöön liittyvää. Niitä oli kaksikin eri vaihtoehtoa.

Ehkä tuo musiikki on lapsesi koulussa sellainen höpöhöpövalinnainen, jonka on tarkoituskin olla vähän kevyempi aine. Sellainen johon arat tai laiskat voivat mennä, kun eivät muuta uskalla tai viitsi. 

Vierailija
10/13 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taito- ja taideaineet?

Ap:n lapsen koulussa lienee epäpätevä tai laiska musanope

Vierailija
11/13 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi valitsi konekiirjoituksen ja kaupalliset aineet. Todella týtyväisiä ollaan kaikki.

Vierailija
12/13 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei siinä valitessa kyllä informoitu, että musiikki olisi mikään höpöhöpö-valinnainen.

Ja se ensimmäinen opettaja oli kyllä huomattavasti tarmokkaampi.

Vierailija
13/13 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi valitsi konekiirjoituksen ja kaupalliset aineet. Todella týtyväisiä ollaan kaikki.

Onko tuosta jo pari vuosikymmentä aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi