G: Kuinka paljon syöt kasviksia päivässä?
Taustaa: Kasviksilla tarkoitetaan syötäviä vihanneksia (mukaan luettuna peruna), sieniä, marjoja, hedelmiä sekä epähedelmiä. Kasvikset voidaan jakaa lehtivihanneksiin, varsikasveihin, kasvishedelmiin, palkokasveihin, sipulikasveihin, kaaleihin, mukulakasveihin, maustevihanneksiin, hedelmiin, marjoihin ja sieniin.
Kommentit (12)
Kun on suositus, että syötäisiin 500 g kasviksia päivässä, siihen ei sisälly peruna.
Helposti tulee 500-1000 g. Kun siirryin vhh-ruokavaliolle, kasvisten käyttö lisääntyi huimasti ja helpolla. Ja jotkut vielä väittävät vhh:ta epäterveelliseksi :) Tai että siinä "syödään pelkkää lihaa"...
Vastasin ilman perunaa, vaikka se kuuluukin virallisesti kasviksiin.
Laitoin alakanttiin 900-1000g vaikka todennäköisesti enemmän :D
"en lainkaan"... miten joku on edes vielä elossa vastatakseen noin?
Ranskanperunoita ja perunalastujapäivittäin, eli ihan suositusten mukaan.
Kaikki mitä syön on kasveja. Toki margariinit, puurot ja leivät nyt ei ole ihan tuoretta kasvia mutta joka tapauksessa..
Joinain päivinä en lainkaan... mutta olen yrittänyt parantaa tapojani ja nykyisin koitan pitää kokonaan kasvisruokapäiviä pari kolme viikossa ja ees pääsääntösesti syyä noin kourallisen marjoja/hedelmän tai pari päivässä.
Kasvikset ei oikein raakana tyyliin salaattina uppoa mulle kun useimmat on hyvin kitkeriä. Ainoot ok:t on kurkku ja paprika :P moni kasvi ja juures maistuu tosi hyvälle kypsennettynä, mutta yksin asuvana olen laiska kokkaamaan vain itselleni... mutta yritän parantaa tapojani.
Arvioisin että nykyisin keskimäärin syön sen 300-500g päivässä - mutta joskus voi siis olla päiviä kun ei mene lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Joinain päivinä en lainkaan... mutta olen yrittänyt parantaa tapojani ja nykyisin koitan pitää kokonaan kasvisruokapäiviä pari kolme viikossa ja ees pääsääntösesti syyä noin kourallisen marjoja/hedelmän tai pari päivässä.
Kasvikset ei oikein raakana tyyliin salaattina uppoa mulle kun useimmat on hyvin kitkeriä. Ainoot ok:t on kurkku ja paprika :P moni kasvi ja juures maistuu tosi hyvälle kypsennettynä, mutta yksin asuvana olen laiska kokkaamaan vain itselleni... mutta yritän parantaa tapojani.
Arvioisin että nykyisin keskimäärin syön sen 300-500g päivässä - mutta joskus voi siis olla päiviä kun ei mene lainkaan.
Se vähäkin on parempi kuin ei mitään. Eli hyvä jos onnistuu lisää nollasta edes siihen 150g-200g päivässä. Noin niin kuin terveyden kannalta siis. Uskon että ei haittaa vaikka joinain päivinä jäisikin tosi vähäiseksi, jos vaihtoehto on ettei syö ollenkaan.
Te jotka vastaatte/vastasitte "alle 100g tai en lainkaan"
voitteko kertoa lyhyesti mitä sitten yleensä syötte?