Opetatko lapsesi toitottamaan toiselle jatkuvasti, jos hänellä on iso pää, ja kerrot, ettei tosiasian jatkuva toteaminen ole kiusaamista?
Entä jos isopäistä lastasi jaksetaan loputtomasti muistuttaa isosta päästä? Onko kiva homma vai ei?
Entä miten tilanne muuttuu, kun sen tekee aikuinen Aihe vapaa -palstalla? Luoko parempaa henkeä ihmisten keskuuteen?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä opettaisin lapsen "toitottamaan jatkuvasti", että jollain on iso pää?
Sä olet varmasti niin fiksu että sä kun kelaat sä keksit juttuja joihin sä et vielä hetki sittn tajunnut vastausta. Sä tiedät että sä olet älykäs ja fiksu nainen ja sä kysyt itseltäsi asiaa vielä kerran ennen kuin sä kyselet tyhmiä koska sä olet niin fiksu ja sä ja sun juttusi on huippujuttuja.
Niin mutta jos toisella on iso pää? Joillakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet varmasti niin fiksu että sä kun kelaat sä keksit juttuja joihin sä et vielä hetki sittn tajunnut vastausta. Sä tiedät että sä olet älykäs ja fiksu nainen ja sä kysyt itseltäsi asiaa vielä kerran ennen kuin sä kyselet tyhmiä koska sä olet niin fiksu ja sä ja sun juttusi on huippujuttuja.
Häh? Lääkkeet ottamatta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi vastaat jos et lue aloitusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Lääkkeet ottamatta?
Isopää ei tajua.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos jollakulla on iso pää, koet tarvetta höpöttää sitä ääneen ihan koko ajan? Miksi? Mitä saavutat sillä? Muuttuuko se asia siitä joksikin sillä hokemisella vai?
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Tällä palstalla eräät tuntuvat olevan sitä mieltä, että sille toitottamiselle on kova tarve, koska se on totta. Sitä ei voi jättää sanomatta ja toistamatta, koska se nyt vain on totuus.
Vanhempani opettivat minulle ja sisaruksilleni hyvän periaatteen: toisten ihmisten valinnoista saa mainita, huomauttaa, niitä saa tarvitttaessa kritisoida ja tietyissä tilanteissa jopa suoraan vastustaa – toisen ihmisen ei-valittuihin ominaisuuksiin sen sijaan ei saa puuttua.
Periaate tuntui minusta mielekkäältä ja oikealta jo silloin lapsena, ja pidän siitä kiinni edelleen.
Koinkin hämmentäväksi, kun huomasin, ettei huomattava osa ihmisistä maailmassa toimi sen mukaan, vaan on toisaalta niitä, jotka huomauttelevat valinnoista ja ominaisuuksista, ja toisaalta niitä, joiden mukaan kumpaankaan ei saa puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos jollakulla on iso pää, koet tarvetta höpöttää sitä ääneen ihan koko ajan? Miksi? Mitä saavutat sillä? Muuttuuko se asia siitä joksikin sillä hokemisella vai?
No ettei se vaan unohda sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ettei se vaan unohda sitä
Kiusaaja ei voi olla kiusaamatta. Onneksi sinunkaltaisesi tekevät ihmissuhteissa kaikesta paskaa, muuten saattaisi olla jopa joskus kivaa, ja sehän olisi sinusta ikävää.
Tämä just. Täällä aina jankutetaan, että kyllä on oikeus kommentoida toisen ulkonäköä/jotain ominaisuutta, koska se on totuus. Ilmeisesti näille raukoille ei ole vanhemmat opettaneet, että sellainen on erittäin huonoa käytöstä. Myös netissä.
Tunnen pari tälläistä "totuudentorvea" joilla on kova halu loukata muita ihmisiä sanomalla vain totuuden. Molemmilla on yhteistä mielenterveysongelmat ja oman elämän sössiminen.
Muistan kun peruskouluaikoina luokallani ollut tyttö kävi kaikki luokan tytöt läpi laukoen kommentteja heidän kasvoistaan. "Sinulla on pyöreät kasvot, sinulla pienet silmät, sinulla vinot silmät, sinulla pitkät kasvot" jne, kunnes pari tyttöä suuttui hänelle. Siihen tämä tyttö silmät pyöreinä hämmästeli "mutta minähän vain arvostelin!" Siinä oli ehta tuleva av-mamma. Kun ei ymmärretä rajoja.
Olipahan taas mt-potilaan pörähdys.
Noooo..... Minulla on iso pää ja hoen jatkuvasti että minulla on iso pää :p Kun sanon sen itse niin siihen ei liity negatiivista sävyä eikä tarkoitusta satuttaa. Silti onhan se inhottavaa kun muut ihmiset kommentoivat päätäni koska heillä ei usein ole syytä mihin pään koon mainitseminen liittyisi. Tällöin iso pää muodostuu negatiiviseksi asiaksi ja sillä halutaan satuttaa. Periaatteessa tuo on väärin eikä niin pitäisi tehdä mutta en jaksa itseäni rasittaa. Totean vain että ainakin isossa päässäni on lämpimiä ajatuksia toisin kuin heillä :p
Jos silminnäkijähavaintoja pyydetään niin ei kai niitäkään voi antaa kuvailematta tosiasioita? On kuitenkin eri asia sanoa iso pää kuin iso ruma pää tai iso epäfeminiininen pää jolloin isouteen liitetään rumus ja epäviehättävyss...
Sana kirjoitti:
Vanhempani opettivat minulle ja sisaruksilleni hyvän periaatteen: toisten ihmisten valinnoista saa mainita, huomauttaa, niitä saa tarvitttaessa kritisoida ja tietyissä tilanteissa jopa suoraan vastustaa – toisen ihmisen ei-valittuihin ominaisuuksiin sen sijaan ei saa puuttua.
Periaate tuntui minusta mielekkäältä ja oikealta jo silloin lapsena, ja pidän siitä kiinni edelleen.
Koinkin hämmentäväksi, kun huomasin, ettei huomattava osa ihmisistä maailmassa toimi sen mukaan, vaan on toisaalta niitä, jotka huomauttelevat valinnoista ja ominaisuuksista, ja toisaalta niitä, joiden mukaan kumpaankaan ei saa puuttua.
Toivottavasti ja luultavasti vanhempasi opettivat myös että on asioita joihin liittyviä valintoja ulkopuolisilla ei ole lupa huomauttaa, saati kritisoida, joskus mainitseminenkin on loukkaavaa ja moukkamaista.
Mikäli ne eivät aiheuta vahinkoa kenellekään ei ole syytä ulkopuolisena puuttua asiaan.
Ei kai kukaan opeta haukkumaan toista. Luulisin.