Nykypäivän masennukset ihmisillä johtuvat suurilta osin somesta - VÄLTTÄKÄÄ!
Juttelin juuri mieheni kanssa ja hän on ehdottomasti samaa mieltä kanssani - some aiheuttaa masennusta. Etenkin jos on vain katsovan osassa - Kuvitellaan että muiden elämä on ihanaa siaältörikasta onnea ja autuutta ja nähdään oma elämä harmaana ja sisällöttömänä.
Älkää katsoko tällaisten ihmisten instagrameja! Ihmiset vertailevat nykyään ihan liikaa omaa elämäänsä muiden elämään, sillä some on tehnyt seuraamisesta niin helppoa.
Itse en katsele ollenkaan kenenkään instagramia. Minua inhottaa koko sivusto. Onneksi kukaan ei siihen pakota.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Heikosta itsetunnosta kärsivien ei tosiaankaan kannata verrata itseään somen itsekeskeisiin turhanpäivittäjiin.
Vertaavatko hyvästä itsetunnosta nauttivat itseään muihin ihmisiin? Olen utelias, itselläni kun ei ole kokemusta hyvästä itsetunnosta.
Ei pelkästään some, vaan netti yleensäkin. Liikakäyttö vääristää dopamiinitoimintaa.
Peukutus on pahin itsetuntoa syövä tekijä. Mikäli saa peukkuja, tuo se mielihyvää, mutta kun saa alapeukkuja, vähentää se mielihyvää. Kun vie pois mielihyvän, vie pois tahdon elää. Näin yksinkertaista se on.
Sometus voi kieltämättä tehdä hallaa monien ihmisten mielenterveydelle ja saattaa heikentää sosiaalisia suhteita. Tämä ei kuitenkaan ole (joidenkin tutkimusten mukaan) aivan suoraviivaista: some voi myös tukea joitain ihmisiä hankalissa paikoissa, esim. anonyymit vertaistukiryhmät ovat myös osa somea, samoin erilaiset facen tukiryhmät.
Lisäksi masennus johtuu monenlaisista syistä, tuskin koskaan yksinomaan siitä, että oma elämä näyttää harmaalta verrattuna jonkun muun instakuviin.
Olisi kyllä hyvä, jos esim. facesta poissaolo olisi "hyväksyttävä" valinta. Tällä hetkellä ainakin itse koen varsinkin opintojen taholta painostusta, että profiileja pitäisi olla milloin missäkin, koska pitää tehdä yhteinen ryhmä jollekin kurssille tai pitää verkostoitua tai pitää luoda itsestään brändiä tulevia työnantajia varten tai ihan vaan siksi kun ei saa olla erilainen.
Minusta ongelmana ei ole niinkään vertailu. Itse tykkään katsella kauniita kuvia Instagramista enkä ainakaan itse vertaa omaa elämääni kauniisiin kuviin.
Sen sijaan liika koneella istuminen on konkreettisesti pois kaikesta muusta. Tyytymättömyys omaan elämään kasvaa, mitä kaukaisemmalta se todellinen elämä alkaa tuntua. Ja jos haaskaat päivässä monta tuntia koneella lukemassa av-palstaa tai Facebookia, ja havahdut vain kun pitää tehdä töitä tai siivota tai pestä loputonta pyykkiä, niin ihmekös se on jos arki alkaa tuntua ihan p*skalta. Ethän sinä ehdi tehdä yhtään mitään oikeasti kivaa.
Samaa mieltä. Nykyään katson tarkkaan ketä seuraan, en mitään liian täydellisiä. Muutenkin olen huomannut että puhelimella/koneella oleminen masentaa mutta se on niin hiton helppoa. Etenkin puhelin muistuttelee olemassaolostaan koko ajan. Kirjan lukeminen, käsityöt tai ulkoilu olisi paljon parempaa ajanvietettä. Teen toki niitäkin, mutta kyllä pitäisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään some, vaan netti yleensäkin. Liikakäyttö vääristää dopamiinitoimintaa.
Lähde?
Kannattaa irtautua somesta. Lakkauttakaa some-tilit. Jää huomattavasti enemmän aikaa muuhun, eikä tule kotitöidenkään kanssa kiire. Televisio myös kannattaa heittää pois. Nämä vehkeet vievät aivan kohtuuttoman siivun ajasta. Tietokone on valitettavasti pakko olla, koska joutuu pankkiasioita hoitamaan ja sähköposteja lukemaan. Muuten olen pyrkinyt vähentämään tietokoneenkäyttöä. Mitä nyt välillä vähän vauva-palstalla käyn pyörähtämässä. Luuleeko joku oikeasti, että ihmisillä menee niin hyvin, mitä somessa esittävät? Jokainen voi miettiä omaa elämäänsä ja samanlaista se on melkeinpä kaikilla. Kivahan se olisi, että aina menisi hyvin, mutta valitettava fakta on säännölliset kriisit :)
Kannattaa välttää keskustelufoorumeja ja AIVAN eritysesti vauva.fi palstaa.
Niin puhumattakaan nuorista tytöistä (alle 15v) jotka kattelee joittenki instajulkkisten kuvia missä on miljoona filtteriä ja muita muokkauksia ja saavat ihan vääristyneen kuvan siitä, miltä normaali ihminen tavallisesti näyttää.
Juu juu pää pensaaseen vaan, sehän se auttaakin. Ehkä kannattaisi käsitellä mielummin ne asiat mitkä somessa ahdistaa. Jos itsellä on pää kunnossa niin somea voi selata levollisin mielin.
Heikosta itsetunnosta kärsivien ei tosiaankaan kannata verrata itseään somen itsekeskeisiin turhanpäivittäjiin.