Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku haluaa, että perilliset ei tiedä, mitä perivät?

Vierailija
15.05.2017 |

Eikö ole aika perverssiä, että perillisiä estetään hankkimasta tulevan perintönsä hoitamiseeen vaadittavaa asiantuntemusta ja taitoja etukäteen? Kuka ihme haluaisi tällä tavalla varmistaa, että jättämänsä perintö saa huonoimman mahdollisen hoitajan ja hölmöimmän mahdollisen käytön?

Kaikki tuntemani ihmiset, mukaanlukien omat ja appivanhempani, ovat hyvissä ajoin laatineet suunnitelman siitä, mitä kullekin perilliselle testamentataan. Tämä suunnitelma on sitten keskusteltu läpi kaikkien kanssa ja asianomaiset ovat alkaneet yhdessä vanhempien kanssa ottaa osaa omaisuuden hoitamiseen ja hankkineet muutenkin sopivia tietoja ja taitoja. Appivanhemmat ovat jo muutamaan otteeseen siirtäneet ennakkoperintöäkin.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan haluaisi jälkikasvustani jotain perinnönkyttääjiä. Saavat mitä saavat.. jos saavat.

Vierailija
2/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurin osa tiedä, mitä tulee perimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se, että he tietävät, iten perintö jakautuu, tekee heistä perinnön kyttääjiä? Pikemminkin påinvastoin: ei tarvi kytätä, ei arvailla eikä vahtia vetääkö joku välistä, kun tietää.

Vierailija
4/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tulossa omakotitaloa, mökkiä ja sijoitusasuntoja. Ja jotain rahastosijoituksia. Sitten on kaikenlaista taidetta ja muuta roinaa. Mihinkään noista ei mitään 'asiantuntemusta' tarvita, joten antaa isovanhempien elellä rauhassa ilman, että keskustelusimme heidän kuolemastaan. Harvalta tulee mitään yritystoimintaa, ja jos tulee, silloin siitä varmasti neuvotellaan etukäteen.

Vierailija
5/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tulossa omakotitaloa, mökkiä ja sijoitusasuntoja. Ja jotain rahastosijoituksia. Sitten on kaikenlaista taidetta ja muuta roinaa. Mihinkään noista ei mitään 'asiantuntemusta' tarvita, joten antaa isovanhempien elellä rauhassa ilman, että keskustelusimme heidän kuolemastaan. Harvalta tulee mitään yritystoimintaa, ja jos tulee, silloin siitä varmasti neuvotellaan etukäteen.

Kuin omasta näppiksestäni.

Vierailija
6/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noihinkin itse asiassa tarvitsisi asiantuntemusta, jos niitä haluaisi kunnolla hoitaa. Ja vielä aika monenlaista asiantuntemusta, kun on kiinteistöjä ja rahastoja ja taidetta.

Vierailija
7/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki tee testamenttia. Mulla on kaksi lasta, mutta en katso tarvitsevani testamenttia. Koko omaisuuteni, joka minulla kuolinhetkelläni on, saa mennä puoliksi lapsilleni. Keskenään voivat sitten sopia, laitetaanko kaikki myyntiin ja saatu summa jaetaan tasan vai haluaako toinen esim ostaa toisen ulos kodistani ja muuttaa tähän itse. Kumpikin lapsistani on eri alalla kuin minä, joten yritykseni lopetan jo jäädessäni eläkkeelle. Jos satun kupsahtamaan sitä ennen, suvusta löytyy henkilöitä, jotka osaavat neuvoa ja auttaa yritystoiminnan lopettamisessa. Mulla on työpöytäni laatikossa kansio, jossa on kaikki tärkeät paperit liittyen sijoituksiini, henkivakuutuksiini jne. 

Vierailija
8/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perverssiä ei ole varautua tulevaan, mutta on jotenkin tylsää kun osa laskee hyvin paljon sen varaan, että saa tulevaisuudessa sitten niin ja niin paljon perintöä. Varmasti meistä moni haluaa jättää jälkeensä perinnöksi muutakin kuin vain velat. Mutta se olkoon perinnön jättäjä, joka sanoo viimeisen sanan. - Jos hän haluaa jättää perintönsä jollekin muulle kuin sille ilmeisimmälle saajalle, joka odottaa jo vuosia etukäteen, että pääsisi varoihin käiski, niin perinnön jättäjä tehköön, niin kuin parhaaksi näkee ja siten vaikka lahjoittaa omaisuutensa kokonaan jo elinaikanaan toisaalle. Ei kenenkään pidä laskea eloaan vain toisen kuoleman varaan ja siitä seuraavan omaisuuden saantiin. 

Vierailija
9/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on itse asiassa yksi niistä syistä, joiden takia köyhyys kulkee suvussa. Jos joku sukupolvi onnistuu keräämään jotain pesämunaa, se seuraavaa ei kuitekaan opeteta jatkamaan tästä, vaan kaikki pannaan aloittamaan aina alusta.

Vierailija
10/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat tekivät viisaasti ja möivät omakotitalon ja vaihtoivat sen kerrostalokolmioon. Tämän kesän jälkeen aikovat luopua myös mökistä, kun sen ylläpito vaatii niin paljon.

He ovat tehneet myös keskinäisen testamentin.

Vierailija
11/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noihinkin itse asiassa tarvitsisi asiantuntemusta, jos niitä haluaisi kunnolla hoitaa. Ja vielä aika monenlaista asiantuntemusta, kun on kiinteistöjä ja rahastoja ja taidetta.

No mutta onhan meillä noita itsellämmekin. Yleensä perintö saadaan joskus viisi-kuusikymppisenä, jolloin omasta omaisuuden hoidosta on jo jokaisella omaakin kokemusta.

Vierailija
12/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva jättää muuta perittävää kuin asunnon. Useimmissa tapauksissa se myydään perinnönjaon helpottamiseksi.

Vierailija
13/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kuin yksi lapsi, joten tietää hyvin mitä perii joskus. Omaisuudenhoitoa ja niihin liittyviä asioita on seurannut koko ikänsä, joten eiköhän se luonnistu sitten myöhemminkin.

Vierailija
14/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mikään estä opiskelemasta esim. taloustieteitä, että osaa sitten käsitellä niitä miljoonia euroja, jotka tilille napsahtavat.

Kyllä meillä köyhillä on sentään helppoa, kun perintöä ei tule lainkaan (vähät varat kuluvat hautajaisiin jne.) tai jos tuleekin, niin summat ovat niin pieniä, että niitä pystyy normaalilla järjellä varustettu käsittelemään ihan ilman erillistä koulutusta. Sitä paitsi talousneuvontaa on saatavissa asiantuntijoilta eivätkä ne kaikki sentään huijareita ole.

Ja todettakoon lopuksi, että monet meistä köyhistä ovat suurten ikäluokkien edustajia pienehköllä eläkkeellä, joiden vanhemmat olivat vähävaraisia ja todella köyhistä oloista lähtöisin. Huutakaa nyt kurkku suorana, että ei pidä paikkaansa. Valitettavasti pitää! Niitä herraskakaroita oli vähän ja on aika vähän vieläkin, aika moni tosin tässä ketjussa.

Vierailija
15/20 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, keskustelua ei tarvitse käydä mitenkään dramaattisesti. Miten noinkin moni ikäänkuin närkästyi siitä jos keskustellaan vuosien ja vuosikymmenien myötä vaikkapa kirjastosta tai jostain keräilyesineistä. Hienoa se minun mielestäni on, että niiden saajalla on kokemusperäistä tietoa tai ei siitä pitäisi ainakaan mitään haittaa olla. Ja ainakin itse rinnastan kyllä sijoitustoiminnan täysin yritystoimintaan jossa tieto on valtaa. Tässäkään ei tarvitse olla mitään dramatiikkaa vaan sijoittaminen voi olla yhteinen harrastus hyvissä ajoin.

Vierailija
16/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun molemmat vanhemmat ovat kuolleet ja omaisuus siirtyy leskeltä lapsille, ovat lapset jo itse eläkeikäisiä.

Äitini on 72v ja hänen äitinsä kuoli hiljattain 92 vuotiaana. Perinnönjako oli helppo, mummin asunto myytiin ja rahat jaettiin neljään osaan. Jokainen sai noin 30.000€.

Vierailija
17/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on puhuttu jo 10-vuotiaalle suvun metsästä. Miten se on ollut papan ja nyt isän ja aikanaan hänen.  Viedään sinne metsään, lähinnä paistelemaan makkaraa... kun taas isänsä on jo teininä raatanut polttopuusavotassa :)

Vierailija
18/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, keskustelua ei tarvitse käydä mitenkään dramaattisesti. Miten noinkin moni ikäänkuin närkästyi siitä jos keskustellaan vuosien ja vuosikymmenien myötä vaikkapa kirjastosta tai jostain keräilyesineistä. Hienoa se minun mielestäni on, että niiden saajalla on kokemusperäistä tietoa tai ei siitä pitäisi ainakaan mitään haittaa olla. Ja ainakin itse rinnastan kyllä sijoitustoiminnan täysin yritystoimintaan jossa tieto on valtaa. Tässäkään ei tarvitse olla mitään dramatiikkaa vaan sijoittaminen voi olla yhteinen harrastus hyvissä ajoin.

Kaikki eivät kirjastoi eivätkä keräile. Päinvastoin, nykyisin kaikesta ylimääräisestä roinasta halutaan eroon. Ja vaikka kirjastoisi ja keräilisikin, perilliset kuitenkin pistävät ne joko myyntiin, kierrätykseen tai kaatopaikalle. Tai tuunaavat jonkun antiikkihuonekalun pinkiksi, jotta se sopii oman kodin sisustukseen. 

Suurimmalla osalla suomalaisista ei jää muuta perintöä kuin asunto. Kaikilla ei jää sitäkään. Vaikka sijoituksia olisikin, suurin osa joutuu käyttämään ne pääomineen saadakseen tulevaisuudessa haluamansa tasoisen vanhustenhoidon. Mulla on säästöjä ja sijoituksia, mutta ne eivät ole lapsiani varten vaan sitä varten, että aikanaan sitten saan tarvitsemani hoidon ja palvelut. Tilanne on tietysti aivan toinen, jos kaiken haluamansa pystyy hankkimaan pelkillä sijoitusten tuotoilla. Harvalla kuitenkaan on sellaisia summia sijoitettuna. 

Vierailija
19/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on itse asiassa yksi niistä syistä, joiden takia köyhyys kulkee suvussa. Jos joku sukupolvi onnistuu keräämään jotain pesämunaa, se seuraavaa ei kuitekaan opeteta jatkamaan tästä, vaan kaikki pannaan aloittamaan aina alusta.

Että omaisuus säilyisi sukupolvien yli niin sitä pitää olla aika rutkasti. Sanoisin että kymmeniä miljoonia. Mitkään muutamat miljoonat ei tähän riitä. Toki riippuu tapauksesta ja perinnon saajasta että millä mielellä lähtee perintöä hoitamaan.

Vierailija
20/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmillani on jo lapsenlapsenlapsiakin. OIkeastiko olet sitä mieltä, että minun ja siskoni olisi pitänyt jäädä odottamaan perintöä peäsmunaksi ennenkuin olisimme alkaneet elää omaa elämäämme? Ja meidän lastemme vielä senkin jälkeen odottamaan meidän kuolemaamme? Tosin meillähän ei näin kohta vanhuuseläkkeelle jäävinä edes olisi lapsia, jos tässä vielä odottelisimme tulevaa perintöä, jotta meidän ei olisi tarvinnut aloittaa alusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi