Onko kyse insuliiniresistanssista, jos paino ei laske ns. normaalilla ruoan määrällä?
Syön 4-5 kertaa päivässä ja suht terveellisesti. Suosin kalaa lihan sijaan, käytän lähinnä pehmeitä rasvoja ja olen pienentänyt annoskokojani entisestään. Paino alkoi kuitenkin laskemaan vasta, kun jouduin hammasleikkauksen vuoksi pitämään pari päivää nestemäistä ruokavaliota- ja paino jatkaa putoamistaan vain, jos syön päivän aikana todella vähän. :/ Huomasin lisäksi, että jos syön leipää enemmän kuin yhden palan päivässä, paino ei putoa ollenkaan.
Voiko kyse olla insuliiniresistanssista? Kilpirauhanen oli normaalin rajoissa.
Kommentit (16)
Insuliiniresistenssiin liittyy yleensä metabolinen oireyhtymä, jonka oireena on lihominen. Jos solut eivät ota vastaan insuliinia, niin periaatteessa pitäisi laihtua, mutta onko se sitten niin, että koska insuliinia kuitenkin erittyy vereen, niin se toimii katabolisena aineena elimistölle, eikä rasva ala palaa...hmm.
Koska olen kuullut, että insuliinin oleminen veressä merkitsee tosiaan sitä, ettei rasvanpolttoakaan aktivoida. Mutta tämä on nyt kyllä sellaista omaa mutuilua.
Ei ole kyse ainakaan insuliiniresistenssistä, koska insuliini lisää glukoosin siirtymistä verenkierrosta lihaksiin ja muihin kudoksiin (ie. laskee verensokeria).
Kilpirauhanen olikin jo tutkittu, hyvä niin. Oletko tarkkaan laskenut tuon kalorivajeen vai arvioitko vain? Monelle naiselle tulee yllätyksenä, miten matala peruskulutus on. Lisäksi painoa ei kannata mitata joka päivä vaan vaikkapa kerran viikossa niin näkee pidemmän trendin painon muutoksissa. Juotko riittävästi vettä? Nestetasapainon heittelehtiminen hämää usein vaa'alla.
Ei kannata masentua, jos paino ei heti lähde putoamaan nopeasti. Tärkeintä on ylläpitää sopivaa kalorivajetta (500-1000 kcal/vrk) riittävän pitkään. Painon pudotus ei ole pikajuoksu vaan maratonlaji. :) Kovasti tsemppiä elämänmuutokseen!
M28
Mulla sama ongelma. Olen nyt ollut kaksi viikkoa ruokavaliolla, jonka avulla olen aina ennen laihtunut. Nyt paino ei ole pudonnut yhtään.
Syöt liikaa tai vääränlaista ravintoa ja syöt liian usein. Jätä leipä veks ja syö enemmän kasviksia - unohda rasvattomat sokeriset light-tuotteet ja einekset.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse ainakaan insuliiniresistenssistä, koska insuliini lisää glukoosin siirtymistä verenkierrosta lihaksiin ja muihin kudoksiin (ie. laskee verensokeria).
M28
Insuliiniresistenssissä insuliini ei laske verensokeria, koska solut eivät toimi sen kanssa ja päästä glukoosia pois verestä.
Itse epäilen olevan olemassa kilpirauhashormoniresistenssiä, mutta ilmiötä on tutkittu todella vähän eikä todistettu.
Insuliiniresistenssi on hyvin todennäköinen syy. Niin kauan kun veressä on insuliinia, ei rasvanpoltto kunnolla pääse käyntiin, kokeile muutama päivä jotain atkins-tyyppistä, tiukkaa hiilarirajoitusta. Huomaat kyllä jos tehoaa. Ja nro 5 kuvaili hyvin insuliinin tehtävät, mutta insuliiniresistenssi tarkoittaa juuri sitä että prosessi ei toimi kuten kuuluisi, eli solut ns. vastustavat insuliinin käskyjä (siitä nimi "resistenssi"). Haima vastaa tähän tuottamalla insuliinia lisää, jolloin veressä on jatkuvasti insuliinia liikaa.
Älä vähennä ruokaa, mutta muuta mitä syöt. Ruuan vähentäminen on juuri virhe minkä minäkin tein. Juuri se temppu saa kropan pitämään läskistä kiinni kuin nälänhätä olisi tulossa. Aina syö vatsa täyteen ja aina aamiainen.
Sokeri pois ja hurjasti lisää kasviksia ja marjoja. Eli täytä maha kasviksilla.
Minä taas laihdun päivässä kilon jos haluan ja viisikin pötköön oikeastaan vaan ajattelemalla ihan pienin muutoksin . Tämä on ollut aina yhtä helppoa. Tahtolaji melkeinpä vaan. Joten jotain juntturaa sulla täytyy olla. Ja syön suklaatakin 12 palaa joskus ja silti se kilo vaan lähtee ihan kotonakin olemalla vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas laihdun päivässä kilon jos haluan ja viisikin pötköön oikeastaan vaan ajattelemalla ihan pienin muutoksin . Tämä on ollut aina yhtä helppoa. Tahtolaji melkeinpä vaan. Joten jotain juntturaa sulla täytyy olla. Ja syön suklaatakin 12 palaa joskus ja silti se kilo vaan lähtee ihan kotonakin olemalla vaikka.
Kerro toki lisää, millä tavalla tämä onnistuu.
Taas näitä metabolian lakien vastaisia ihmetapauksia. Syökää vähemmän ja liikkukaa enemmän. Ei sitä rasvaa radioaalloista kerry, kyllä jokainen kalori on suuhun laitettu.
Eihän se paino putoa jos syö enemmän kun kuluttaa. Eli joko annoksia pienemmäksi tai enemmän liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin laihdun kotona makaamalla ihan vaan sillä, että vedän kasan herkkuja ja "unohdan" insuliinin. Olo ei vain ole sen arvoista.
T: Diabeetikko
Resistenssi, ei resistanssi.