pitäisi päästä magneettikuvaukseen, tk-lääkäri ei tajua
En meinaa päästä sängystä ylös, nyt on toinen jalka tosi arka johtuen krampista.
Vaikea tehdä kotitöitä.
Selän tila pahenee jos kannan ostoksia.
En voi vastaanottaa töitä.
Tk-lääkäri ei tehnyt mitään.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
mene yksityiselle
Kohta täytyy mennä jos tk ei auta.
Pääsin magneettikuvauksiin aikanaan. Ei mitään hälyttävää. Pääsin myös leikkaukseen vähän aikaa sitten eikä tarvinnut edes kauaa odottaa. Kaikki alkoi terveyskeskuksesta ei tarvinnut mennä yksityiselle. Huomattiin nv4 sitten helicobakteeri mistä itse en tiennyt mitään.
https://cityterveys.fi/palvelut/magneettikuvaus/
Tänne voit varata ajan vaikka heti, mutta ei magneettikuvaus automaattisesti kerro mikä mättää. Etsi parempi lääkäri.
niin mistä olet saanut päähäsi ajatuksen että magneettikuvaus on ratkaisu tässä tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
niin mistä olet saanut päähäsi ajatuksen että magneettikuvaus on ratkaisu tässä tapauksessa?
Ei se ole ratkaisu enkä sanonut niin.
Ensin pitää tutkia mikä on ja sitten hoidetaan kun tiedetään diagnoosi.
Valitettavasti magneettikuvauksessa ei selviä henkiset ongelmat tai luulosairaudet. Vain fyysiset viat voidaan todentaa.
Vaivasi kuulostaa maallikolle pullistumalta tms. Ei niissä magneetista juuri apua ole, paranevat yleensä itsestään. Stressaaminen ja makaaminen ainakin pahentavat vaivaa. En ole lääkäri, mutta kannattaa lukea ainakin tuosta jotain, jos sattuisi oireet kuulostamaan tutulta.
Fyysinen vika se on jos on kipua ja kramppeja jota edellinen vastaaja ei käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaivasi kuulostaa maallikolle pullistumalta tms. Ei niissä magneetista juuri apua ole, paranevat yleensä itsestään. Stressaaminen ja makaaminen ainakin pahentavat vaivaa. En ole lääkäri, mutta kannattaa lukea ainakin tuosta jotain, jos sattuisi oireet kuulostamaan tutulta.
No vaivat on olleet jo riittävän kauan ja viime aikoina pahentuneet.
TK:sta ei tehdä suoraan lähetettä magneettiin tai TT-kuvauksiin. Ei ainakaan mistään, missä itse olen töissä ollut. Käytännössä täytyy tehdä lähete soveltuvalle erikoisalalle, josta sitten alan lääkäri pohtii kannattaako kuvantamista tehdä. Yleensä laitan sitten lähetteen loppuun esim Suos. Koht. LS-MRI.
Yksityisellä on helpompaa sikäli, kun yleislääkärit ja magneettivehje on samassa talossa ja potilas (ei kunta) maksaa ne kulut. Silloin voi suoraankin laittaa magneettiin. Sitten nykyäänhän on noita kuvantamisfirmoja, joissa voit ilmoittautumalla käydä kuvassa ja hinnaston mukaan tulee radiologin lausunto ja kuvat muistitikulla mukaan. Niitä voit sitten käydä siellä omassa TK:ssa näyttämässä.
Ja otsikon aiheeseen vielä: vaivasi nyt näin tutkimatta kuulostaa tavalliselta välilevyn pullistumalta, johon hoitona on riittävä liikunta, särkylääkkeet ja aika. Vaiva helpottaa 1-2 kuukaudessa ja jos se ei sitä tee niin siinä vaiheessa voidaan miettiä kuvantamista. Yleiset vaivat täytyy ensin poissulkea. Se miksi sinua ei ole suoraan lähetetty erikoissairaanhoitoon on se, että (oletettavasti) sinulla ei ole ns. Red flag - tai yellow flag -oireita, jotka antaisivat aiheen nopeaan selvittelyyn.
Toivottavasti tämä vähän avasi asiaa.
Yst.
TK-lääkäri M28
https://cityterveys.fi/palvelut/magneettikuvaus/
noilla taisi olla halvimmat magneettikuvaukset suomessa, pääsin alle 300:lla
Vierailija kirjoitti:
TK:sta ei tehdä suoraan lähetettä magneettiin tai TT-kuvauksiin. Ei ainakaan mistään, missä itse olen töissä ollut. Käytännössä täytyy tehdä lähete soveltuvalle erikoisalalle, josta sitten alan lääkäri pohtii kannattaako kuvantamista tehdä. Yleensä laitan sitten lähetteen loppuun esim Suos. Koht. LS-MRI.
Yksityisellä on helpompaa sikäli, kun yleislääkärit ja magneettivehje on samassa talossa ja potilas (ei kunta) maksaa ne kulut. Silloin voi suoraankin laittaa magneettiin. Sitten nykyäänhän on noita kuvantamisfirmoja, joissa voit ilmoittautumalla käydä kuvassa ja hinnaston mukaan tulee radiologin lausunto ja kuvat muistitikulla mukaan. Niitä voit sitten käydä siellä omassa TK:ssa näyttämässä.
Ja otsikon aiheeseen vielä: vaivasi nyt näin tutkimatta kuulostaa tavalliselta välilevyn pullistumalta, johon hoitona on riittävä liikunta, särkylääkkeet ja aika. Vaiva helpottaa 1-2 kuukaudessa ja jos se ei sitä tee niin siinä vaiheessa voidaan miettiä kuvantamista. Yleiset vaivat täytyy ensin poissulkea. Se miksi sinua ei ole suoraan lähetetty erikoissairaanhoitoon on se, että (oletettavasti) sinulla ei ole ns. Red flag - tai yellow flag -oireita, jotka antaisivat aiheen nopeaan selvittelyyn.
Yst.TK-lääkäri M28
Kiitos. Muutama vuosi sitten mulla oli pahempi vaiva ja sain lähetteen röntgeniin ja sen jälkeen magneettikuvaukseen jossa näkyi se mikä mulla oli.
Ja fysiatri tiesi heti mitä pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Yst.TK-lääkäri M28
Liikunta yleisesti tuskin auttaa, tarvitaan fysioterapiaa ja tehokasta kivunhoitoa, ettei kipu kroonistu. Tämän päivän hesarissa on muuten juttu aiheesta.
mene yksityiselle