Voiko olla masentunut tietämättään ja sitten parantua yhdessä yössä?
Voi ihminen olla masentunut niin, ettei itse tajua olevansa masentunut? Ja voiko siitä masennuksesta sitten toipua yhdessä yössä? Koska minusta tuntuu, että niin on käynyt omalla kohdallani. Voiko näin oikeasti olla?
Pari viikkoa sitten heräsin eräänä aamuna ja tuntui kuin joku olisi aivoissani kääntänyt katkaisinta. Aivan kuin olisin elänyt elämääni koko ajan vain 50% ja nyt yhtäkkiä katkaisija olisi käännetty täydelle teholle. Ihan kaikki tuntuu nyt paljon helpommalta. Ihan kaikki. Ihan kuin yhdessä yössä olisin muuttunut uudeksi ihmiseksi. Ruoka maistuu paremmalta, kotityöt eivät stressaa, näytän mielestäni paremmalta, töihin meno on kivaa, aivot toimivat paremmin, olen älykkäämpi ja tuntuu siltä kuin mikään ei voi lannistaa. Tunnen olevani täydellisen onnellinen ja tyytyväinen elämääni. Yksikään haaste ei lannista, vaan tunnen itseni lähes voittamattomaksi.
Voiko siis olla, että olen ollut masentunut niin pitkään tajuamattani, etten muista miltä tuntui olla "normaali"? Ja nyt yhtäkkiä olenkin terve. Mikään ei ole kuitenkaan muuttunut elämässäni. Kaikki on samanlaista kuin kuukausi sitten, missään ei ole tapahtunut mitään suurta muutosta, josta tällainen muutos voisi mielestäni tapahtua. Eikä mulla ole pitkään aikaan mielestäni ollut mitään syytä ollakaan masentunut. Mutta olenko silti ollut?
Mä en missään nimessä valita. Elämä tuntuu ihanalta. Kaikki tuntuu niin huolettomalta ja helpolta ja selkeältä. Tuntuu ihan oikeasti siltä, että mikään ei voisi olla ylitsepääsemätöntä vaan jokainen vastaantuleva mahdollinen vastoinkäyminen tuntuu vain haasteelta ja mahdollisuudelta voittaa.
Toinen vaihtoehto sitten onkin varmaan se, että mulla on joku aivokasvain, joka jostain syystä sotkee jonkun hormonitoiminnan ja sen takia tunnen itseni yhtäkkiä ylettömän onnelliseksi. Voiko sellainen olla edes mahdollista? Että ihmisellä on aivokasvain, joka huijaa elimistöä niin, että luulen elämäni olevan täydellistä vaikka niin ei todellisuudessa ole. Mitä muita oireita aivokasvaimella sitten olisi? Päänsärky on varmaan selkein ja se kyllä löytyy. Tai löytyi.. Nyt tuntuu, että se jatkuva päänsärkykin katosi samaan aikaan kun mieliala koheni. Vai voiko se päänsärkykin johtua siitä, että mahdollisesti olin masentunut?
Siis kaipaisin ihmisten mielipiteitä siitä, että voiko tuollaista salamaparantumista masennuksesta tapahtua vai pitäisikö ihan oikeasti käydä lääkärissä? Koska mä en missään nimessä valita tästä nykyisestä olotilastani, mutta ihmettelen vaan, että voiko näin hyvä olo ihan oikeasti olla todellista? Että nautinko vaan elämästäni tästä eteenpäin huolettomana vai tarkistutanko pääni varmuuden vuoksi?
Tai mitä jos olenkin maanisdepressiivinen ja nyt alkoi se maaninen vaihe? Mä en kyllä tunne oloani yhtään "liian" energiseksi. En tunne oloani sellaiseksi, että tekisi mieli yhtäkkiä tuhlata kaikki rahani tai hypätä koneeseen toiselle puolelle maapalloa tai mitään muutakaan vastuutonta. Mä vaan tunnen yhden ihmisen, jolla tämä kyseinen sairaus on ja hänen masennus- ja maniakaudet tuntuvat aina alkavan ja loppuvan yhdessä yössä ilman mitään ennakkovaroitusta. Mutta maanisiin kausiin on kyllä aina liittynyt selvä holtittomuus. Että kaikki on ollut aina vähän liian huoletonta.