Onko ainut keino laihtua joko kaloreiden laskeminen tai karppaus?
Onko ihan utopistista kuvitella laihtuvansa vaan järkeistämällä ruokavalionsa? Haen elämäntapamuutosta en mitään dieettejä. Silti haluan painon alas. nyt mitat 170/90 olen masennuksen takia lihonut kymmeniä kiloja viime vuosina. Nyt on viimeinen mahdollisuus.
Kommentit (13)
Karppaus on ruokavalion järkeistämistä, kitukuurit ei.
Miten kukaan voi kysyä tuota, mitä otsikossa kysytään????
Ensin psyyke kuntoon, sitten vasta muihin toimiin. Laihtuminen on parasta ilman dieettejä, eli karppaus on ihan hyvä koska se on elämäntapa.
Hyvä karppaus voisi olla järkevin tie sulle. Terveellisin ainakin.
Ei tietenkään. Tahti on ehkä hitaampi, mutta tuloskin on sitten pysyvä. Eihän mitään laihdutuskuurilaihdutusta edes hyödytä tehdä. Kuurin jälkeen paino palautuu ja todennäköisesti kadonneen lihasmassan takia tulee vielä lisää entisten päälle. Elämäntapojen muutos on pitkällä aikavälillä ainoa tapa oikeasti saavuttaa hyvä paino, mikä se sitten kenellekkin on.
No ei todellakaan ole, mikäli terveellisen ruokavalion perusteet on edes jotenkin teoriassa hallussa. Mulle ei sovi kalorien laskeminen yhtään, menee liian pedanttiseksi. Haluan edelleen syödä paljon ja hyvää, siksi olenkin opetellut tekemään herkullisia kasvisruokia ja salaatteja. Toki syön järkeviä määriä ja järkevin välein, mutta en halua nähdä nälkää, silloin minusta tulee vain kiukkuinen. Lisäksi olen lisännyt juodun veden määrää, se oikeasti täyttää vatsaa ja vähentää mielitekoja. (170/70)
Pysyviä tuloksia saa tutkitusti aikaan sillä, että muuttaa pienen asian kerrallaan järkevämpään suuntaan. Esim. jos ruoka-ajat ovat olleet ihan mitä sattuu, alkaa ensin syödä säännöllisesti. Seuraava muutos voi vaikka olla, että ottaa joka aterialle mukaan jotain kasvista. Sitten voi alkaa ottamaan vähän pienempiä annoksia, esim. kahden perunan sijasta yksi peruna, kahden leipäpalan sijasta yksi, vähän vähemmän kastiketta jne. Sitten taas lisää kasvisten määrää. Ottaa vaikka sen syömättä jääneen perunan tilalle papuja tms. Vaihtaa iltapalalla toisen voileivän omenaan. Vähentää turhaa sokerinsyöntiä. Jne.
Pointti on tehdä niin pieniä muutoksia kerrallaan, että ei tunnu tuskaiselta. Ja uusi muutos sitten vasta, kun edellinen on luonteva osa arkea. Näin, jos tähdätään pysyviin muutoksiin eikä mihinkään pikakuureihin. Ja yksi juhlapäivä silloin tällöin ei kaada laihtumista.
Kuulostaa siltä, että ap:lla on järkevä ajatus laihduttamisesta, mutta itseluottamusta puuttuu. Hyvin se menee!
Nykyihmisiltä on unohtunut se karu fakta, että jokainen - hoikka ja lihava - tarvitsee päivittäin liikuntaa. Ollaan tilanteessa, jossa hoikkakin on hengenvaarallisen heikossa kunnossa.
Jos ihminen liikkuu niin paljon kuin on terveellistä, ei syömisestä juuri tarvitse murehtia. :)
Kunnon noustua liikkuminen muuttuu nautinnoksi. Ei siis mitään dieettejä vaan ihan oikeaa liikuntaa ja ruokaa.
siis syön paljon salaatteja ruuaksi, tai sitten lihaa, kasviksia, täysjyvää, leipä ruisleipää ja sitäkin vähän. Kerran päivässä avokado, aamiaiseksi proteiinilettu ja marjoja. Kuulostaako järkevältä? Sokerin olen jättänyt minimiin. Tosin en kokonaan, joskus täytyy saada jäätelö yms. mutta ei joka päivä edes.
ap
Pihtiputaan mummo kirjoitti:
Nykyihmisiltä on unohtunut se karu fakta, että jokainen - hoikka ja lihava - tarvitsee päivittäin liikuntaa. Ollaan tilanteessa, jossa hoikkakin on hengenvaarallisen heikossa kunnossa.
Jos ihminen liikkuu niin paljon kuin on terveellistä, ei syömisestä juuri tarvitse murehtia. :)
Kunnon noustua liikkuminen muuttuu nautinnoksi. Ei siis mitään dieettejä vaan ihan oikeaa liikuntaa ja ruokaa.
liikun päivässä 30-45min, vasta tosin aloittanut.
ap
Harrastan liikuntaa n. 4-6krt viikossa (sali & lenkkeily), yritän syödä hyvin, onnistuen siinä vaihtelevasti.
Itselleni hyvä ruokaohjelma on suunnilleen näin:
Aamu:
n 0,5l vettä
2dl mustikkakeittoa n. 100 kcal
Lounas:
Kanaa tms. n. 300-600kcal
Päivällinen:
Munakas tai keitto n. 300kcal
Välipala:
Hedelmä & juusto/kinkkuleipä tms n. 200kcal
Iltapala:
Jugurttia & raejuustoa tai pari kananmunaa n. 200 kcal
Ei ole nälkä, ja olo hyvä.
m
Ravintoterapeutti on sanonut, ettei liikunnalla ole juuri vaikutusta laihtumiseen. Ruokavalio pitää muuttaa. Jos haluaa vaikka 10kg pois, salilla pitäisi käydä jotain 7000 kertaa.
Ruokavalion muutoksella lähtee paljon helpommin.
Itse olen laihtunut juuri mitään tekemällä n. 5kg kuukaudessa. Mulle lääkäri on määrännyt ärtyneen suolen oireyhtymän ruokavalion.
Olenkin tullut siihen tulokseen, että kun kerran esim. vehnässä ja maidossa ei ole mitään ravintoaineita, joita tarvitsisin, miksi mun pitäisi käyttää niihin rahaa. (Ei, en ole ilman kalsiumia.)
Aloitan päivän kaurapuurolla. Töissä syön banaanin ja kananmunan ekalla tauolla, joskus taas porkkanoita. Työpaikkaruokalassa syön myöhemmin päivällä salaattia, kurkkua ja normaalia ruokaa. Pienemmän annoksen kuin aikaisemmin, noin puolet jätin pois. Salaatit ilman kastikkeita. Ei mitään jälkkäreitä.
Kotona sitten tuon ruokavalion mukaan esim. kanaa ja kvinoaa.
Ja kun ruokavalion muuttaa, sitä täytyy pitää yllä vähintään 3 kuukautta. Vasta siinä ajassa keho sopeutuu siihen. Mitkään parin viikon paastot tai dieetit ei auta.
Sokerin unohtaa muutamassa viikossa, ja kun on tarkkana ettei sitä tule vedettyä vaikkapa ketsupin muodossa ylimäärin, niin himo makeaan pysyy kurissa. Ei enää sitten tule syötyä karkkia tai suklaata tms.
Syö vähemmän kuin kulutat.