Tiesittekö, että adhd-lasten ei tarvitse jonottaa laitteisiin Linnanmäellä?
Tuntuu tavallaan ihan reilulta, mutta tavallaan epäreilulta.
Mitä mieltä te olette?
"Ylivilkkaat lapset
Ylivilkkaille lapsille, jotka eivät voi jonottaa laitteisiin, voi noutaa vierailupäivänä erityisvierailija-lipukkeen, jota näyttämällä pääsee jonottamatta laitteisiin laitteen ulostulon kautta. Lipukkeen saa Juhlatorin lipunmyyntipisteistä sekä Infosta, joka sijaitsee Juhlatorilla Kyöpelinvuoren hotellia vastapäätä. Lipuke ei oikeuta ilmaisiin laiteajoihin."
Kommentit (64)
Mitä todistuksia tarvitaan että lipukkeen saa?
Tiesin. Tosin omalle autistiselle adhd lapselleni jonotus ei ole ongelma, niin ei hyödynnetä tuota.
Tiedän kuitenkin että joillain lapsilla adhd on sitä muotoa, että parempi että menevät jonon ohi. Eikä niitä siellä kuitenkaan niin paljon samaan aikaan ole, että minua haittaisi jos joku tälläisen takia menee meidän ohi jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Onko vielä olemassa lapsia, joilla ei ole kyseistä diagnoosia?...
On. Diagnoosin saaminen ei ole ihan yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin. Tosin omalle autistiselle adhd lapselleni jonotus ei ole ongelma, niin ei hyödynnetä tuota.
Tiedän kuitenkin että joillain lapsilla adhd on sitä muotoa, että parempi että menevät jonon ohi. Eikä niitä siellä kuitenkaan niin paljon samaan aikaan ole, että minua haittaisi jos joku tälläisen takia menee meidän ohi jonossa.
Ehkä niitä pian alkaa olla, kun ei haluta että juuri meidän Mira-Murkkuli joutuu jonottamaan rahvaan seassa vuoroaan?
95% prosenttia pennuista jatkossa sisään takaoven kautta. Koska miksi ei? Tuskin siellä lääkärintodistusta tarvitaan. En hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
On paljonkin.
Jos ajatellaan vaikka ihan vain meidän perhettä, niin vain isälläni, minulla ja lapsistani toisella on diagnoosi. Jäähän siihen vielä molemmat sisarukseni ja lapseni sisarus, joille tämä ei ole periytynyt.
Lienee ihan jees niille lapsille, jotka oikeasti lähtee kaikista kontrolleista jos joutuu odottamaan yhtään pidempään. Ihan jees siis muille jonottajille, kun ei tarvi katsoa ja kuunnella sitä. Mutta periaatteena en ole ihan varma tuosta, koska milläs tuo todennetaan? Kuka tahansa voi marssia sinne tiskille ja todeta, että meidän Justiina-Biancalla on ADHD ja etuilla laitteissa. Toivotaan, ettei kovin moni käytä hyväkseen tuota. Toisaalta myös vähän periaatteesta häiritsee, koska tässä tulee mieleen sellainen curling-vanhemmuuden tukeminen. Kun fakta kuitenkin on, että sitten vaikka laitteisiin pääsisikin suoraan niin ruokaa saa jonottaa, joukkoliikennettä odottaa ja muutenkaan etenkään aikuiselämässä ei kaikki mene aina helpoimman ja nopeimman kautta. Ei ylivilkkaille ihmisille eikä muillekaan. Niin tulee mieleen, että annetaanko tuossa nyt lapselle ihan oikeata kuvaa maailman toimivuudesta? Jos lapsi ei kestä OLLENKAAN jonottamista/väkijoukkoja/oman vuoron odottamista tms., niin onko häntä syytä tuoda tuollaiseen paikkaan?
Tunnet olevasi epätasaarvossa lapsen kanssa joka joutuu kamppailemaan koko loppuelämänsä neurologisen häiriön kanssa joka usein johtaa masennukseen ja köyhyyteen?
No voi v*ttu.. Olisi sitten pitänyt tommoinen erityislupa hankkia kun lintsillä kävin viimeviikolla!
M21 ADHD
No jaa, mieluummin jonotan yhden pykälän taaempana kuin kärsin häslingistä jonossa.
Miten tämä toimii useamman lapsen perheissä, jos yksi pääsee jonojen ohi muiden perheen lasten jonottaessa pitkiäkin aikoja? Herättääkö kateutta tai ärtymystä?
Onhan sellaisen reissu pilalla, jos hermostuu kokonaan jonottaessa. Itselläni taitaa ollaq jonkinlainen ADHD, koska en ikinä edes mene mihinkään pitkään jonoon ja hermostun, jos sellaiseen pakosta joudun. Ja en hetken päästä vaan välittömästi.
Eikö noita varten voisi järjestää jonkin erityispäivän muutaman kerran kesässä
Mulla ei o, nimim: et koskaan A)lukemaan B)laskemaan C)olen älyllisesti heikkotasoinen D)en koskaan ole lukenut ainuttakaakaan kirjaa E) en osaa aakkosia
Vierailija kirjoitti:
Eikö noita varten voisi järjestää jonkin erityispäivän muutaman kerran kesässä
Olisi parempi vaihtoehto. Nyt kaikille tulee paha mieli, niille, joiden ohi kiilataan ja sille adhd lapselle, kun se kuulee kuitenkin, että se pääsi ekaks, koska se on sairas, erilainen kuin muut.
Ei tunnu kovinkaan toimivalta systeemiltä. Lasta ei voi suojella jonottamisesta ja odottamiselta, joten pitäisi ennemmin keksiä keinoja ja työkaluja, miten lapsi voi oppia malttamaan mielensä ja sopeutumaan.
Tiedän mistä puhun, olen itse adhd-aikuinen.
Mitä hittoa! :D noillehan tekee just hyvää opetella odottamaan! Ei hyvää päivää, opetetaan jo pienestä saakka että "sä voit etuilla kato muita kun sä oot niin spessu." "joo lyö vaan sitä kun ethän sä pysty hallitsee itseesi, oot niin spessu!" ei luoja..
Vierailija kirjoitti:
95% prosenttia pennuista jatkossa sisään takaoven kautta. Koska miksi ei? Tuskin siellä lääkärintodistusta tarvitaan. En hyväksy.
Ainakin kaikkiin muihin tarvitaan lääkärintodistus tai kelakortissa diagnoosikoodi. Nyt puhun muunlaisen sairauden perusteella saaduista eduista esim. uimahalleissa yms. Niin oletan, että tuo menee samalla kaavalla. Ja kauheaa kun joku saa jonkun ylimääräisen edun, pöh.
Mua kiinnostaisi että miten se jonon edelle keplottelu käytännössä tapahtuu? Siis kun esim. vuoristoradan jonossa ei varmasti pääse ohittamaan muita koska EI MAHDU.