Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Wanted: Karjalanpiirakoita Helsingistä??

Vierailija
09.05.2017 |

Tietääkö kukaan myydäänkö karjalanpiirakoita Helsingissä ja jos, niin missä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliossa se superrouva taitaa vieläkin paiskia hommia meille nuoremmille malliksi. Mikäs hänen puotinsa nimi olikaan...

Vierailija
2/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla tietoa tästä kallion paikasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlistä saat.

Vierailija
4/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlistä saat.

Myydäänkö Lidlissä karjalanpiirakoita? Paistopisteellä? Oon ohittanut tän paikan tyystin!

Vierailija
5/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cittarista

Alepasta

Vierailija
6/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin löydän suunnilleen joka kaupasta karjalanpiirakoita, joten eiköhän niitä helsingistä saa:)

Vierailija
7/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapanilassa Rönttösrouva! Ollaan sieltä aina tilattu juhliin piirakat.

Vierailija
8/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidlistä saat.

Myydäänkö Lidlissä karjalanpiirakoita? Paistopisteellä? Oon ohittanut tän paikan tyystin!

Kyllä, hinta 0,25e/kpl ja ovat hyviä. Valmistettu Suomessa.

Vierailija
9/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konditoria Hopia (vuodesta -49) Töölössä Hesperianpuistossa. Aitoja. Kanniston leipomon myös hyviä.

Vierailija
10/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avikaisten leipomo Kalliossa, en ole kyllä varma leipooko rouva karjalanpiirakoita. Hieno leipomomyymälä kuitenkin

Ylättävän harvoja paikkoja tulee mieleen, on kuitenkin suomalainen kansallisleipomus. itse olen leiponut viimeksi niitä 14vuotiaana.

Vierailija
11/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konditoria Hopia (vuodesta -49) Töölössä Hesperianpuistossa. Aitoja. Kanniston leipomon myös hyviä.

Hyvä on, Ja kaunis ketju muutenkin

Vierailija
12/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti Helsingistä saa vain uudenmaanpiirakoita.

Vierailija
13/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoja leipoa itsekin jos on aikaa ja tilaa ☺ Ja itse tykkään tosi rukiisesta kuoresta ja kauppojen ja leipomojen piirakkataikinassa yleensä minun makuun liikaa vehnäjauhoja.

Vierailija
14/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin piirakat on ihan hyviä. Samoin Pirkan pakastepussissa valmiiksi leivotut, jotka voi lämmittää mikrossa, ovat kohtuullisia. Muita en halua juuri syödä. Fazerin on liian makeita, niissä on sokeria!! Einespiirakat on ihan kuraa, ei mitään makua.

Ihme  juttu kyllä tää, että niitä ei kukaan juuri tee. Onko niin työläitä tehdä, että ei lyö leiville?

Vierailija
15/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä on, Ja kaunis ketju muutenkin

Täytyy testata tätä Hopiaa:)

Kiitos kaikista vinkeistä :)

Karjalanpiirakka on ollut koko elämäni yksi "lempiruuistani" mutten tiedä olenko koskaan saanut aitoa karjalanpiirakkaa. Nämä Vuoksen- ja muut riisipiirakat nyt eivät ole muita kuin eineksiä.

Vierailija
16/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlin piirakat on ihan hyviä. Samoin Pirkan pakastepussissa valmiiksi leivotut, jotka voi lämmittää mikrossa, ovat kohtuullisia. Muita en halua juuri syödä. Fazerin on liian makeita, niissä on sokeria!! Einespiirakat on ihan kuraa, ei mitään makua.

Ihme  juttu kyllä tää, että niitä ei kukaan juuri tee. Onko niin työläitä tehdä, että ei lyö leiville?

karjalanpiirailla on työlään tekemisen leima, mutta eihän siinä ole niin paljoa. keittää riisipuuron ja tekee ihanan ruistaikinan ja eikun nypyttelemään piiraita 

Vierailija
17/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kaipaan sellaisia kovempia joissa on tarpeeks ruissia.

Vierailija
18/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt noita Lidlin ja muiden kauppojen piirakoita vertailko oikeisiin. Kyllä niitä syö mutta jos haluaa "oikeita" pitää katsella pieniä leipomoja. Jotkut tekee varmaan tilauksesta. Halleissa on joillakin myynnissä, samoin joskus stokkalla, mutta törkyhintaisia. Parempi opetella tekemään itse. Netistä löytyy hyviä reseptejäkin, vähän erilaisia. Mulla on karjalaisia sukujuuria, teen itse kun tarvitsen.

Vierailija
19/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän riisipuuron kermamaitoon edellisenä iltana.

Taikinan teen yleiskoneella noin 75% ruisjauhoja ja loput vehnäjauhoja, annan taikinan levätä 1,5-2 tuntia tiivisti peitettynä, mielestäni ei silloin repeile helposti kaulittaessa.

Kaulitsen pohjia 20-25 kappaletta (pelteihini mahtuu tekemiäni tuon verran) ja täytän riisipuurolla (puuroa erilliseen kippoon 20-25 tarvittava määrä), johon on sekoitettu 1 kananmuna, jonka ansiosta puurokin saa hiukan väriä uunissa. Puuro ei saa olla liian löllöä, koska rypytys ei onnistu hyvin, jos puuro karkaa alta pois.

Paistetaan kuumassa uunissa

Voiteluun käytän voita = matalaan kattilaan kiehumaan vettä 2-3cm ja voi sulamaan kuumaan veteen, paistetut piirakat kastelen atuloiden avulla vesi-voiseoksessa ja ladon lautaselle, joka peitetään leivinpaperilla ja pyyhkeellä, annetaan hautua jonkin aikaa ja sitten nam, nam.

Ellei ole ennen tehnyt, olisi hyvä päästä "tekijän" oppiin. Vaikeinpia vaihteita ovat kaulitseminen ja supistelu-rypistely, nuo olisi ihan hyvä harjoitella ihan käytännössä.

Kaulitsen enimmäkseen normaalilla puukaulimella, löytyy tältä karjalaiselta  ihan oikeita pulikoitakin, nopeammin saan tehtyä normaalilla.

Yleensä tehtyä tulee 80-100 kerralla, mies avittaa paistamisessa ja voitelussa, itse saan keskittyä ajeluun(kaulintaan) ja rypistelyyn.

Monesti paistetaan myös pellilinen perunapiirakoita, joko perunoista tai Lidlin muusijauheesta tehdystä muusista, johon sekoitetaan myös jäähtyneenä kananmunaa.

Rohkeasti vain harjoittelemaan/tekemään.

Vierailija
20/21 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niissä yksin tehdessä on hommaa.

Keitä ensin riisipuuro, tunnin, ja hämmennä koko ajan, ettei ota pohjaan kiinni. Taikinan teko ei vie kauan. Mutta sitten se pulikoiminen, joka meinaa viedä hermot, kun ei saa tasaisia. Sitten pitää mättää sitä puuroa, sopivasti. Ja levittää se puuro, tasaisesti. Ja rypyttäminen; aina jää liian korkealle ne reunat ja sitten palaa. En oikeastaan ymmärrä ohjeita, että peukalolla ja etusormella rypytetään, kun ei ne aitojen piirakoiden reunat näytä ollenkaan sillälailla tehdyiltä vaan paljon matalammilta ja pyöreämmiltä.

Ja paistamisessa on sitten se vika, että ilmeisesti uuni ei tule tarpeeksi kuumaksi. Olen kokeillut sekä tavallisessa että takkauunissa. Uitan ne aina paistamisen jälkeen voi-maitoseoksessa ja nostan voipaperille, käärin paperin pinon ympärille ja laitan hautumaan useiden pyyheliinojen alle. Mutta tässäkin tulee ongelmia: Piirakat liimautuvat toisiinsa ja repeilevät, kun niitä yrittää irroitella. Ja ovat useimmiten vähän sitkeitä. Mistähän sekin johtuu?

Että ei ole helppoa. Ymmärrä, ettei niitä käsintehtyjä ole oikein myynnissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme