Mies, joka ei kestä lapsiperhe-elämää – mikä neuvoksi?
Onko teillä kokemuksia siitä, kun lapsen isä on liian herkkä ja helposti ahdistuva tai masentunut hoitaakseen alle kouluikäistä lasta ja osallistuakseen perheen arkeen? Mistä olette hankkineet apua? Miten asiat kehittyivät?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsia pitää pykätä tommoselle isälle?
Mistä tietää etukäteen, kestääkö tuleva isä lapsiperhe-elämää? Tämä ei ollut retorinen kysymys, haluaisin oikeasti saada tämän asian selville.
Jään seuraamaan, jos vaikka samat vinkit toimisivat naiseen joka ei kestä lapsiperhe-elämää.
Ei ole kokemusta, mutta voin kuvitella. Mulla on vielä lapseton kaveri. Hän viihtyy hyvin yksin ja on rauhallinen ja pitää hiljaisuudesta. Hän toivoo isoa perhettä, mutta en usko, että hän ymmärtää miten meluisa ja rasittava sellainen iso perhe on.
Sen tyyppisen ihmisen voisi olla hyvä jo etukäteen suunnitella miten hän saa säännöllisesti hiljaista aikaa tai rauha-aikaa, jotta jaksaa sitten myös sen lapsiperheen hälinän.
Itse olen vähän samanlainen, mutta eihän se ennen lapsia ollut mikään ongelma. Silloin en edes kaivannut täydellistä hiljaisuutta, koska kuormitustakaan ei ollut stressiin asti. Lapsiperheen kuormittavuutta on vaikeampi hallita kuin sinkkuajan. Niinpä nykyään tarvitsen aivan hiljaista aikaakin. Olen myös siirtynyt omaan sänkyyn nukkumaan, sillä miehen vieressä ei ole riittävää yörauhaa.
Ennen kuin tajusin nämä tarpeeni, niin ehdin kärsiä ja väsyä aika kovin lapsiperhe-elämässä.
Kun herkkyys on tullut mainittua mä tekisin ensimmäiseksi vaikka erityisherkkyystestin: http://heliheiskanen.fi/test/herkkyystesti/
Jos arki tuntuu jo lapsettomana raskaalta, omaa aikaa tai yksinoloa tarvitsee huomattavasti, ja yksityisyydestä ja hiljaisuudesta on vaikea luopua, vaikeaa tulee. Samoin jos muiden tarpeisiin vastaamisessa on vaikeuksia tai jos unen puute saa ihan sekaisin, kannattaa miettiä kaksi kertaa. Seurauksena kun voi olla täysi romahdus, jopa psykoosi. Lapsen hankkiminen on kuormittavinta, mitä useimmat ovat siihenastisessa elämässään koskaan tehneet.
Palstan mukaan ei voi mitenkään tietää.
Mutta olet elämää pelkäävä nössö, jos et kokeile.
Apuahan saa ostamalla kodinhoitajan palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää etukäteen, kestääkö tuleva isä lapsiperhe-elämää? Tämä ei ollut retorinen kysymys, haluaisin oikeasti saada tämän asian selville.
Esimerkiksi jos ottaa lapsia viikonlopuksi hoitoon. Siis, jos sattuu olemaan lähisuvussa tai kavereilla pieniä muksuja. Kyllä siinä jo hieman näkee miten mies reagoi muksuihin.