mun siskon mies kutsuu lastani hänen toisella nimellään koska tykkää siitä,onko muka ok?
Kommentit (17)
Eli ihan ok, kutsumanimen ei tarvitse välttämättä olla se ensimmäinen nimi;)
Jos lapsen kutsumanimi on joku toinen, ja kyseinen sukulainen on vaan itse päättänyt alkaa kutsua lasta toisella nimellä vain siksi, että pitää siitä (ehkä enemmän kuin oikeasta nimestä?)
Minä varmaan sanoisin, että lapsen nimi on xxx ja häntä myös kutsutaan kyseisellä nimellä. Lempinimet on tietysti asia erikseen.
Ei pidä antaa lapsille nimiä, joilla heitä ei saa kutsua.
tästä kai oli kyse? Eli jos lapsi on Elli Marjaana jota kutsutaan Elliksi niin siskon mies sanoo lasta Marjaanaksi... Ja siis mulle on aivan sama onko kutsumanimi ensimmäinen, toinen vai jopa kolmas nimi kunhan kutsumanimi on kutsumanimi eikä sitä muuksi väännellä...
Itseasiassa kukaan ei käytä heistä heidän etunimeään, eivätkä he koskaan tee allekirjoitustakaan etunimellään.
Minä kyllä vastaavassa tilanteessa tekisin selväksi, mikä on meidän lapsellemme valitsema nimi, se jolla haluamme häntä kutsuttavan. Ja niin kauan tolkuttaisin asiasta, että varmasti menisi perille. Eihän ihmisiä voi mielivaltaisesti alkaa kutsua millä nimellä vaan sen mukaan, mikä itseä sattuu miellyttämään.
mutta ajan mittaan hänen oli pakko siirtyä etunimeen kun lapsi itse ei ymmärtänyt tai korjas vanhalle ihmiselle tää nimeni on x
Jos lapselle antaa useamman nimen, kai niitä kaikkia voi käyttää?
Mun veli ei pidä etunimestään ja esittelee itsensä aina toisella nimellä. Kaikki kaverit ja tutut käyttää siis toista nimeä ja suku ensimmäistä.
Ja vieläkin 30v jälkeen muutama sukulainen ja hyvä ystävä kutsuvat. Tunsin pienempänä että olen erityinen näille sukulaisille jotka kutsuivat minua lempinimelläni! Ja olen vieläkin hyvin ylpeä siitä!
etten pitäisi sitä edes outona. Mullakin oli lapsena pari sellaista sukulaista (jopa yksi opettaja käytti eräänlaista väännöstä mun oikeasta nimestä!), jotka kutsuivat mua jollain ihan muulla nimellä kuin mikä oikea nimi on, mutta se oli vaan hauskaa. Tunsin olevani jotenkin spesiaali heille. Ja kyllä meillä lapsen nimi on valittu niin, että tykkäämme kummastakin nimestä.
Vierailija:
Jos lapselle antaa useamman nimen, kai niitä kaikkia voi käyttää?
Mun veli ei pidä etunimestään ja esittelee itsensä aina toisella nimellä. Kaikki kaverit ja tutut käyttää siis toista nimeä ja suku ensimmäistä.
Jos veljesi on isompana alkanut käyttää toista nimeään kutsumanimenä ja sukulaiset on tottuneet käyttämään hänestä ensimmäistä, niin on hieman eri asia jonkun siskon miehen alkaa kutsua lasta nimellä, josta itse pitää!
Olemme vääntäneet kummipojan toisesta nimestä hänelle lempinimen, koska se nimi on aivan ihana. Poika itsekin tykkää. Se on sellanen meidän yhteinen juttu ja kummipoika tietää, että se on hellittelynimi.
..siis sori, luin viestisi jotenkin väärin;)
VANHEMMAT päättää lapsen kutsumanimen ja muiden olisi kyllä syytä kunnioittaa tätä päätöstä. Lapselle voi olla todella hämäävää jos yksi kutsuu häntä toisella nimellä. Jos asia teitä häiritsee, kantsii kyllä keskustella asia läpi;)
Ymmärrän kuitenkin, jos asia vaivaa sinua ja mielestäni sinulla on oikeus vaatia ihmisiä käyttämään lapsestasi sitä nimeä, jota haluat käytettävän.
omavaltaisuudesta tykkäävän... :)
" Aika hauskaa, että aikuiset vetävät asiasta hirveän herneen nenään, mutta lapset itse näyttäisivät tällaisesta
omavaltaisuudesta tykkäävän... :)"
Itseäni on aina kutsuttu lempinimellä " Maija" , mutta pienempänä sukulaistätini kutsui minua " Maijuksi" ja minusta se oli ihan kamalaa! Enhän minä ollut " MAIJU" :P Ja vaikka se kuinka olisikin ollut hellittelynimi, en asiasta pitänyt...
Alkuperäisestä tapauksesta olen sitä mieltä, että sukulaismiehen pitäisi kunnioittaa vanhempien toivetta ja kutsua sillä nimellä lasta, jota vanhemmatkin käyttävät ELLEI ole " sopinut" asiasta lapsen tai vanhempien kanssa (riippuu siis lapsen iästä)...
Kyllähän sukulaiset keksii lempinimiäkin, joten ihan hyvin voi kutsua toisella nimelläkin.