Postin asiakaspalvelu Chat on palveluna aivan perseestä
Kuka on päättänyt että asiakaspalvelun puhelinsoittoyhteys korvataan pelkällä chatilla. Luulisi palvelun olevan huonompaa kun kirjottaminen on monesti paljon hitaampi tapa kuin kysyä kysymys ja saada vastaus puhelimella. Nyt ihminen joka voisi vastata puhelimeen, näpytteleekin vastausta siten että yksinkertaisen asian hoitaminen muuttuu ping-pong tyyppiseksi kirjoita jotakin ja odota vastausta ja kirjoita vielä uudelleen ja odota taas vastausta.. leikiksi.
Yritin etsiä postin yhteystietoja selvittääkseni yhtä lähetystä koskevan toimitustiedon. Puhelinumeroja ei ole asiakaspalveluun vaan ainoastaan chat-yhteys. Chattailyssä meni 15 minuuttia, asia ei silti selvinnyt. Informaatio olisi vienyt minuutin puhelinaikaa, joten hyötysuhde vaikutti heikolta. Kirjoittelu puolin ja toisin oli selvästi hitaampi tapa asian hoitamiseksi. Posti ei tiennyt missä lähetys on senjälkeen kun on luovuttanut sen kuljetusliikkeelle. Kun kysyin tietävätkö kuljetusliikettä tai sen yhteystietoja, vastaus toki arvattavasti oli etteivät tiedä. Kun kysyin kehen pitäisi olla yhteydessä asian selvittämiseksi, vastaus oli siihenkin etteivät tiedä. Kehoitus ottaa johonkin paikalliseen yhteyttä. Ei oikein selvinnyt mihin paikalliseen..?
Yleensä ottaen asian hoitaminen asiakaspalvelu chatissa ei näyttänyt onnistuvan mitenkään. Mitään ei tiedetty ja yhtään mitään ohjeitakaan en saanut. Mitähän hyötyä on tästä chatista jota kautta aikaa meni 15 minuuttia ja kaikkeen vastaus oli etteivät tiedä eivätkä voi selvittää? Kyse kuitenkin heidän ydintehtävästään eli postipakettien toimittamisesta.
Kommentit (33)
Ideana on estää seuranpuutteesta kärsiviä ikäihmisiä soittelemasta neuvontanumeroihin. Niihin ei voitaisi kuitenkaan laittaa kohtuuttomia minuttiveloituksia jolla voisi ehkäistä aiheettomia soittoja. Myös se että yksi puhelinkeskustelu varaa työntekijän koko puhelun ajaksi eroaa siitä että chatissa voi olla yhdellä työntekijällä viisikin chatti-ikkunaa auki yhtä aikaa. Kun asiakas kirjoittaa yhdessä voi työntekijä sillä välin lukea toista ikkunaa. Työvoiman käyttö on tehokkaampaa. Myös työntekijän epäselvä puhe ja puheviat ovat metkityksettömiä. Teen satunnaisesti näitä chattipäivystyksiä oto, en postissa mutta muualla. Vastailen kysymyksiin ja tarkistelen tietoja.
Ei ole pakettien toimittaminenkaan kovin helppoa. Paketti seilannut 18 kertaa samaa reittiä. Eikä tiedetä mitä tehdä kun kaikki on automaattista.
Hakekaa työttömät Postin pääjohtajaksi. Huonompia ette voi työssä olla kuin nykyinen.
Mun mielestä chat toimii useimmilla firmoilla tosi hyvin. Suurin ongelma on yleensä se että asiakaspalvelijat ei osaa vastata, mutta sama ongelma olisi kyllä puhelimessakin...
On se p,rkele kun postilta menee 18 päivää tuoda elenian lasku himaan tuli samaan aikaan kun tuli femman huomautuslasku justitialta.
Eiks nää saat,,,n tumpelot pysty jakaan näitä kirjeitä kun eihän näitten tarvii tsekata elenian kuorta kun siellä ei varmasti ole fyrkkaa mut mummon vapisevalla käsialalla on pakko tsekata jos mummo on pistäny lapsenlapselle satkun.
Mäntsälän cittarin postiin terkkuja tälle en muista en muista mitään kun pikalähetys mikä makso per,,eesti hukku stadiin ja löyty monen päivän päästä niitten löytölodjusta kun ei ollu tarvetta eikä arvoa kamalla.
Koittakaa nyt löytää edes muutama rehellinen sinne mutta sinne johtoon se pätevä ei venkula on mahdottomuus.
Lakkaa kiroilemasta ja laita laskus automaattisesti maksuun verkkopankissa.
Eiköhän siellä chatissa ole samat tyypit kuin mitä olis puhelinpalvelussakin joten miten ap kuvittelet, että puhelimessa kaikki olisi ollut ihan toisin ja ongelma olisi selvinnyt sormia napauttamalla?
vi,,n posti kirjoitti:
On se p,rkele kun postilta menee 18 päivää tuoda elenian lasku himaan tuli samaan aikaan kun tuli femman huomautuslasku justitialta.
Eiks nää saat,,,n tumpelot pysty jakaan näitä kirjeitä kun eihän näitten tarvii tsekata elenian kuorta kun siellä ei varmasti ole fyrkkaa mut mummon vapisevalla käsialalla on pakko tsekata jos mummo on pistäny lapsenlapselle satkun.
Mäntsälän cittarin postiin terkkuja tälle en muista en muista mitään kun pikalähetys mikä makso per,,eesti hukku stadiin ja löyty monen päivän päästä niitten löytölodjusta kun ei ollu tarvetta eikä arvoa kamalla.
Koittakaa nyt löytää edes muutama rehellinen sinne mutta sinne johtoon se pätevä ei venkula on mahdottomuus.
Etkö enää yhtään epäselvemmin kyennyt asiaasi kertomaan?
Chat on peestä myös työntekijän kannalta. Mä itse auttaisin miljoona kertaa mielummin puhelimessa, mutta valitettavasti osa haluaa sitä chattiä ja siks se on meilläkin. En tykkää.
Asiat hoituu puhelimitse nopeammin ja tulee selväksi kerralla. Chattiin menee tuhottomasti aikaa. Ja chat katkoo aina normaalin työn pahasti pitkäksi aikaa. Asiakaspalvelu on hitaampaa, kun on chat. Näin se ainakin meillä on...
Ilmeisesti ihmiset on puhelinkammoisia ja suurin osa sitten hoitaa asiat hitaammilla tavoilla :( ja ne on siis hitaampia asiakkaille ja meille työntekijöille. Tuotetiedot ja muut aikaa vievät asiat sähköpostilla ja nopeat taas puhelimessa. Se olis se ideaali.
Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa käyttää chattia, mutta tunnistan kyllä ap:n ongelman.
Olen noutopisteessä töissä ja meitäkin neuvotaan kysymään chatin kautta asioita, jos pitää selvittää joku epäselvä asia. Vaikutelma on, että chatissa töissä olevat ihmiset tietävät asioista kaikkein vähiten. Ja jos noutopisteen työntekijä kysyy jotain, se ei yleensä ole se yksinkertaisin asia, johon helpoiten löytyy vastaus muutenkaan. Chatti siis tuntuu olevan joku ihme harjoittelupaikka postin asiakaspalvelijoille. Jos kysyy jotain asiaa, menee pari minuuttia jo siinä, kun chattityyppi kaivelee tietoa. Minulta on ainakin mennyt turhaa työaikaa siihen, että ensin kysyn asiaa chatista, ja sitten saan vastaukseksi minuuttien jälkeen: "en tiedä ja ota yhteyttä asiakaspalvelunumeroon". (Tosin voin huomauttaa, että välillä on arpapeliä, saako palvelunumerossa vastauksia kysymyksiin, siellä on myös joko todella osaavia ihmisiä ja sitten täysin osaamattomia ihmisiä, joilta tulee vastaukseksi täyttä diipadaapaa. Niin, ei uskoisi, että postin sisällä voi saada myös tällaista "apua".)
Postin chat on täysi susi. Ensin kun sen löytää se ei avaudu kysymyksiin ei vastata. Puhelinnneuvonta olisi sata kertaa parempi tapa.
Telian kanssa yritin vasta selvittää jotain ongelma-asiaa, tai itse asiassa noin 10 pieleen mennyttä asiaa ja lunastamatonta lupausta. Heppu alkoi kesken kaiken lisämyymään minulle jotain aparaattia ennen kuin se kysymäni asia oli edes selvitetty. Kyseli vielä että "miten on, laitetaanko tulemaan?":D
"Hieman" on rekrytoinnissa tehty virheitä. Poju ei ensinnäkään osannut hokea muuta kuin ettei tiedä, ihan sama mitä kysyi. Siinä oli sellainen nuorimies että äitinsä ei kauhean ylpeä ole. Mutta kun yrityksellä menee tarpeeksi hyvin, voi kettuilla asiakkaille paskalla palvelulla. Kaikkia asiakkaita ei tarvi palvella kun rahaa tulee muutenkin.
Postin työntekijöillä on takuulla yksi alhaisimmista ÄOn keskiarvoista. Alhaisimmat ÄOt löytyy sieltä johtoportaasta ja pikkupomojen palleilta.
Posti on ihan perseestä ,palvelut on kassojen ulkopuolella ja silti tullaan huutamaan pienestä koirasta joka oli mukana asioidessa postin palvelutiskillä ,eikä tiedetty palveleeko jakelu auto jos tarvii lähettää jotain postiin ??????????????
Vierailija kirjoitti:
Minä sain tällä viikolla chatista vastauksen ongelmaani, ei tarvinnut lähteä pääpostiin kyselemään.
Monilla firmoilla on nykyisin aivan järkyttävän huonot yhteystiedot netissä, ihan kuin tahallaan haluttaisiin estää, etteivät ihmiset vain soita asiakaspalvelunumeroon. En tiedä miten netittömät vanhukset saavat asioista selvää.
Mistä ne netittömät vanhukset kaivaisi tämän päivän asiakaspalvelunumeron, kun puhelinluetteloitakaan ei enää jaeta?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä chat toimii useimmilla firmoilla tosi hyvin. Suurin ongelma on yleensä se että asiakaspalvelijat ei osaa vastata, mutta sama ongelma olisi kyllä puhelimessakin...
Johtuu siitä että ne ei itse ole kyseisen firman palveluksessa eikä tiedä sen toiminnoista juuri hevonpaskaa. Kaikki chatpalvelukeskukset on ulkoistettu ulkomaille (halpaa) samoin kuin call centerit. Sama pulju hoitaa monen firman asioita eikä ne tiedä mistään mitään sen enempää kuin mitä voit itsekin netistä informaatiota hakea. Ne on tarkoitettu niille asiakkaille jotka eivät itse osaa nettiä täysin hyödyntää.
Ei löydy Postin chat yhteyttä mitenkään.
Niille tärkeämpää on ruohonleikkuu.
Törkeää käytöstä koko Postin toiminta!
Ennenkuin postin chatin avaa, niin voi kirjoittaa kysyttävän asian windows muistioon ja liittää sen chat-ruutuun sieltä. Näin sitä voi vielä täydentää, jos mieleen tulee jotain muuta. Itse jouduin asioimaan chatissä viikon aikana useampaan kertaan, ja sain chatissä asiani selvitettyä, tietoa sitä kautta paketin lähettäjälle (taaskin chatistä tullut vastaus copy-pastattuna), ja 155 euron hyvityksen luottotililleni.
Minä sain tällä viikolla chatista vastauksen ongelmaani, ei tarvinnut lähteä pääpostiin kyselemään.
Monilla firmoilla on nykyisin aivan järkyttävän huonot yhteystiedot netissä, ihan kuin tahallaan haluttaisiin estää, etteivät ihmiset vain soita asiakaspalvelunumeroon. En tiedä miten netittömät vanhukset saavat asioista selvää.