Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä mikromuovia sisältävälle kosmetiikalle?

Vierailija
03.05.2017 |

En halua enää käyttää mikromuovia sisältävää kosmetiikkaa. Muovi päätyy vesistöihin eikä hajoa koskaan. Vesieläimet luulevat sitä planktoniksi ja syövät sitä - ja näin se päätyy ruokaketjun kautta lopulta meidän ihmisen elimistöihin. Hyi.

Kävin läpi meidän kodin kosmetiikkatuotteet ja etsin niiden ainesosalistalta POLYETHYLENE -nimistä ainetta, joka tarkoittaa siis mikromuovia. Ja löytyihän sitä ainakin parista lahjaksi saadusta Oriflamen kuorintavoiteesta / kuorivasta suihkugeelistä. Mikä olisi paras tapa hävittää nuo tuotteet? Sekajätteen sekaanko täysinä vain? Kyseessä ovat täydet 500 gramman pullolliset / tuubilliset.

Olen nyt alkanut käyttää mm. Lushin tuotteita, joissa on kuorivina ainesosina merisuolaa ja sokeria. Olen muutenkin vähentänyt muovin käyttöäni. Tiedän, etten pelasta maailmaa tällä, mutta jos jokainen länsimainen ihminen vähentäisi muovin kulutustaan, sillä olisi jo iso merkitys. Tätä menoa tämä maailma kuristuu muoviin :(

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa että muutkin ovat heränneet tätä ajattelemaan! Minuakin kiinnostaa valtavasti, koitin jo reilu vuosi sitten aiemmin mainittua CosmEthics - sovellusta, joka ei silloin ottanut toimiakseen. Pitää kokeilla nyt uudelleen. Eikä sitä kosmetiikkaa oikeasti tarvitse ihan älyttömästi. Kookosöljy sopii moneen paikkaan, samoin hunaja, käytetyt kahvinporot yms ovat parempia vaihtoehtoja ihon kuorintaan ja hoivaan kuin mikromuovi. Tosin edellämainittujakin vain maltilla, kun ei nekään jätevesiputkiin kuulu :)

Sokeri ja suola sopivat kuorintaan myös, ja liukenevat veteen :)

Vierailija
22/25 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan nykyään oikeastaan vain luonnonkosmetiikkaa ihonhoitoon. Sokerihan on tosi hyvä kuorinnassa, joten kuorintavoiteet voi tehdä itsekin. Oon muutenkin yrittänyt vähentää paljon muovia ja ostin kestokassinkin niin ei tarvitse aina kaupassa muovipussia valita. Alkaa itsekin vähän heräämään tähän muovin täytteiseen maailmaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa vähentää muovijätettä on suosia puisia, bambuisia, metallisia yms. versioita. Esim. bambu- ja metalliastiat ovat kevyitä retkillä, muoviset tiskirätit ja hammasharjat voi korvata bambuisilla versioilla, siivous- yms. harjat puisilla, mehupillit metallisilla, vesipullon metallisella (kevyt) tai lasisella (jos painolla ei niin väliä) jne. Valitettavasti joitakin korvaavia vaihtoehtoja saattaa joutua vähän etsiskelemään. Ja tietty sekin vähentää muovijätettä jos ostat vaan vaihtopään vaikka tiskiharjaan eikä koko harjaa.

Vierailija
24/25 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekajätteeseen vaan, muovi soveltuu poltettavaksi paremmin kuin vesistöihin. 

Vierailija
25/25 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuljetan aina käsilaukussa kangaskassia mukana :) Ostokset niihin ja jos käyn esimerkiksi vaatekaupoilla niin pyydän kassaa laittamaan vaatteet muovipussin sijaan omaan kangaskassiini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi