mulla on selkeästi välilevyvaivaa, miksi lääkäri ei tajua sitä?
Säteilee jalkaan. En voi kantaa painavia.
Äsken vaan kumarruin ja alaselässä tuntui pahalta.
Tänään en uskalla tuoda kaupasta mitään painavaa.
Lehtikassit pitäis viedä keräykseen, en uskalla selän takia.
Kommentit (23)
Siltähän tuo kuulostaa, magneettikuvasta näkyy. Eli mars mars magneettikuvaan niin ei voi tohtorikaan pullikoida. Otan osaa, olen kärsinyt vuosikymmeniä vaivasta, leikattukin on. Välillä on parempia jaksoja, välillä maataan liikkumattomana.
Vierailija kirjoitti:
Siltähän tuo kuulostaa, magneettikuvasta näkyy. Eli mars mars magneettikuvaan niin ei voi tohtorikaan pullikoida. Otan osaa, olen kärsinyt vuosikymmeniä vaivasta, leikattukin on. Välillä on parempia jaksoja, välillä maataan liikkumattomana.
Siihen tarvitaan lähete!
90 %:lla ihmisistä on selkävaivoja jossainvaiheesa elämä.
-
Se aappa läksi liian aiklaisin kävelemään kahdella jalalla - evoluutio/kehitys ei pysyny perässä.
Vierailija kirjoitti:
Lepäile vähän aikaa. Oletko masentunut jostain syystä? Iloinen, positiivinen ihminen ei tunne kipua niin paljon kuin masentunut. Iloisia asioita elämään!
Ei se niinkään ole kipua vaan ilkeä tunne ja viiltää välillä.
niin ja älä lähde viemään niitä lehtikasseja, Itse asiassa älä vie niitä seuraavaan 3 kuukauteen. jos joku ystävä voisi auttaa, ehkä toipuisit nopeammin. Vaivan paraneminen hidastuu jos nostelet, kannat, imuroit, kurottelet jne. Älä kumarru eteenpäin!!! selkä suorana poimit, jos jotain tippuu ja joustat vaan jaloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen tarvitaan lähete!
Eikä tarvita, vaan noin 300 euroa. Kun kyse on selästäsi, maksat sen ilolla.
Vierailija kirjoitti:
niin ja älä lähde viemään niitä lehtikasseja, Itse asiassa älä vie niitä seuraavaan 3 kuukauteen. jos joku ystävä voisi auttaa, ehkä toipuisit nopeammin. Vaivan paraneminen hidastuu jos nostelet, kannat, imuroit, kurottelet jne. Älä kumarru eteenpäin!!! selkä suorana poimit, jos jotain tippuu ja joustat vaan jaloista.
Lehtikassit on ollu jo kauan täällä..
Pitäis olla sellaiset kärryt jonka päälle sitoisin kassin.
Voi olla myös iskias, inhottava ja kivulias vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Lepäile vähän aikaa. Oletko masentunut jostain syystä? Iloinen, positiivinen ihminen ei tunne kipua niin paljon kuin masentunut. Iloisia asioita elämään!
Kuulostaa siltä, että et ole joutunut kärsimään koskaan kovista kivuista. Onneksi olkoon. Täytyykö sinun silti olla epäempaattinen? Hermosäryn määrään ei vaikuta oletko ollut siihen asti iloinen vai surullinen. Siihen ei edes auta mikään. Lääkkeet saattaa viedä kivusta välittämisen pois hetkeksi, mutta jokaisella hereillä olon hetkellä kipu on lamaavaa. Se kyllä vie elämänhalun pitempään jatkuessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös iskias, inhottava ja kivulias vaiva.
Niin, sitä ischias-hermoahan se välilevy yleensä painaa. Sama vaiva kyseessä eri nimellä.
Mäkin luulin mutta ilmeisesti ihan oikeasti stressini purkautui myös selkävaivoina, reisisärkynä ja jalkapohjien pistelynä.
Mietin yhtä työtä mutta en tiedä uskallanko mennä tämän selän takia.
Vierailija kirjoitti:
välilevyvaivaa, miksi lääkäri ei tajua sitä?
Ei se sille mitään voi.
Jos äityy oikein pahaksi leikkaavat. Mutta ei se ole mikään viisastenkivi.
Voi jopa pahentua.
Suosittelen magneettikuvaa.
Minulla oli hankala välilevytyrä, käveleminen oli tuskaa, istuminen sai kyyneleet valumaan silmistä ja seisominen sattui.
Fysiatrin mielestä selässäni ei ollut mitään vikaa. En saanut sairauslomaa.
Puolet nuorempi työkaveri sai kuukauden sairauslomaa samasta syystä. Hän kävi magneettikuvassa. Minä en mennyt magneettikuvaan, koska työpaikkalääkärin mukaan selkäni oli kunnossa.
Menin taksilla töihin, koska bussimatkat olivat liian tuskallisia pysähdysten ja teissä olevien kuoppien vuoksi.
Paranemisessa meni pitkään. Sain onneksi sähköpöydän töihin, joten elämä oli helpompaa.
Syövän vuoksi otetuissa magneettikuvassa selvisi myöhemmin tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
välilevyvaivaa, miksi lääkäri ei tajua sitä?
Ei se sille mitään voi.
Jos äityy oikein pahaksi leikkaavat. Mutta ei se ole mikään viisastenkivi.
Voi jopa pahentua.
Kyllä se voi sen verran että ensinnäkin pitäisi ymmärtää oireista jo mikä voi olla ja lähettää magneettikuvaukseen.
Siinä vaiheessa asia onkin jo fysiatrin hoidettavana.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen magneettikuvaa.
Minulla oli hankala välilevytyrä, käveleminen oli tuskaa, istuminen sai kyyneleet valumaan silmistä ja seisominen sattui.
Fysiatrin mielestä selässäni ei ollut mitään vikaa. En saanut sairauslomaa.
Puolet nuorempi työkaveri sai kuukauden sairauslomaa samasta syystä. Hän kävi magneettikuvassa. Minä en mennyt magneettikuvaan, koska työpaikkalääkärin mukaan selkäni oli kunnossa.
Menin taksilla töihin, koska bussimatkat olivat liian tuskallisia pysähdysten ja teissä olevien kuoppien vuoksi.
Paranemisessa meni pitkään. Sain onneksi sähköpöydän töihin, joten elämä oli helpompaa.
Syövän vuoksi otetuissa magneettikuvassa selvisi myöhemmin tilanne.
Joo. Osittain tuttua. Mulla oli pahoja oireita vuosia sitten kun mulla oli sama vaiva toisessa kohtaa rankaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä kapiainen komentele.
Siis miten niin lääkäri ei tajua?
Suurin ongelma on siinä, että ihmiset ei tajua, että välilevyongelmaan on oikeasti vain yksi apu ja se on se sama kuin kaikkiin muihinkin selkäkipuihin: Liikunta ja ryhti kuntoon. Joo, tänään et pysty tekemään mitään, mutta mitään ei myöskään voi tehdä ennen kuin pystyt. Muuta apua ei ole. Jollet hoida asiaa lihaskuntoa kasvattamalla, sulta kyllä luutuu tämä yksi nyt ongelmaa aiheuttava välilevy kivuttomaksi muutamassa kuukaudessa makaamalla, mutta seuraava prakaa pian vierestä ja tuo uudet kivut.
Välilevyongelmista suurin osa menee itsestään ohi, ja siksi aluksi lääkitään kipua, odotellaan ja seuraillaan. Jos tilanne ei helpotu, niin sitten vasta laitetaan lähetettä erikoissairaanhoitoon ja sitä kautta magneettikuviin. Sillä magneettikuvalla kun ei tee mitään, jos ei ole aikomusta leikata. Ja heti oireiden alkuvaiheessa ei kyllä leikata.
Itselläni meni oireiden alkamisesta puolisen vuotta päästä fysiatrille ja siitä jonotin magneettiin vielä 2kk, ja leikkausjonossa magneetin jälkeen meni 4kk. Vuosi siis meni, en pystynyt seisomaan tai kävelemään muutamaa minuuttia pidempään. Ikää alle 30v.