Kierukka vai ei?
Yritin etsiä täältä sellaista ketjua, missä olisi ollut asiallista keskustelua aiheesta, mutta ei löytynyt..
Eli kierukka olisi tarkoitus käydä ottamassa ja kaipailisin kokemuksia aiheesta.
Netti on pullollaan erilaisia kokemuksia aiheesta ja toki me kaikki olemme yksilöitä, mutta kiinnostaisi tietää lisää.
Neuvolassa kehuttiin tietysti, että se on paras ratkaisu kaikkeen, mutta toki pelottaa, että mä saisin kaikki ne haittavaikutukset mitä vaan löytyy :P
Kommentit (20)
Kupari- vai hormonikierukka? Kuparinen oli minulle täydellinen, ei oikeastaan mitään sivuoireita. Hormonikierukka oli helvettiä: aknea, jatkuvaa vuotoa, masennusta, hiusten lähtöä ja rasvoittumista... Huippuna kauhea kysta toiseen munasarjaan, joka vei sitten munasarjan mukanaan :/ olisi pitänyt pysyä tiukkana gynellä kun sanoin, ettei mikään hormonaalinen sovi, mutta gyne painosti hormonikierukkaan tosi aggressiivisesti.
Kierukan etu on helppous ja huolettomuus: sitä ei voi unohtaa ottaa ja se hoitaa hommansa ihan koko ajan ilman erillistä eforttia. Hormonikierukka myös useimmilla vähentää vuotoa, eli ihan jees! Sivuvaikutuksena voi tulla aknea, etenkin jos siihen on taipumusta ennestään. Hormonikierukan ehkäisyteho on erittäin hyvä.
Kuparikierukasta ei tule hormonien haittoja, mutta ei hyötyjäkään. Ehkäisyteho on vähän huonompi ja kuukautiset useimmilla runsastuvat.
Kierukan saa kyllä pois, eli suosittelen kokeilemaan. Jos ei toimi, niin otata pois. Se juttuhan näissä kaiksisa ehkäisymenetelmissä on, että kokeilematta et voi tietää, miten juuri sinun kroppasi suhtautuu mihinkin menetelmään.
Mulla myös ollut kuparikierukka eikä mitään haittavaikutuksia tullut ollenkaan.
Eikö kuparikierukka helposti lisää vuotoa? Millainen teillä on ollut jotka tykkäätte ennen kierukkaa?
Mulla oli hormonikierukka, ei muita haittavaikutuksia kuin että runsaat vuodot runsastuivat entisestään, mutta ei tullut esim. tiputteluvuotoa vaan edelleen ihan säännöllisesti. Mulla ei kuitenkaan jostain syystä ehkäissyt raskautta, toimi sen 4 kuukautta. Olen normaalipainoinen, 50kg. Olin kuitenkin vaan se kuuluisa yksittäistapaus.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli hormonikierukka, ei muita haittavaikutuksia kuin että runsaat vuodot runsastuivat entisestään, mutta ei tullut esim. tiputteluvuotoa vaan edelleen ihan säännöllisesti. Mulla ei kuitenkaan jostain syystä ehkäissyt raskautta, toimi sen 4 kuukautta. Olen normaalipainoinen, 50kg. Olin kuitenkin vaan se kuuluisa yksittäistapaus.
Tunnen kaltaisiasi tapauksia kaksi :D toiselle joku lääkäri oli kertonut että jotkut naiset vaan ovat "immuuneja" niille hormooneille. Tämäkin vasta sen jälkeen kun oli kaksi kertaa tullut raskaaksi ehkäisystä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kaltaisiasi tapauksia kaksi :D toiselle joku lääkäri oli kertonut että jotkut naiset vaan ovat "immuuneja" niille hormooneille. Tämäkin vasta sen jälkeen kun oli kaksi kertaa tullut raskaaksi ehkäisystä huolimatta.
Ahaa, todella kiva lukea tästä näin vauvapalstalta! Ei sitten viitsineet gynet tällaista kertoa. Koskaan en ole kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, todella kiva lukea tästä näin vauvapalstalta! Ei sitten viitsineet gynet tällaista kertoa. Koskaan en ole kuullut.
Ei siis immuuni tainnut olla käytetty sana vaan se että kaikilla naisilla ne vaan ei toimi odotetusti. Tämä jolle tästä kerrottiin sai sitten jonkun paljon kalliimman ja harvinaisemman kierukan minkä pitäisi toimia paremmin. Ehkä kannattaa itse etsiä lisää tietoa tai suoraan soittaa ehkäisyneuvolaan kun huonosti minä muistan kun en itse ole kyseessä. Ennen kuin käy uusi vahinko jos kuulut tuohon naisten ryhmään.
steriloimislaki kirjoitti:
Kansalaisaloite oikeudesta sterilointiin ei ole saanut julkisuutta mediassa.
Suomessa vasta 30-v pidetään tarpeeksi kypsänä päättämään, ettei halua kolmea tai ei ollenkaan lapsia.
Muissa pohjoismaissa jo 25-v saa päättää lisääntymiskyvystä luopumisesta.
Nyt voi kannattaa ja jakaa kansalaisaloitetta itsemääräämisoikeuden lisäämiseksi.
"Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta"
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401
Nykylain 30 vuotta tai kolme lasta on holhoavaa vanhanaikaista lainsäädäntöä.
Suomessa luotetaan liikaa hormooneihin. Esim pesaaria ei saa Suomesta mutta taitaa olla muissa pohjoismaissa ilman reseptiä.
Mulla on flexi-t Kuparikierukka ja oon 22v nainen. Aivan mahtava ja hormoneihin en koske enää ikinä.
Hormonikierukka lisää riskiä sairastua rintasyöpään, ihan tutkittu juttu.
Hormonikierukka ei sopinut ainakaan mulle. Väli- ja tiputteluvuotoja oli jatkuvasti, naama, rinta ja selkä täynnä näppyjä ja pahimpana ongelma migreeni kroonistui. Vuosi sitten päätettiin miehen kanssa, että ehkäisynä saa olla kondomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain palstalta tietää että minulla on hormoonihäiriö. Ainut oire oli 20 pvn kuukautiskierto ja niukka vuoto. Sitten mikään hormoni ei sopinut minulle ja todellakin kokeilin monia. Näissäkin hoitohenkilökunta on aina tiennyt kiertoni mutta kukaan ei sitä ajatellut kaikissa niissä tapaamisissa tai sitten ei sanonut mistä voi olla kyse.
Täältä joku sitä ehdotti ja itse sen otin puheeksi ja kappas sehän se.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niitä yksittäistapauksia. Lääkäreillä on tapana vähätellä kaikkia tapauksia :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niitä yksittäistapauksia. Lääkäreillä on tapana vähätellä kaikkia tapauksia :(
Te olette varmasti marginaalinen ryhmä mutta uskon siihen että sitä ei huomioida ja pienennellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai niitä vähätellään kun muuten kukaan ei enää suostuisi mihinkään hoitoihin luettuaan vauva.fi:stä yhden henkilön saaneen haittavaikutuksen, joka tilastollisesti tulee ehkä yhdelle sadoista tuhansista.
Jos päädyt kuparikierukkaan niin muista, että se ehkäisee vain kohdunsisäiset raskaudet. Tietty osuus raskauksista on kohdunulkoisia ja näiltä kuparikierukka ei suojaa ollenkaan.
Saattaa kuulostaa siltä, ettei osu omalle kohdalle, mutta oli kyllä vitsit vähissä kun osuikin. Sairaalan hoitovirheen vuoksi saan kiittää vain ja ainoastaan onneani, että olen vielä hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai niitä vähätellään kun muuten kukaan ei enää suostuisi mihinkään hoitoihin luettuaan vauva.fi:stä yhden henkilön saaneen haittavaikutuksen, joka tilastollisesti tulee ehkä yhdelle sadoista tuhansista.
Enemmän epäilyksiä herättää se ettei haitoista puhuta vaan pelkästään siitä miten ihania hotmoonit on. En tunne ketään kenellä olisi kuukautiset jääneet pois vaikka siitä koko ajan jauhetaan. Epäilystä lisää se että näistä lukee vain palstoilla eikä mistään viralliselta taholta saa kommentia. Ja miksi kaikkien pitäisi tunkea itseensä hormooneja kun on myös muita vaihtoehtoja?
Mulla on ollut molemmat. Kuparinen oli ihan ok. Vuodot oli runsaat, mutta hallittavissa. Tuon jälkeen otin hormonisen. Aknea ei tullut, päinvastoin iho parani. Kystia ollut joitain alavatsakipuineen. Menkat loppui kokonaan (ei minusta mikääm plussa) ja seksihalut. Eli ei pelkoa raskaudesta kun koko seksi menetti merkityksensä. Jonkin asteista masennusta tuli myös. Pidin kapinetta 3v ja sain tarpeekseni. Rintasyöpäriskiä pidin myös aika isona miinuksena.
Kuparikierukka ollut noin 2 vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Ei sekään täydellinen ole, mutta voittaa vaihtoehdot. Vuoto hieman runsastui ja pidentyi, mutta on kyllä tässä vuoden sisään vähentynyt siitä mitä se aluksi oli. Ei kuitenkaan samaan kuin ennen kierukkaa. Mulla toisaalta oli ennen todella niukat kuukautiset. Nykyään tunnistan myös ovulaation useimpina kiertoina. Ennen kierukkaa en huomannut ovulaation aikaan mitään eroa olossa, ihossa tai "limoissa" ym. Nykyään pystyn jopa sanoon miltä puolelta ovuloin ja tiedän jo pari päivää ennen koska se tulee tapahtuun.
Mulla oli muutama vuosi sitten vaihtoehtoina strerilisaatio tai hormonikierukka. Tai siis aluksi vain se sterilisaatio, mutta luin siitä negatiivisia kokemuksia. Pahin oli se, että jos tulee jotain ongelmia, niille ei oikeen voi tehdä mitään, paitsi kohdunpoisto. Lääkäri ehdotti sitten runsaiden kuukautisten vuoksi hormonikierukkaa. Ajattelin, että kokeillaan nyt. Saahan sen sitten pois jos ei sovi.
Minulle se on sopinut, vaikka minulla on raskaushepatoositausta. Vuodot vähenivät lähes olemattomiin. Menkkoja edeltävä kiukuttelu ei ole yhtä rajua kuin ennen.
En yksikäsitteisesti suosittele, mutta mieti, mitä muita vaihtoehtoja sinulla on, ja mikä niistä tuntuisi parhaalta sinun tilanteessasi.