Lastensuojeluilmoituksen tekeminen?
Moi,
Kaipaisin ohjeita ja vinkkejä siitä, pitäisikö minun tehdä lastensuojeluilmoitus oman lapseni kohdalta. Taustana seuraava:
- Viime viikolla lapseni äidin nykyinen puoliso käyttäytyi uhkaavasti tuodessaan lapsen. Hän siis huusi kurkku suorana minulle. Tämä yllätti minut täysin, sillä aiemmin hän on käyttäynyt asiallisesti. En siis tunne häntä sen kummemmin, mitä nyt hän on lapsen tuonut minulle viikonlopuksi.
- Pyysin häntä rauhoittumaan, koska lapsi on läsnä. Hän ei tästä rauhoittunut, vaan jatkoi mesoamistaan. Lopulta pyysin häntä poistumaan, jonka hän onneksi sitten teki. Itse en siis huutanut tietenkään takaisin, sillä olin kuin halolla päähän lyöty.
- Lapsi oli hämillään, ja kysyi tilanteen mentyä ohi että "miksi X huusi isille?". En oikeasti tiennyt mitä sanoa lapselle tuossa tilanteessa. Kerroin vain että ei tarvise murehtia sitä, ja muistutin ettei koskaan saa huutaa kenellekään. Lapsi kertoi sen jälkeen että X on huutanut myös hänelle ja äidille
En ole tämmöistä kovin usein lapseni suusta kuullut, tämä mies on ollut lapsen elämässä nyt noin vuoden ja muistelen että pari kertaa aiemmin lapsi on sanonut X:n komentavan häntä ja niin edelleen, mitä nyt pidin ihan normaalina. Viime vuonna yhdessä vaihdossa olen myös pyytänyt rauhoittumaan, kun meinasi mennä huutamiseksi. Silloin lapsen äiti oli myös läsnä, joten tilanne päättyi nopeasti.
Tilanne oli kuitenkin hyvin uhkaava, ja itse ainakin koin sen uhkaavaksi itseni kannalta, kuin myös lapseni kannalta. Olin varma, että hän käy pian käsiksi. Onneksi ei kuitenkaan.
Huutaminen johtui minun yhdestä maksamattomasta matkakorvauksesta lapsen äidille viime syksyltä. Puhutaan siis 40 eurosta, jonka lupasin kevään aikana maksaa.
Olen kovasti huolissani lapseni kannalta tilanteesta. Haluaisin selvyyden onko sama arkipäivää lapseni luona. Toisaalta ajattelen, että lapsi ehkä kertoisi enemmän, jos tätä sattuisi. En siis ole juuri väleissä äidin kanssa, että voisin asian ottaa puheeksi heidän kanssaan suoraan. Mitä voin tehdä, vai voinko mitään? En koe että on oikein lapseltakaan näitä asioita kysellä, sillä en halua rasittaa lasta.
Kaikki vinkit ja ajatukset ovat tervetulleita. :)
Terv. Iskä28
Kommentit (15)
Juttele exäsi kanssa, mutta kyllä minä tekisin lasun. Tosin tuollaisen käytöksen omaava ihminen yleensä "innostuu" moisesta, joten varaudu siihen, ettet törmää häneen sen jälkeen kaksin.
Kyllähän lapsia komentaa joutumaan, mutta tuollainen huutaminen ei vaikuta normaalilta käytökseltä.
Lasun voi tehdä nimettömänä, mutta eivät ihmiset ihan tyhmiä ole, joten varustaudu tulevaan, ihan koko perheen osalta.
Ihan hyvin voit tehdä lastensuojeluilmoituksen omasta lapsesta. Saatte apua ja se voi ennaltaehkäistä mahdollisesti tulevaa väkivaltaa. Suosittelen.
Ehkä kannattaisi hankkiutua väleihin lapsen äidin kanssa ja keskustella lapsen tilanteesta! LAPSEN etuahan tässä nyt haetaan, eikö? Eikö sen takia kannattaisi "olla väleissä" myös äidin kanssa? Lapsihan tuossa kärsii ja kärsii vielä enemmän jos menet omin nokkinesi lastensuojeluimoitusta tekemään.
Maksat kevään aikana syksyllä maksamatta jääneen????
Mikset heti, kun mielestäsi mitätön summa?
Kyllä kannattaa, ja lapseltakin ehdottomasti olisi hyvä kysyä asiasta, yleensä totuus tulee lasten suusta.. Jos tilanteissa on oikeasti tuollainen jännite ja jatkuva pelko, miten tämä uusi puoliso kohtelee lastasi, niin tartu nyt asiaan ennen kuin tilanne pahenee! Eikä ole lapsellekaan hyvä joutua pelkäämään ja salaamaan, sellaisesta jää varmasti rankat muistot. Tietysti voi olla, että häntäkin pelottaa kertoa asiasta tai ei muuten vain ole osannut, et maininnut minkä ikäinen lapsi on. Mutta ehdottomasti asialle on tehtävä jotain, ettei mene väkivallan puolelle.
Lasun voi tehdä nimettömänä ja lastensuojeluilmoitus ei automaattisesti tarkoita että joutuisi johonkin tuen piiriin tai että lapsi otettaisiin pois. Aluksi tehdään kartoitus tilanteesta, missä voit puhua itse huolestasi. Jos lapsi on vielä neuvolaiässä, voi neuvolassakin ottaa huolen esille. Oikeasti voi olla hyväkin ottaa asia esille, on hyvä hoitaa asia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa :)
Juttelet exäsi kanssa ja selvität asian.
Vai haluatko alkaa juoksemaan sosstutätien luona muutaman kuukauden juttelemassa? Heillä tuskin on sen parempaa ratkaisua asiaan kuin sinulla ja exälläsikään.
Vierailija kirjoitti:
Maksat kevään aikana syksyllä maksamatta jääneen????
Mikset heti, kun mielestäsi mitätön summa?
En ole sanonut summaa mitättömäksi, ja edelleen asia on sovittu lapsen äidin kanssa näin oman rahatilanteeni vuoksi. Ja summa ei todellakaan oikeuta huutamaan minulle päin naamaa.
Totta kai paras olisi olla väleissä äidin kanssa, mutta se ei ole niin yksinkertaista. Sitä en pelkää, että LASU-ilmoitus johtaisi lisäriitoihin, mutta en toisaalta haluaisi ylireagoida asiassa. En ole koskaan moista ilmoitusta tehnyt.
Ja kyllä minä tuon kohtaamisen jälkeen laitoin äidille viestin asiasta, ja pyysin jatkossa häntä olemaan läsnä vaihdossa (istuu yleensä siis autossa odottamassa), mutta ei hän viesteihini reagoinut mitenkään. En ole exääni nähnyt 3 kk, sillä hänen miehensä on hoitanut pojan saattamisen ovelleni.
Ehkä minä soittelen lastensuojeluun ja kysyn neuvoa asiassa, kaipa sinne voi soittaa ilman ilmoituksen tekemistä ja sitten jättää sen jos siltä asia tuntuu. Kyse on kuitenkin minun lapsestani.
- AP
Hyvä idea soittaa lastensuojeluun ja jutella asiasta. Tsemppiä!
Maksa rästit pois.
Sovi, että vanhemmat kuljettavat lasta, ei mitkään uudet puolisot.
Ilmeisesti on niin että uusi puoliso on mustasukkainen ja siksi ex pysyy autossa.
Henkinen kasvu jäänyt kesken teillä kaikilla.
Lapsi kärsii aikuisten hölmöilystä.
Jos menet lasun tekemään niin tapaamiset tulee vaikeutumaan, näin ennustan käyvän. Onko tämä lapsen etu?
Lainaat vaikka rahat jostain ja maksat velkasi.
Olisi aikuismaista teidän kolmen istuutua pöydän ääreen keskustelemaan asiat selviksi, silloin kun lapsi on hoidossa/koulussa. Lapsen takia on välttämätöntä että vanhemmilla on puheyhteys, tapaamisiin liittyvät asiat pitää pystyä hoitamaan vanhempien kesken. Istukoon se uusi puoliso autossa ja äiti tuo lapsen sinulle tai sinä haet/viet.
Mustasukkaisuudesta en tiedä, toisen ajatusmaailmaa on välillä vaikea ymmärtää.
Siitä olen samaa mieltä, että lapsi kärsii aina eniten näissä. Tätä pyrimme tietysti välttelemään. Elämä on yhtä henkistä kasvua, ja erotilanteet ovat usein vaikeita. Ideaalitilanne olisi tietysti, että kaikki menisi kuin suunniteltua, eikä ylipäänsä erottaisi koskaan. Aina ei kuitenkaan asiat mene niinkuin pitäisi tai ajattelisi, ei eron jälkeenkään. Minä voin tutkailla vain omia toimintatapojani, ja vaikuttaa niihin, mutta en voi mitenkään pakottaa exääni tekemään asioita toisin tai ymmärtämään asioita toisin.
Voin ehdottaa juttelutuokiota, mutta jos hän ei sinnekään halua tulla, niin enpä voi oikein muuta. En myöskään voi pakottaa häntä tulemaan vaihtoihin tai vastaamaan soittoihini tai tekstiviesteihini.
LASU-ilmoituksella on riskinsä, en pelkää sitä että exäni suuttuisi tai kohtelisi minua kylmemmin kuin tähänkään asti. Tapaamisten häirintä ei olisi lapsen edunmukaista sekään, mutta entä jos lapseni kärsii tai perheoloissa olisi jotain pielessä? Enkö olisi vastuussa jos en asiaa saisi tutkituksi ja jotain tapahtuisi? On minun tehtäväni vanhempana suojella lastani. Olen jo kerran sopuisasti välikohtauksen jälkeen ottanut asian puheeksi ja pyytänyt exää mukaan vaihtoihin, mutta ainakaan eilisessä vaihdossa ei muutosta ollut tapahtunut. Toki tilanne oli melko jäätävä, eikä sanaakaan vaihdettu, mutta ei ainakaan huudeltu.
Soittelen joka tapauksessa sossuun ja kyselen ohjeita yleisesti.
Kiitos vastauksista ja mielipiteistänne.
-AP
Ja jos joku ihmetteli tuota maksamatonta maksua, niin kyseessä ei ole elatusmaksu. Kyse on hyväntahdon eleenä lupaamani maksu pojan menoista, joihin koin velvollisuuteni olla osallistua. Maksua ei ole missään sopimuksessa määritelty, eikä exäni sitä pyytänyt minulta, vaan itse oma-aloitteisesti lupasin sen ns. sopimuksen ulkopuolelta suorittaa. Elarit ja muut olen maksanut ajallaan.
En elä kovin häävisti taloudellisesti, kuten voi olettaa, mutta maksan suorituksen heti kun siihen kykenen.
-AP
Hei haloo, jos itse pelkäisin oman lapseni puolesta, tekisin heti ilmoituksen. Nyt on kuitenkin kyse omasta lapsestasi.
uppaa