Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En sitten ostanut Timberland-kenkiä teinitytölleni. Joutui pilkatuksi...

Vierailija
02.05.2017 |

Sen sijaan ostimme yhteisymmärryksessä vuorelliset, samantyyliset talvikengät. Tyttö meni iloisena kouluun (käy erästä erikoisluokkaa, jossa sosioekonomisesti hyvätuloisista perheistä oppilaita), mutta saikin kuulla opettajaperheen pojalta pilkkaa. "Marketin halpiskengät alelaarista...". Nyt tyttö ei käytä kenkiä, joihin liittyy ikävä muisto.
Näin Suomessa. Näin varmaan muuallakin. Näin se yhteiskunta jakautuu jo yläkouluiästä lähtien...
Mikä helvetti tätä maata vaivaa!!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo.

Vierailija
2/10 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsuudestani miten aina sain halpakopion, enkä koskaan sitä aitoa. Oli sitten kyse leluista tai vaatteista. Sen verran traumat jäi, että en tee lapsilleni niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hankinnalla ei ole kiire niin vinkki: ebay

Vierailija
4/10 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi tulee traumoja siitä, että ei saa merkkituotteita? Minä olen varmaan outo, koska minä en osaa tuntea huonommuutta siksi, että minulla ei ole merkkituotteita.

Tuleeko oikeasti elämänmittainen trauma, jos lapsena ei saa merkkitavaroita?

Vierailija
5/10 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla yläasteellani yksi luokkani pojista ihan kehuskeli ADIBAS-merkkisillä kengillään ja verkkareillaan. PK-seudun yläaste 90-luvulla, että ei nyt ihan landeporukkaakaan. Mutta eipä se ketään haitannut eikä kiinnostanut. Poikaluokka, joten kiusaaminen olikin ihan tavallisen fyysistä, eikä niinkään tuota henkistä.

Vierailija
6/10 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit on julmia - ja monessa asiassa aika tyhmiäkin, usein molempia yhtä aikaa kuten nyt vaikka tuo kiusaaja. Ihan ymmärrettävää että tyttösi haluaisi sopeutua joukkoon. Teinimaailmassa sitä tehdään mm. just ns. oikeanlaisilla vaatteilla. Tuo vaihe menee onneksi ohi (ainakin suurimmalta osalta). 

Mä olin itse aikoinani köyhä teini ja myös mua joskus pilkattiin siitä. Otin kuitenkin sen asenteen että mun vanhempien köyhyys ei ole mun vikani eikä kiusaamista yrittävien vanhempien hyvätuloisuus näiden kiusaajien itsensä ansiota. Sillä pääsi pitkälle. Jos joku sanoi mua köyhäksi pilkkaamismielessä, nakkelin niskojani ja sanoin että mitä sitten, ei se ole mun vikani. Ja huomautin ettei tää ivaaja ole omilla ansioillaan merkkivaatteitaan hankkinut. 

Vierailija
7/10 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa Porvoonjoki haisee

Vierailija
8/10 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäksi? On aika kuumat kun on vuorelliset. Eikö nyt kuuluisi jo nilkkojen näkyä oikean massaopin mukaan?

Vierailija
9/10 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiusattiin rankasti koko kouluaika ala-asteelta lukioon, joten tiedän, miten vahingoittavaa kiusaaminen voi olla. Mutta minusta ap nyt kyllä ylidramatisoi. Yksi idiootti on tehnyt yhden idioottimaisen kommentin ja nyt ap on vetänyt asiasta johtopäätöksiä jo suomalaisesta yhteiskunnastakin. Hei kamoon.

Tytölle kannattaisi opettaa, että typeriä heittoja saa kuulla silloin tällöin jokainen ja ne on parasta jättää omaan arvoonsa. Muuten voi seuraavaksi jättää ne Timberlanditkin käyttämättä, kun joku sanoo niitä lesoilukengiksi.

Vierailija
10/10 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Asioihinhan voi suhtautua eri tavoin.

Ja koska toisen (huonoon) asenteeseen ei voi vaikuttaa  ja omaan voi, niin kannattaa keskittyä siihen. Eihän vähättely koskaan tunnu kivalta, mutta nuorta voi valmentaa hyväksymään toisten ikävätkin asenteet niin, että hänen ei tarvitse ottaa niitä itseensä. Koska oman asenteen voi valita, niin voisi miettiää tarviiko sellaiseen aivottomaan merkkivaatevähättelyyn lähteä mukaan. Onko sillä oikeasti mitään väliä, minkä merkkiset vaatteet kenelläkin on? Tekeekö se oikeasti ihmisestä huonomman, kun vaattessa ei ole tiettyä pientä logoa? Jokainen tietää vastauksen. On ihan tutkittu juttu, miksi ihmiset ostaa merkkivaatteita: Omaa statusta nostamaan. Itsetuntoa ei voi ostaa, se täytyisi löytyä ihan toisin tavoin.

Meillä on keskusteltu oman nuoreni kanssa paljon tästä aiheesta, koska hänkin on kokenut tuollaista vähättelyä muilta. Hän osaa jo suhtautua tuollaiseen vähättelyyn niin, että suhtautuu vähättelijään myötätuntoisesti :) sillä tavalla, että kokee harmia, kun vähättelijä ei ymmärrä, kuinka pienestä asiasta on kyse ja että kuinka vähättelijä ei ymmärrä että hyvyys ja onni tulee ihan toisista asioista :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi