Jääkö ensimmäisen raskauden tiedot neuvolaan muistiin? (Huumeiden käyttö)
Ensimmäisessä raskaudessa tyhmänä kerroin, että olen kerran (n. 10v sitten..) kokeillut kerran kannabista. Noh, neuvolakortin mukaan olen huumeidenkäyttäjä sen takia.
Jos nyt uudessa raskaudessa laitan lappuun, etten ole koskaan käyttänyt huumeita, löytyykö jostain heti tieto että ensimmäisen raskauden aikana olin sanonut käyttäväni?
Naurettavaa mielestäni yhden nuoruuden kokeilun taki leimata huumeidenkäyttäjäksi, oon kuullut kauhupuheita että jos on tarpeeks ilkeä kätilö, ei tuon merkinnän takia saa esim kivunlievitystä synnytyksessä..
Kommentit (16)
Terveystiedot ei ole rikosrekisteri, joka poistuu vaan terveystiedot seuraa läpi elämän ja luetaan läpi kun mennään esim. lääkäriin, että lääkärit yms tietää potilaan taustat.
Kyllä tiedot jäävät, joten edelleen tunnustat kokeilleesi kerran silloin joskus vuonna kivi ja kirves.
Luuletko ihan oikeasti, että joku käy vetämässä yli sinun tiedoista vanhat tietosi?
Vierailija kirjoitti:
Terveystiedot ei ole rikosrekisteri, joka poistuu vaan terveystiedot seuraa läpi elämän ja luetaan läpi kun mennään esim. lääkäriin, että lääkärit yms tietää potilaan taustat.
Juuri siksi Suomessa ei kannatakkaan mennä lääkäriin.
Se on turvallisuus ja oikeusongelma.
Koska kaikki mitä sinne menee pysyy siellä niin se on oikea pommi joka odottaa laukeamista. Sen kun joku vuotaa niin ihminen voi sitten vetää itsensä hirteen.
Toinen ongelma on se että se vakuttaa ikuisesti ihmisen elämään. Et pääse ikinä moneenkaan valtion työpaikkaan. Kun teet lapsia niin lastensuojelulla on pääsy tarvittaessa sinne tietoihin. Lapset voidaan viedä erittäin helposti ihmiseltä joka on joskus käyttänyt huumeita.
Se on jopa todiste oikeudessa. Jos joskus joutuu tilanteeseen missä joutuu rikoksesta (oli syytön tai ei) oikeuteen niin jo pelkkä merkittävä epäily huumeiden käytöstä parantaa suuresti mahdollisuuksia saada tuomio.
Ei mulla edes laitettu, kun kanssa kerran koitin myös kymmenisen vuotta ennen raskautta. Pyydä korjaamaan se ja kerrot miten asia on.
Ei sitä tarvii hyväksyä ja neuvolan täti ois voinu miettiä, ettei myöskään ole alkoholisti jos yhden pullon juonut elämässään.
Miksi ihmeessä menit sanomaan jotain tuollaista? EIkö päässäsi ole järjen hiventäkään? Myöehmmin jos joku alkaa tekee lasu ilmoituksen yms niin tuota käytetään sinua vastaan ja vahvasti.
No hohhoi, vähän liioittelua nyt ilmassa. Niin mäkin sanoin ensimmäisen raskauden aikana, että oon joskus teininä kokeillut kannabista mutta ei siitä mitään narkkarileimaa saanut eikä toisen raskauden kohdalla edes kysytty asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
No hohhoi, vähän liioittelua nyt ilmassa. Niin mäkin sanoin ensimmäisen raskauden aikana, että oon joskus teininä kokeillut kannabista mutta ei siitä mitään narkkarileimaa saanut eikä toisen raskauden kohdalla edes kysytty asiasta mitään.
Et ole ollut lastensuojelun tai poliisin kanssa tekemisissä. Kun joku tekee tekaistun lastensuojeluilmoituksen sinusta niin huomaat miten kivaa se on kun ikivanhatkin asiat näkyy
Minäkin olin siitä lapusta merkannut kohdan olen kokeillut. Neuvolatäti kysyi ja kerroin että joskus nuorena. Täti repi lapun ja käski valehdella antaessaan uuden koska kuulemma saattaa joutua turhiin huumeseuloihin sen takia.
Ai että, taas muistan miks tänne tulee niin vähän kirjoteltua kun suurin osa vastauksista on tätä luokkaa :D kiitos asiallisista vastauksista! Ensimmäinen raskauteni meni kesken, kävin vain kerran neuvolassa,joten en tiedä laitettiinko tiedot noin alussa jo kunnolla muistiin yms. Mistä mä tiedän,kuinka paljon neuvolassa kirjataan tietoja ylös, kun en ole siellä töissä, enkä tiedä miten he toimivat. Huoh.
Tuskinpa mun lapsia mihinkään ollaan viemässä, älkää huoliko.
Vierailija kirjoitti:
Ai että, taas muistan miks tänne tulee niin vähän kirjoteltua kun suurin osa vastauksista on tätä luokkaa :D kiitos asiallisista vastauksista! Ensimmäinen raskauteni meni kesken, kävin vain kerran neuvolassa,joten en tiedä laitettiinko tiedot noin alussa jo kunnolla muistiin yms. Mistä mä tiedän,kuinka paljon neuvolassa kirjataan tietoja ylös, kun en ole siellä töissä, enkä tiedä miten he toimivat. Huoh.
Tuskinpa mun lapsia mihinkään ollaan viemässä, älkää huoliko.
Kyllä sinä todennäköisesti huumeseuloihin joudut.
Kun olet kerran huumeita kkokeillut niin viranomaisten silmissä sinä olet aina narkkari. AINA!!!!
Hei ap! Olet liian sinisilmäinen. Entinen alkoholisti=nykyinen alkoholisti, entinen käyttäjä=nykyinen huumeiden käyttäjä. Sana entinen käyttäjä esiintyy potilastiedoissa, ja tarkoittaa että käyttää myös nykyisin. Ystäväni näytti omaa neuvolakorttiaan, ei raukka tiennyt että se vain merkitään tuolla tavoin, mutta tarkoittaa, että käytät päihteitä/huumeita. Olen kirjoitellut puhtaaksi saneluita.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei huomannut hommaa eikä mitään järjesllistä tuomiota tullut. Näin Suomessa
Kyllä.