Naiset!! Millaista oli käydä urologilla?
Olen menossa urologille ja haluaisin tietää mitä vastaanotolla tapahtuu ja miltä se tuntuu. Jännitän kovasti koska lääkäri on mies ja en tiedä yhtään millä tavalla tutkitaan. Ultraäänellä ja ehkä tähystämälläkin...?
Tehdäänkö siellä myös sisätutkimus emättimen kautta? Sattuuko?
En löytänyt kuin miesten kokemuksia aiheesta. Mutta kai joku nainenkin täällä on käyny urologilla?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Urologia on virtsateiden sairauksiin ja niiden hoitoon keskittynyt kirurgian erikoisala. Virtsaputki kulkee sekä miehillä että naisilla genitaalialueelta rakkoon ja virtsajohdin jatkuu rakosta munuaisiin. Urologi hoitaa kaikkia vaivoja näillä alueilla, myös munuaisvaivoja. Potilaina on paljon naisiakin, ei urologia ole todellakaan vain miehiä koskeva erikoisala. Gynekologi ei todellakaan tee mitään urologian puolen toimenpiteitä kuten kystoskopiaa (rakon tähystystä).
Kystoskopia tehdään urologin vastaanotolla polikliinisesti usein paikallispuudutuksessa. Kokemus ei ole miellyttävä ja suurimmalle osalle potilaista se sattuu, itsellenikin, en halua valehdella. Toimenpide on kuitenkin yleensä suhteellisen lyhyt, joten sen kyllä kestää. Isommat toimenpiteet tehdään yleisanestesiassa eli nukutuksessa.
Tsemppiä, asia selviää ja saat hyvää hoitoa!
T. Sairaanhoitaja
Kiitos :) Osaatko sanoa onko paljon eroa käykö yksityisellä vai julkisella puolella? Yksityiselle ainakin pääsee nopeammin... Onko esim. tutkimusvälineissä eroa ja vaikuttaako se tutkimuksen kivuliaisuuteen tai nopeuteen? Onko yksityiselläkin lääkärin lisäksi sairaanhoitaja mukana tähystystutkimuksessa?
todellakin urologi hoitaa myös naisia!
Eikös gynekologillakin ole pätevyys hoitaa vti-ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt urologin vastaanotolla, ultrassa ja sen jälkeen virtsarakon tähystyksessä. Lääkäri oli mies. Vastaanotolla taisi painella rakon seutua mahan päältä. Ultra otettiin mahan päältä. Tähystys oli kivulias, mutta se ei ollut lääkäristä kiinni. Mukana ollut sairaanhoitaja tsemppasi sopivasti. Lääkärikäynti siinä missä muutkin, eihän ne koskaan kivoja ole.
Tehtiinkö sulla tuo tähystys siis vasta jollain myöhemmällä käyntikerralla vai heti ensimmäisellä? Mitä ensimmäisellä kerralla tehdään? Minulla on vaivana toistuvat virtsarakon tulehdukset.
Minulla tehtiin kaikki eri kerroilla, koska tähystyksiä ei tehdä täällä yksityisellä puolella ja jouduin odottamaan julkiselle. Ekalla kerralla vain keskusteltiin ja muistaakseni rakkoa paineli mahan päältä. Sama lääkäri teki tähystyksen ja suhtautui koko ajan asiallisesti. Sairaanhoitaja valmisteli tutkimukseen ja oli mukana koko ajan.
Minulla myös oli tuolloin toistuvia tulehduksia ja lopulta oireet jäivät päälle ilman bakteeritulehdusta. Lopulta diagnoosiksi tuli kuitenkin vulvodynia, joka todennäköisesti puhkesi rajujen munuaisiin menneiden virtsatietulehdusten yhteydessä. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt urologin vastaanotolla, ultrassa ja sen jälkeen virtsarakon tähystyksessä. Lääkäri oli mies. Vastaanotolla taisi painella rakon seutua mahan päältä. Ultra otettiin mahan päältä. Tähystys oli kivulias, mutta se ei ollut lääkäristä kiinni. Mukana ollut sairaanhoitaja tsemppasi sopivasti. Lääkärikäynti siinä missä muutkin, eihän ne koskaan kivoja ole.
Tehtiinkö sulla tuo tähystys siis vasta jollain myöhemmällä käyntikerralla vai heti ensimmäisellä? Mitä ensimmäisellä kerralla tehdään? Minulla on vaivana toistuvat virtsarakon tulehdukset.
Minulla tehtiin kaikki eri kerroilla, koska tähystyksiä ei tehdä täällä yksityisellä puolella ja jouduin odottamaan julkiselle. Ekalla kerralla vain keskusteltiin ja muistaakseni rakkoa paineli mahan päältä. Sama lääkäri teki tähystyksen ja suhtautui koko ajan asiallisesti. Sairaanhoitaja valmisteli tutkimukseen ja oli mukana koko ajan.
Minulla myös oli tuolloin toistuvia tulehduksia ja lopulta oireet jäivät päälle ilman bakteeritulehdusta. Lopulta diagnoosiksi tuli kuitenkin vulvodynia, joka todennäköisesti puhkesi rajujen munuaisiin menneiden virtsatietulehdusten yhteydessä. :/
Tätä minäkin pelkään :( Millaisia oireita sinulla aiheutti tuo vulvodynia? Liittyikö siihen myös tiheävirtsaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin pelkään :( Millaisia oireita sinulla aiheutti tuo vulvodynia? Liittyikö siihen myös tiheävirtsaisuutta?
Toivottavasti sinulla olisi jostain helpommin hoidettavasta kyse.
Oireena oli nimenomaan tiheävirtsaisuutta ja voimakasta vti-tulehdusmaista poltetta alapäässä, virtsaamisen yhteydessä etenkin, mutta ei selkeästi missään tietyssä kohdassa. Oireita epäiltiin pitkään virtsapuolen ongelmaksi. Pahimmillaan kävin päivystyksessä hakemassa Tramalia, että kivun sai edes jotenkin kuriin. Nyt pärjään vaivan kanssa jotenkin. Täysin kivuttomia päiviä ei ole kahteen vuoteen montaa ollut, mutta kauhean kovaa kipuakaan ei onneksi nykyään hirveän herkästi tule. Syön Triptyliä ja flukonatsolia säännöllisesti, lisäksi tarvittaessa Panacodia. Kylmyys, liika vedenjuonti ja sen myötä tiheä virtsaaminen, stressi, huonosti nukutut yöt ja välillä seksi pahentavat oireita. Välillä taas seksi vie kivun pois. Tee tämän perusteella sitten valintoja. :D
Gynekologi teki minulle lähetteen urologille. Odottelen nyt kutsua.
No kaikki ne tietty urologin potilaat on naisia. Olen varma, että sielläkin puolella naisia on enemmän kun naisilla on kaikenmaailman vaivat kuitenkin ja virtsatulehduksia sun muita vähän väliä. Näitä kyllä hoidetaan ihan yleislääkärilläkin mutta kuitenkin.
Nyt alkaa olla tasa-arvo siinä mallissa, ja kun otetaan huomioon ketkä terveydenhoitojärjestelmän veroissa maksavat, että pitää alkaa tarjoamaan miehille vuosittaista pippelilääkärin käyntiä jossa kehutaan pippeliä ja kysellään kuulumisia sun muuta. Testataan toimintaa. Lääkärit olisivat kauniita nuoria naisia.