Naiset!! Millaista oli käydä urologilla?
Olen menossa urologille ja haluaisin tietää mitä vastaanotolla tapahtuu ja miltä se tuntuu. Jännitän kovasti koska lääkäri on mies ja en tiedä yhtään millä tavalla tutkitaan. Ultraäänellä ja ehkä tähystämälläkin...?
Tehdäänkö siellä myös sisätutkimus emättimen kautta? Sattuuko?
En löytänyt kuin miesten kokemuksia aiheesta. Mutta kai joku nainenkin täällä on käyny urologilla?
Kommentit (29)
Olen käynyt urologin vastaanotolla, ultrassa ja sen jälkeen virtsarakon tähystyksessä. Lääkäri oli mies. Vastaanotolla taisi painella rakon seutua mahan päältä. Ultra otettiin mahan päältä. Tähystys oli kivulias, mutta se ei ollut lääkäristä kiinni. Mukana ollut sairaanhoitaja tsemppasi sopivasti. Lääkärikäynti siinä missä muutkin, eihän ne koskaan kivoja ole.
Käynyt urologilla ja minut on 2urologia myös leikannut. Urologi hoitaa virtsapuolen asioita, joten vika ei silloin ole muualla alapäässä. Sisätutkimukset tehdään virtsarakon tähystyksellä ja virtsaputken tähystyksellä ja minulla ne tehtiin nukutuksessa.
Usein ennen urologille menoa käydään kuvantamisessa esim tt kuvantaminen tai ihan vain ultraääni.
Riippuu, miksi sinne urologille mennään :/
Vierailija kirjoitti:
Urologi hoitaa virtsapuolen asioita, joten vika ei silloin ole muualla alapäässä. Sisätutkimukset tehdään virtsarakon tähystyksellä ja virtsaputken tähystyksellä ja minulla ne tehtiin nukutuksessa.
Jos oireena on tihentynyt virtsaamistarve ja painontunne alapäässä, eikö kyse voi olla myös laskeumasta? Näkeekö senkin virtsarakon tähystyksellä vai jollain muulla tutkimuksella?
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt urologin vastaanotolla, ultrassa ja sen jälkeen virtsarakon tähystyksessä. Lääkäri oli mies. Vastaanotolla taisi painella rakon seutua mahan päältä. Ultra otettiin mahan päältä. Tähystys oli kivulias, mutta se ei ollut lääkäristä kiinni. Mukana ollut sairaanhoitaja tsemppasi sopivasti. Lääkärikäynti siinä missä muutkin, eihän ne koskaan kivoja ole.
Tehtiinkö sulla tuo tähystys siis vasta jollain myöhemmällä käyntikerralla vai heti ensimmäisellä? Mitä ensimmäisellä kerralla tehdään? Minulla on vaivana toistuvat virtsarakon tulehdukset.
Voiko myös gynekologi tehdä virtsarakon tähystyksen tai ultran? Vai pitääkö mennä urologille? (yksityistä mieitn)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiinkö sulla tuo tähystys siis vasta jollain myöhemmällä käyntikerralla vai heti ensimmäisellä? Mitä ensimmäisellä kerralla tehdään? Minulla on vaivana toistuvat virtsarakon tulehdukset.
Todennäköisesti rakko tähystetään jo ekalla käynnillä, jotta nähdään, onko siellä jotain tulehduksille altistavaa. Lisäksi saatetaan tutkia, tyhjeneekö rakko kunnolla.
ÖÖö, miksi haluat mennä urologille jos olet nainen??
Vierailija kirjoitti:
ÖÖö, kukas ne virtgsarakkovaivat sit hoitais, jos ei urologille menis?
Oon luullut, että vaan miehet käy urologilla. No ehkä transnaiset. Aina sitä näköjään oppii.
Vierailija kirjoitti:
Oon luullut, että vaan miehet käy urologilla. No ehkä transnaiset. Aina sitä näköjään oppii.
Joo ei siellä muut käy kun sellaset, joilla on virtsaelimet (urologia=virtsaelinkirurgia).
Vai niin, en ole kuullutkaan että naiset käyvät vielä urologillakin. Luulin, että jos on pimppi niin sen hoitaa pimppilääkäri. Taas on naiset miesten jonossa.
Minua jännittää mennä urologille koska olen aina mieltänyt sen "miesten lääkäriksi" vrt. naisilla gynekologi... Mutta kai he ovat tottuneet hoitamaan myös naisia! Onkohan kuinka iso osa potilaista naisia? Pelkään että minuun suhtaudutaan vähätelleen (tiedän, tyhmää, mutta olen lääkärikammoinen ja mieslääkärit ovat usein vähätelleet ns. naistenvaivojani) :(
Vierailija kirjoitti:
Sotketko nyt kenties andrologin ja urologin keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Vai niin, en ole kuullutkaan että naiset käyvät vielä urologillakin. Luulin, että jos on pimppi niin sen hoitaa pimppilääkäri. Taas on naiset miesten jonossa.
No ei se pissa pimpistä tule.
Andrologi on se "miesten lääkäri" kuten naisilla gynekologi. Tosin myös urologit hoitavat yleisesti miesten vaivoja, muitakin kuin virtsaelinsairauksia.
Yleisesti ottaen mieslääkärit ovat kivoja ja rentouttavia. Turha huolehtia etukäteen. Itse valitsisin aina mieslääkärin hoitajakseni, jos olisi mahdollista.
Olen käytynyt virtsarakontähystyksessä, oikein ystävällinen miealääkäri, eikä toimenpide sattunut, vähän kirpas kun otti tähystimen pois.
Urologia on virtsateiden sairauksiin ja niiden hoitoon keskittynyt kirurgian erikoisala. Virtsaputki kulkee sekä miehillä että naisilla genitaalialueelta rakkoon ja virtsajohdin jatkuu rakosta munuaisiin. Urologi hoitaa kaikkia vaivoja näillä alueilla, myös munuaisvaivoja. Potilaina on paljon naisiakin, ei urologia ole todellakaan vain miehiä koskeva erikoisala. Gynekologi ei todellakaan tee mitään urologian puolen toimenpiteitä kuten kystoskopiaa (rakon tähystystä).
Kystoskopia tehdään urologin vastaanotolla polikliinisesti usein paikallispuudutuksessa. Kokemus ei ole miellyttävä ja suurimmalle osalle potilaista se sattuu, itsellenikin, en halua valehdella. Toimenpide on kuitenkin yleensä suhteellisen lyhyt, joten sen kyllä kestää. Isommat toimenpiteet tehdään yleisanestesiassa eli nukutuksessa.
Tsemppiä, asia selviää ja saat hyvää hoitoa!
T. Sairaanhoitaja
Minuakin kiinnostaisi kuulla, ehkä joudun myös urologille. Ei ole vielä varmaa.