Suomalainen rallienglanti on selkeää ja ymmärrettävää verrattuna monien skottien puhumaan englantiin
Kommentit (6)
Riippuu kyllä vähän mihin on tottunut, kyllä maailmalla ymmärretyksi tulee ja eikö se ole ideakin? Kyllä briteillä voi olla välillä vaikeuksia ymmärtää täysin esim. jenkkejä ja päinvastoin. Vähän niinkuin Suomessakin voi olla koko ikänsä stadissa asuneen välillä vaikea ymmärtää pohjanmaalaisia tai lappilaisia. Elämä on, harjottelemalla oppii lausumaan.
Minä en ymmärrä suomalaisten englannin aksentin morkkaamista. Suomalainen ei äännä keskimäärin kovin sointuvasti mutta kieli on kuitenkin ymmärrettävää ja puhe muuten sujuvaa. Esimerkiksi japanilaiset, intialaiset, nepalilaiset ja monien Afrikan maiden asukkaat puhuvat englantia aivan käsittämättömällä aksentilla. Euroopassakin jo esim. Saksassa ja Belgiassa monella on todella kummallisen kuuloinen korostus. Olin nuorisovaihdossa Belgian flaaminkielisellä alueella ja isäntäperheen äidin englanti oli todella kummallista. Esimerkiksi "tomorrow" ääntyi hänen suussaan "tumollov", "here" oli "hiir" ja "prostitution" oli "postituuson". Oma lukunsa ovat toki englannin eri murteet ja skottimurteen lisäksi mm. Irlannissa puhuttava englanti on melkoisen omalaatuista.
Olen asunut Skotlannissa, onneksi Edinburghissa, jossa se oli jossain määrin ymmärrettävää. Mutta joku Glasgown alue...
Meitä oli ymäri Eurooppaa vaihdossa ja kaikki olivat alkuun aika kauhuissaan sen murteen kanssa. Mutta kyllä sitäkin toki oppi ymmärtämään ja tarttuikin lopulta.
Mulle suomalaisena ihmeteltiin todella paljon, että miten voin puhua niin hyvää englantia. Opiskelijaporukassa oli ranskalaisia, espanjalaisia, kreikkalaisia ja portugalilaisia ja kyllä tosta porukasta minä ja belgialainen puhuimme ylivoimaisesti parasta englantia.
Suomalaiset häpeävät ihan suotta englannintaitoaan ja harva nuori puhuu enää nykyisin "rallienkkua"!
Suomalanen rallienglanti on ilo korvalle. :)
Vierailija kirjoitti:
Niin suomalaisen mielestä 😀
Natiivien mielestä suomiaksentti on kylläkin selkeä ja myös kivan kuuloinen, mikä yllätti minut. Nämä olen oppinut katselemalla suomalaisia striimaajia twitch.tv:ssä ja chatin kommentteja lukemalla.
Niin suomalaisen mielestä 😀