Aloin syömään enemmän rasvaa ja sokeria, olen nyt laihtunut 8 kg
Otsikko on hieman provosoiva mutta kyllä, näin on todella tapahtunut. Kyse on kuitenkin kokonaisvaltaisesta muutoksesta syömisieni koostumuksessa ja määrässä. EN väitä että kyse olisi välttämättä ravintoarvollisesti terveellisestä muutoksesta, mutta ainakin omalla kohdallani kroppa on alkanut toimimaan paljon paremmin.
Ennen söin siis hyvin vähärasvaisesti ja välttelin herkkuja. Söin ns. virallisten ravintosuositusten mukaan eli viisi ateriaa päivässä, maustamatonta jugurttia ja marjoja, rahkaa, täysjyväviljaa, salaatteja, muutenkin tavallista kotiruokaa. Neljäsosa lautasesta lihaa, neljäsosa lisuketta, puolet salaattia. Salaattiin ehkä 1 tl kastiketta, leivälle sipaisu margariinia. Rasvatonta maitoa. Ei tuoremehuja koska niissä on sokeria. Herkkuja ehkä kerran viikossa. No, nälkä oli melkolailla koko ajan enkä tuntenut kunnollista tyydytystä syömisen jälkeen, kun tuntui että ruuan ravintotiheys oli jotenkin liian pieni, joka sitten ajoi napostelemaan ja santsaamaan.
Kyllästyin ja väsyin syömisen tarkkailuun ja aloin kuunnella kroppaani. Mitä minun tekee mieli juuri tällä aterialla syödä? Vai onko minulla oikeastaan nälkä ollenkaan? Tiedän, kroppa voi antaa hyvin vääränlaisia signaaleja kuten himoita pikaruokaa tai pelkkää karkkia, joten TIETYSTI jokin tolkku täytyy pitää, mutta tosiaan aloin syömään ruokia joiden huomasin OIKEASTI tuovan tyydytyksen tunteen eikä niiden jälkeen tarvinnut syödä moneen tuntiin, eikä napostella lainkaan. Kuuntelin myös kroppaani: jos minulla EI ollut nälkä, niin en syönyt mitään, vaikka virallisen ohjeen mukaanhan pitäisi syödä tasaisin väliajoin "ettei syömättömyys kostaudu ja aja syömään enemmän myöhemmin..."
Tässä normaali päiväni:
aamu: kahvia täysmaidolla, lasi appelsiinimehua. Kyllä, siinä on sokeria, hui. Aamuisin itselläni ei vain ole nälkä, joten en enää pakota itseäni syömään virallisterveellisesti vaikka täysjyväleipää tai puuroa.
lounas: lämmintä ruokaa ja salaattia iso lautasellinen, niin paljon kuin tekee mieli. Esim. perunaa ja lihapullia, kastiketta. Tai kanaa ja pastaa. Ihan mitä vaan. Siis maha kunnolla täyteen, en laske annoskokoa. Salaattiin oliiviöljyä tai jotain hyvää kastiketta reilusti. Ei leipää, sillä se saa väsyneeksi ja turvottaa.
ilta: sama kuin lounaalla.
iltapala: jos tulee pikkunälkä, niin syön vaikka hedelmän, tavallisen sokerisen jugurtin (banaani tms.), lasin mehukeittoa (sokerista) tms. Jos nälkä on kovempi (mikä on harvinaista kunnon illallisen jälkeen), niin saatan syödä pari kananmunaa majoneesilla, vihanneksia ja dippiä, tms. EI leipää koska olen huomannut että se on ruoka-aine joka ruokkii näläntunnetta ja turvottaa.
Eli olen lakannut tuijottamasta sokeri- ja rasvamääriä, ja syön sitä mitä huvittaa. Herkuttelen häpeilemättä silloin kun haluan, en tietenkään joka päivä. Jos haluan illalliseksi pizzaa, niin syön vaikka kokonaisen pizzan ihan ilman mitään syyllisyydentunteita. Kuuntelen kuitenkin kroppaani, joka pizzan jälkeen ei todellakaan oikeasti kaipaa enää iltapalaa, seuraavana aamuna aamupalaa, ja lounaskin voi olla vaikka keitto. Eli ilmeisesti kaloriylitys tasaantuu luonnostaan, kun herkistyy kuuntelemaan mitä keho oikeasti sanoo :) Herkkujen suhteen täytyy tietenkin pitää järki päässä: ei voi laihtua, jos joka päivä syö suklaata, karkkia, sipsejä, pizzaa tms.
Ajattelin vaan jakaa tämän, jos palstailijoissa on epätoivoisia laihduttajia jotka taistelevat ns. "virallisterveellisten" ohjeiden kanssa eikä laihtuminen vaan onnistu vuosikausien yrittämisenkään jälkeen...
Sun ruokavaliohan on täysin normaali, aikamoinen clickbait otsikko.
Yks jenkkiläinen ystävä harmitteli ja ihmetteli miksi Suomessa on vain tervellistä ruoka. Hän sanoi että pitää syödä herkkuja ja ruoka jostain tulee hyvää mieli, siitä se terveys tulee.
Samoin italialainen tuttuni. Elää että saa syödä.
Suomessa tunnetusti ei saa nauttia mistään ja siksi olemme sairaita ja masentuneita.