Minne voisi lahjoittaa vanhat aikakauslehdet?
Eli mihin voisin lahjoittaa vanhoja aikakauslehtiä? Tilaan vuodessa useamman aikakauslehden, joten niitä kertyy aika nopeasti melkoinen kasa. Aluksi heitin vanhat lehdet roskiin, mutta tuntuu tyhmältä heittää hyviä ja uusia lehtiä roskiinkaan.
Kommentit (27)
Vaikka sairaalaan tai vanhainkotiin.
Divariin. Olen ostanut sisustuslehtiä sieltä, kun en ole raaskinut irtonumeroina kaupasta ostaa. Aika nopeasti päätyvät divariin.
Ei teillä päin ole lähetysavun tai pelastusarmeijan kirpputoreja, kierrätyskeskusta? Niihin voi lahjoittaa kaikenlaista ja niistä myydään edullisesti asiakkaille eteenpäin. Itse ostan kaikki aikakauslehdet sellaisista paikoista, meille kun ei mitään tule tilaamalla kotiin. Älä ihmeessä paperinkeräykseen laita, kyllä jostain niille varmasti löytyy lukija! Laita jonnekin ilmoitus, nettiin tai kaupan seinälle, että lahjoitetaan aikakauslehtiä. Asutko kerrostalossa? Rappukäytävässä voisi pitää pahvilaatikkoa, johon laitetaan luetut hyväkuntoiset aikakauslehdet ja halukas voi ottaa siitä. Kaikissa kerrostaloissa olisi jätekatoksessa muutenkin hyvä olla kierrätyspöytä, jonka olen nähnyt vain yhden tuttavani talossa! Toivottavasti tästä viestistä oli jotai apua sinulle. :)
Terveyskeskukseen, esimerkiksi laboratorioon. Niissä on aina ikivanhoja lehtiä.
Minä olen vienyt vanhat aikakauslehdet hammaslääkärin odotustiloihin. Enkä ole kysynyt keltään mitään. :D Siellä oli loppuunluettuja naistenlehtiä ja valikoima onneton. Lehdet olivat varmaan viisi vuotta vanhoja. Valitut palat (12 numeroa ) oli muuten lähes kadonnut kolmessa kuukaudessa; jotkut eivät malttaneet jättää juttua kesken ilmeisesti...
Viet lähimpään sairaalaan tai terkkariin. Sinne odotustilaan, ei tarvi kysellä mitään.
Olen joskus vanhoja sisustuslehtiä kierrättänyt viemällä ne hissin viereen olevalle tasolle lapun kera, että ota tästä. Paperiin olen myös kirjoittanut ajan, jolloin vien jäljelle jääneet aikakauslehdet paperiroskiin. Tämä siksi, ettei kenellekään tule olo, että kippaan omat jätteeni muiden kuljetettavaksi. Olen myös huolehtinut, että aikakauslehdet ovat siististi pinossa eivätkä levällään miten sattuu. Ihmiset tosin penkoo kasan miten sattuu melkein heti uudestaan. Aina ovat kaikki aikakauslehdet kelvanneet, mitään ei ole sinne roskiin tarvinnut viedä. Kerran oli joku kirjoittanut kiitos lapunkin minulle. :)
Monet vievät vanhat lehdet myös kirpparille, niissä on usein joku laari, johon voi jättää tavaraa muiden ilmaiseksi otettavaksi tai sitten laitat muutamalla eurolla myyntiin. Tällaiseenkin olen josku aikakauslehtiä jättänyt ja heti ovat menneet. Mutta kierrätän mieluummin oman talon asukkaille kuin lähden viemään kauas kirpparille..
Käsityölehtiä ei vaan taida monikaan ommella.
Sairaalat tuskin haluavat vanhoja lehtiä, kun eivät halua vanhoja kirjojakaan. Ilmeisesti niissä on jonkinlainen tautien levityksen riski tai jotain. Huonon vastustuskyvyn omaaville ihmisille monen käden kautta kulkeneet kirjat ja lehdet tuskin ovat hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalat tuskin haluavat vanhoja lehtiä, kun eivät halua vanhoja kirjojakaan. Ilmeisesti niissä on jonkinlainen tautien levityksen riski tai jotain. Huonon vastustuskyvyn omaaville ihmisille monen käden kautta kulkeneet kirjat ja lehdet tuskin ovat hyvä juttu.
Jos nyt ajatellaan jotain odotushuonetta, niin eivätkö ne lehdet käy siellä aika monen käsiparin läpi?
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskukseen, esimerkiksi laboratorioon. Niissä on aina ikivanhoja lehtiä.
Paitsi nyt korona-aikaan lehtiä ei ole. Mäkin oon joskus vienyt terveyskeskukseen lehtiä ja jonkun lastenkirjankin. Muuten oon vienyt niitä kirpparille.
Vierailija kirjoitti:
Vanhainkotiin.
ikävä kyllä ei ole olemassakaan enää vanhainkoteja
Oon antanut siskolle ja sukulaisille, ystäville. Vienyt töihin odotustilaan. Kirpputoreille, kierrätyskeskukseen, kirjaston kierrätyspisteeseen. Naapurille. Kaverin mökille vein kerran, toki varmistin etukäteen että se on ok.
Yhden kerran luettu hienolle paperille painettu lehti ei ole vielä roskaa.
Viimeksi laitoin ilmoituksen paikalliseen FB-ryhmään niin joku haki lehdet kehitysvammaisten asumisyksikköön. Joskus FB-ryhmissä kaivataan lehtiä päiväkoteihin askartelumateriaaliksi. Välillä olen vienyt lehtiä sairaalan vuodeosastolle tai kirjaston kierrätyshyllyyn tai ihan vaan jättänyt roskakatoksen lehtitelineeseen.
Moniin kirjastoihin saa viedä vanhoja kirjoja ja lehtiä. Sellaisiin kierrätyshyllyihin, joihin saa tuoda ja ottaa.
Vanhoja viikkolehtiä ei kannata roudata kuin roskikseen. Seiskat ongelmajätteeseen.