Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PMS-oireet pilaavat elämäni - millaista hormonihoitoa on saatavilla?

Vierailija
29.04.2017 |

Olen ihan nuoresta asti saanut hillittömiä raivareita PMS:n kynsissä eli 3-5 päivää ennen menkkojen alkamista, 13 kertaa vuodessa eli ennen jokaisia kuukautisia.
Mieliala heittelee niin että ihmettelen itsekin "Mitä se nyt huutaa?" ennenkuin tajuan että se olen minä itse.
Työkaverit, mies ja lapset ovat saaneet osansa.

Kävin labrakokeissa hormonihoidon toivossa, olen jo 46 eli vaihdevuodetkin ovat edessä 10 vuoden sisällä.
Tulos: P-FSH luteaalissa 13,
kun viitearvot ovat 1,7-7,7.
Liian korkea naishormoniarvo kertoo hormonivajauksesta sekä menopaussin lähenemisestä.

Lääkäri väläytti tietysti kallista muoti-kierukkaa, mitä en huoli. En ala myöskään popsia mielialalääkkeitä, vaikka nekin ovat muodissa.
Ainoa mahdollinen hoito olisi suun kautta otettava hormonihoito.(ei mitään e-pillereitä, jotka vievät nuorilta naisilta halut ja lihottavat heidät).

Onko kellään kokemuksia?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ehkäisypillereitä kolme liuskaa putkeen. Kuukautiset ja pms vain 4 kertaa vuodessa.

Vierailija
2/13 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa paula heinonen vaihdevuodet, niin löytyy hänen hyvä artikkeli koskien vaihdevuosia. Myös Kaisa Jaakkolalla on hyviä kirjoja hormoneihin liittyen.

Googlaa myös bioidentical hormones. Mm. Mia Lundin on kirjoittanut kirjan Female Brain Gone Insane.

Itse en missään nimessä käyttäisi synteettisiä hormoneita, jotka ei auta läheskään niin kuin bioidenttiset hormonit. Synteettisiin liittyy myös haittavaikutuksia ja riskejä. Kaikista parasta kuitenkin tietysti olisi, jos pystyisi hoidattamaan oireilun kokonaan ilman mitään hormoneja mm. oikeanlaisen ruokavalion (joka on siis paljon tiukempi juttu kuin pelkkä "kyllä mää syön jo terveellisesti!!"), oikeanlaisten lisäravinteiden, maksan hyvinvoinnin tukemisen ym. avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

......

Vierailija
4/13 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää saattaa kuulostaa kettuilulta ja vähättelyltä, mutta lupaan ettei ole. Itselläni on ollut ihan sairaan paha PMS, just noita hillittömiä raivokohtauksia ym. Mua kalsiumlisä on auttanut ihan hämmästyttävän paljon! Kalsiumista puhutaan aina vain luuston yhteydessä, mutta se vaikuttaa myös hormonitoimintaan. Kannattaa muistaa myös magnesium ja b-vitamiinit. Ei oo ainakaan haittaa, jos kokeilee.

Vierailija
5/13 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää saattaa kuulostaa kettuilulta ja vähättelyltä, mutta lupaan ettei ole. Itselläni on ollut ihan sairaan paha PMS, just noita hillittömiä raivokohtauksia ym. Mua kalsiumlisä on auttanut ihan hämmästyttävän paljon! Kalsiumista puhutaan aina vain luuston yhteydessä, mutta se vaikuttaa myös hormonitoimintaan. Kannattaa muistaa myös magnesium ja b-vitamiinit. Ei oo ainakaan haittaa, jos kokeilee.

Ei ole vähättelyä. Näistä pitäisi nimenomaan puhua enemmän. Hyvin moni tekijä ja vitamiini- ja hivenaine vaikuttaa hormonibalanssiin. Kalsiumissa vain pitää olla tarkkana, ettei lisä tee hallaa. Jos kalsium ei imeydy kunnolla, se kertyy mm. verisuoniin. Siksi pitää huolehtia samalla, että muut imeytymiseen vaikuttavat tekijät on kunnossa: d-vitamiini, k2-vitamiini, a-vitamiini, magnesium...

Mulla on myös paha pms, mutta kalsiumin pitäisi olla kunnossa (mitattu verikokein). Kiinnostaisi kuitenkin voiko se silti olla syynä. Olisikohan juuri jotain imeytymisongelmaa?

Vierailija
6/13 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vähättelyä. Näistä pitäisi nimenomaan puhua enemmän. Hyvin moni tekijä ja vitamiini- ja hivenaine vaikuttaa hormonibalanssiin. Kalsiumissa vain pitää olla tarkkana, ettei lisä tee hallaa. Jos kalsium ei imeydy kunnolla, se kertyy mm. verisuoniin. Siksi pitää huolehtia samalla, että muut imeytymiseen vaikuttavat tekijät on kunnossa: d-vitamiini, k2-vitamiini, a-vitamiini, magnesium...

Mulla on myös paha pms, mutta kalsiumin pitäisi olla kunnossa (mitattu verikokein). Kiinnostaisi kuitenkin voiko se silti olla syynä. Olisikohan juuri jotain imeytymisongelmaa?

Kalsiumipitoisuutta ei ole mitattu.

Kiitos näistä vinkeistä :)

Täytyy tutustua ja puhua lääkärille, kun käyn siellä parin viikon päästä.

Omen kuullut, että synteettisissä hormoneissa on rintasyöpäriski, mitä en tosiaankaan kaipaisi.

Urheilu on lähellä sydäntäni, sitä siis ainakin lisää. Keholtani olen ennemminkin laiha kuin tanakka, mutta kunto ei ole optimaalinen tällä hetkellä. En voi keskittyä itseeni velvoitteiden keskellä; töihin on mentävä ja lasten asioita hoidettava.

Muutama vuosi vielä, niin lapset on niin isoja että voin alkaa kytätä enemmän omaakin hyvinvointiani.

Vierailija
7/13 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omen kuullut, että synteettisissä hormoneissa on rintasyöpäriski, mitä en tosiaankaan kaipaisi.

Urheilu on lähellä sydäntäni, sitä siis ainakin lisää. Keholtani olen ennemminkin laiha kuin tanakka, mutta kunto ei ole optimaalinen tällä hetkellä. En voi keskittyä itseeni velvoitteiden keskellä; töihin on mentävä ja lasten asioita hoidettava.

Muutama vuosi vielä, niin lapset on niin isoja että voin alkaa kytätä enemmän omaakin hyvinvointiani.

Kaikessa on nykyisin syöpäriski... Kannattaa tosiaan ensin kokeilla noita edellämainittuja kalsium- ym. lisiä. Mutta jos vaihdevuosioireet ovat todella pahat, siinä ei valitettavasti enää ruokavaliot ja vitamiinit auta. Itse jouduin aloittamaan hormonihoidon ennenaikaisten vaihdevuosien takia. Terveellisestä elämästä (säännöllinen kuntoilu ja paras mahdollinen ruokavalio) huolimatta oloni oli niin hirveä, että olin lähes työkyvytön. Jos mm. työpäivän aikana joutuu viisi kertaa vaihtamaan paitaa järkyttävän hikoilun takia, elämänlaatu kärsii jo niin paljon että kokeilee mielellään mitä tahansa. Vaihdevuosioireiden kuumia aaltoja on vaikea käsittää, ellei niitä ole itsellä. Se ei ole lainkaan sama asia kuin normihikoilu. Toinen suuri ongelma oli mielialanvaihtelut ja kohtuuton ärtyisyys.

Vierailija
8/13 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka "kaikessa" on nykyään syöpäriski, niin silti nuo bioidenttiset hormonit olisi riskittömämpi vaihtoehto kuin nykyisin Suomessa yleisesti käytettävät. En käsitä miksei niitä täällä määrätä...

Vierailija
9/13 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikessa on nykyisin syöpäriski... Kannattaa tosiaan ensin kokeilla noita edellämainittuja kalsium- ym. lisiä. Mutta jos vaihdevuosioireet ovat todella pahat, siinä ei valitettavasti enää ruokavaliot ja vitamiinit auta. Itse jouduin aloittamaan hormonihoidon ennenaikaisten vaihdevuosien takia. Terveellisestä elämästä (säännöllinen kuntoilu ja paras mahdollinen ruokavalio) huolimatta oloni oli niin hirveä, että olin lähes työkyvytön. Jos mm. työpäivän aikana joutuu viisi kertaa vaihtamaan paitaa järkyttävän hikoilun takia, elämänlaatu kärsii jo niin paljon että kokeilee mielellään mitä tahansa. Vaihdevuosioireiden kuumia aaltoja on vaikea käsittää, ellei niitä ole itsellä. Se ei ole lainkaan sama asia kuin normihikoilu. Toinen suuri ongelma oli mielialanvaihtelut ja kohtuuton ärtyisyys.

Riippuu vähän mitä ruokavaliota noudattaa ja mitä vitamiineja ottaa. Esimerkiksi apteekin vitamiinit taitaa olla aika lailla kaikki yhtä tyhjän kanssa ja suurin osa luontaistuotekauppojen tuotteista myös. Eikä ole mitään "yksi tapa/pilleri auttaa kaikkia" -keinoa.

Mikä oli sinun "paras mahdollinen ruokavalio"? Anteeksi, en tahdo olla ärsyttävä, mutta oikeasti se kun sanon, että ruokavalio ja lisäravinteet voi auttaa, niin en tarkoita, että se olisi niin helppoa ja yksinkertaista niilläkään kuin kuulostaa. Niiden avulla on jopa vaikeampi saada itsensä kuntoon kuin hormoneilla. Ne olisi mielestäni kuitenkin "pysyvämpi" ratkaisu, tai siis niillä korjattaisiin alkuperäisiä syitä, miksi hormonit on pielessä. Se vaatisi kuitenkin tarkat ja laajat, luotettavat tutkimukset mistä vitamiineista, hivenaineista, aminohapoista ja rasvahapoista on puutetta, mitä on liikaa ja mitä sopivasti. Oikeita lisäravinteita sitten oikeina pitoisuuksina. Pitäisi myös selvittää suoliston kunto ja parantaa sitä. Maksan ja sapen toimintaa pitäisi tukea myös. Ja paljon, paljon muuta.

Ymmärrettävästi tämä on pitkä ja hankala tie ja yksin noita on mahdoton ja hyvin hankalaa lähteä "taviksen" selvittämään. Samoin ymmärrän täysin, että moni turvautuu ja joutuu oikeastaan pakostakin turvautumaan tavalliseen lääkäriin/gynekologiin, joka määrää perinteisiä hormoneita. Kun ei muuta apua juuri ole tarjolla. Tai ei ainakaan helposti saatavilla. Tämä on mielestäni asia, mikä pitäisi saada muutettua. Tarvittaisiin lisää tietoa niin lääkäreille kuin potilaillekin. Lisää hoitomahdollisuuksia, lisää kunnon tutkimuksia ja oikeisiin, perimmäisiin syihin paneutumista ja niiden hoitamista.

Mä oon pakosta joutunut etsimään muita vaihtoehtoja, koska mulle ei sairauden takia nuo synteettiset hormonit voi tulla koskaan kyseeseen. Jos on kokeillut tyyliin vain gluteenitonta, maidotonta, vähähiilarista ja sokeritonta ruokavaliota ja muutamia luontaistuotekauppiaan tai lääkärin suosittelemia monivitamiineja, niin ei voi vielä sanoa, ettei mitkään ruokavaliot tai vitamiinit voi auttaa. Ne nimittäin voi, mutta se on vain tosi, tosi, tosi paljon vaikeampaa.

Vierailija
10/13 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kestä. :-)

Tässä on vaan se ongelma, että tosi harva lääkäri noista mitään tietää. Funktionaaliselta puolelta löytyy ehkä muutama, jotka vähän tajuaa, mutta heille on ajat kiven alla. Ulkomailla on sit ehkä enemmän osaavia lääkäreitä.

Vierailija
11/13 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syönyt PMS oireisiin Seromexiä, furesista sain turvotukseen jne. lähes kaikki kokeiltu eikä mistään oikein löytynyt apua, kunnes tuli tarpeeksi ikää ja kuukautiset loppuivat.

Vierailija
12/13 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vhh-ruokavalio ja natural progesterone creme. <3. Elämäni pelastajat.

Vierailija
13/13 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialalääkkeitä (ssri) käytetään pms:ään paljon pienemmällä annoksella kuin esim. masennuksessa (päiväannos noin puolet masennuslääkkeen aloitusannoksesta). Lääkkeitä voi käyttää kierron puolivälistä kuukautisten alkupäiviin tai jatkuvasti. Itse aloitan käytön vasta max. viikkoa ennen menkkoja. Auttaa kuin jumala mun mielialan vaihdoksiin, ja lääkerasitus noin pienellä annoksella jää todella pieneksi. Olen iloinen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme