Kuinka kauan hormonikierukalla on ehkäisytehoa?
Olen kuullut että ehkäisytehoa olisi vielä kierukan hormoneiden jo loputtuakin, mutta sitten toisaalta olen kuullut että se ekäisyteho loppuu hormonien loppumisen myötä. Kumpi pitää paikkansa?
Kommentit (10)
Mirenan teho VOI loppua viiden vuoden jälkeen, ja jaydessin kolmen vuoden jälkeen. Kannattaa siis käydä ajoissa vaihtamassa uusi kierukka.
Mul on kupari ja siinä 5v. Hormonissa sama ainakin Mirenassa. En suosittele hormoneja.
Väittävät, että Mirenassa on tehoja 5:ksi vuodeksi. Minulla alkoi kuukautiset uudestaan n. 4:n vuoden jälkeen, joten epäilin "paukkujen" loppuneen ja poistatin sen. Taisi olla "maanantai kappale". Kai tuokin on kovin yksilöllistä.
Mulla oli eka Mirena 7 v, alkoi tiputtelu ja vaihdettiin uusi. Nyt on menossa 6 vuosi uuden kans, ja hyvin toimii 😊
Vierailija kirjoitti:
Mul on kupari ja siinä 5v. Hormonissa sama ainakin Mirenassa. En suosittele hormoneja.
Mulla on hormonikierukka runsaiden kuukautusten vuoksi. Sterilisaatio olisi ollut toinen vaihtoehto, mutta sitten olisi pitänyt polttaa kohdun limakalvot, jotta kuukautiset olisi saatu kohtuullisiksi. Kolmas vaihtoehto olisi ollut kohdunpoisto, mutta se tehdään vasta, jos mikään muu ei auta.
Mulla kupari, olisin mennyt viiden vuoden kohdalla vaihtamaan, lääkäri sanoi että "ne on nykyään 10vuotta". Niin nyt menossa 6.vuosi.
Olen kyllä aikaisemmin ollut todella hedelmällinen niin jotenkin pelottaa toi "nykyään 10vuotta..". Saa nähdä.
Hormonia tai ei, kierukka ehkäisee siltikin! Juuri kävin gynellä, mulla ollut kierukka kuusi vuotta ja hormoni vaikutus loppunut. Sovittiin että otetaan vasta vuoden päästä pois. Mekaaninen ärsytys kohdussa ehkäisee myös alkion kiinnittymisen.
Oman kokemukseni mukaan kolme kuukautta.
Mulla ollut Mirena melkein 8 vuotta eikä vielä tiputtele. Pitäisi alkaa vaihtamaan pian, mutta tähän asti ainakin toiminut.
3 tai 5 kierukasta riippuen. Kyllä ne sulle kertoo siellä kun käyt asentamassa.