Miten rauhoitat itsesi jännitykseltä ennen jotain suurta koitosta?
Esim. Pääsykokeet, tentti jne? Jos tunnelma on sellainen etten osaa, en selviä.
Kommentit (11)
Muutama hidas, rauhallinen ja syvä hengenveto ja keskittyminen - ja sit vaan reunasta aloitetaan.
Mutta parasta on, jos on edeltä harjoitellut sen verran, että tunnelma ei ole tuo, vaan se, että osaan kyllä, selviän.
Vierailija kirjoitti:
Teen mielikuvaharjoituksia. Totuin tekemään niitä jo ennen kuin tiesin että asialla on nimi.
Kerro tarkemmin minkälaisia nämä mielikuvaharjoitukset ovat.
Minkälaisia mielikuvaharjoituksia? Minä yritän astua sivuun panikoivasta itsestäni ja seurata itseäni panikoimassa. Auttaa jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Muutama hidas, rauhallinen ja syvä hengenveto ja keskittyminen - ja sit vaan reunasta aloitetaan.
Mutta parasta on, jos on edeltä harjoitellut sen verran, että tunnelma ei ole tuo, vaan se, että osaan kyllä, selviän.
En tiedä miten ap mutta minulla on harvoin vaikeuksia itse tilanteessa, ongelma on 1-2 edeltävää vuorokautta. Kumpaa ap tarkoittaa?
Nappaan beeta-salpaajan. Aivan mainio pilleri: Pää ei mene utuiseksi tai väsytä, mutta olo on rauhallinen, koska sydän ei hakkaa.
Koitan ajatella, että nyt olen tehnyt sen mitä voin ennen koitosta, loput herran haltuun... Samoin jos iltasella joku iso asia pyörii mielessä, päätän vain, että en nyt yötä vasten sille kuitenkaan mitään voi, alan vaikka heti aamulla murehtia uudestaan ja teen mitä tehtävissä on, mutta turha sille on yöunia menettää, nyt sen saa ihan luvalla heittää pois mielestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten ap mutta minulla on harvoin vaikeuksia itse tilanteessa, ongelma on 1-2 edeltävää vuorokautta. Kumpaa ap tarkoittaa?
Tarkoitan samaa eli jännitys ennen, mutta pelkään aina että itse suoritus menee pilalle kännityksen vuoksi ja olisi kiva oppia rentoutua ennen koitosta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan samaa eli jännitys ennen, mutta pelkään aina että itse suoritus menee pilalle kännityksen vuoksi ja olisi kiva oppia rentoutua ennen koitosta. Ap
Kännitys=jännitys 😂 ap
Mä yleensä hengitän syvään ja sanon itselleni (siis mielessäni) että "rauhoitu, ei ole mitään hätää" jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen mielikuvaharjoituksia. Totuin tekemään niitä jo ennen kuin tiesin että asialla on nimi.
Kerro tarkemmin minkälaisia nämä mielikuvaharjoitukset ovat.
Ihan yksinkertaisesti mietin etukäteen mitä tilaisuudessa tulee (ja voi tulla) tapahtumaan ja koetan elää etukäteen läpi toimintani eri tilanteissa. Menen rauhalliseen paikkaan ja pistän silmät kiinni. Koetan katsoa tilanteita sellaisena kuin tulen ne itse näkemään ja joskus yritän myös nähdä miltä toimintani näyttää ulkopuolisen silmin. Teen silmät ummessa käsilläni niitä liikkeitä, joita harjoittelemani toiminta vaatii. Harjoituksessa on tärkeää, että saa olla rauhassa ulkopuolisilta häiriötekijöiltä ja että ei kiirehdi, vaan käy mielessään läpi myös vähäpätöiset ja selvältä tuntuvat vaiheet, koska se antaa varmuutta.