Onko teidän perheessä niin että nuorimmista lapsista kasvoi kaikkein pisimpiä?
Sisarusten kanssa on käynyt niin että lapsien pituusjärjestys on käänteinen ikään nähden. Daltonin veljekset.
Kommentit (29)
Meillä tytöt: vanhin 158, keskimmäinen 167 ja kuopus 176 (voi kasvaa vielä)
Lapsuudenperheessä pisin oli lapsi nro 2 (meitä oli 4). Kahdella siskolla esikoinen on pisin, meillä kuopus. Miehen lapsuudenperheessä pisin oli lapsi nro 3 (heitäkin oli 4) ja siskollaan pisin lapsi nro 2 (kolmesta) ja molemmilla veljillä esikoinen.
On, isosiskot 146&153 ja minä 158 :D
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt voiko kyse olla parantuneesta elintasosta lasten kehitysaikana alkaen ruoasta. Ensimmäisen kun sain niin aika köyhää oli elämä silloin, mutta muiden lasten myötä aina parempi elämäntilanne. -ap
Kyllä jo äidin ravinto ja lapsuuden ravinto vaikuttaa pituuskasvuun. Jos katsotaan vaikka suurista ikäluokista, niin siellä vanhin on yleensä pienin ja jos nuorempi lapsi syntyy selvästi myöhemmin, kun on jo ollut varaa laadukkaampaan ruokaan, niin hän kasvaa sitten geeniensä mukaiseen täyteen pituuteen. Sattumalla tietysti voi tulla vaikka minkä pituisia lapsia.
Koko ajanhan ihmisten keskipituus on kasvanut elintason kasvun myötä.
Tunnen perheen, jossa isä ja äiti (30-luvulla syntyneitä) olivat aivan pikkuruisia molemmat ja kun rupesivat lapsia tekemään, saivat 7 poikaa, jotka ovat kaikki pitkiä, mutta vanhin vain 180 cm ja 20 v myöhemmin syntynyt nuorin 195 cm. (tämä ei ole tarkoitus olla mikään tieteellinen vahvistus). Ovat perhealbumin kuvassa hauskasti käänteisessä pituusjärjestyksessä iän mukaan.
Olen joskus kiinnittänyt huomiota siihen, että lähes kaikissa tuntemissani perheissä nuorempi on aina pitempi, jos siis sukupuoli sama. Sama julkisuuden henkilöilläkin, esim.Saku ja Mikko Koivu.
Tähän liittyvä tutkimus on ainakin sellainen, jossa tuloksena oli, että aina tytön syntymän jälkeen seuraava ksi syntyvä lapsi on isokokoisempi kuin edellinen. Pojista ei vastaavaa tulosta ollut. En muista tutkimuksesta sen tarkempaa, on jo muutama vuosi siitä kun sen luin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen esikoinen ja lyhyempi kuin nuoremmat veljeni. Ollaan kaikki jo aikuisia, joten mitä luultavimmin lopullisissa mitoissa.^^ Kuopus on pisin, 190cm. Minä 175cm ja keskimmäinen siinä 185cm. Mistähän lie meidän "pituusgeenit" tulee, kun meidän vanhemmat on molemmat lyhyempiä kuin me. Isä on mua muutaman sentin lyhkäsempi, äiti taas reippaasti lyhyempi minuakin. On sitä naurettukin, että äidistä tuli mun veljille kainalokeppi siinä vaiheessa, kun veikat tuli murrosikään.:D
Meillä lyhyt äiti ja pitkä isä. 2 tyttöä on pidempiä kuin perheen 2 poikaa; 3. poika pitkä. Tytöt 2. ja 3. lapsi, pisin poika 4. lapsi. Tytöistä nuorempi siskoaan sentin pidempi.
Mä olen sisarussarjani nuorin ja meitä pitkiä on viisi kuudesta, pisin sisarista, veljet on minua pidempiä.
Lapsistani esikoinen on selkeästi pidempi kuin kuopus, ovat eri mallisia muutenkin ruumiinrakenteeltaan. Esikoinen on tullut minuun; pitkät raajat ja pituutta. Kuopus isäänsä; pitkä selkä ja vähän lyhyenläntä.
Tuohan tarkoittaisi, että se elintason kasvu vaikuttaisi pituuskasvuun yksittäisen lapsen kohdalla muutamassa vuodessa (lasten ikäero). Seuraavan lapsen syntyessähän ne lapset kuitenkin elävät samaa elintasoa. Eikö sen elintason pitäisi näkyä lähinnä painossa eikä pituudessa? Sanoisin, että vaatii vähän pidemmän aikavälin, ennen kuin vaikuttaisi pituuskasvuun. Geeneissähän se pituus aika pitkälle kuitenkin määräytyy eikä elintavoissa.