Kuinka päästä liiallisesta herkkyydestä eroon?
Oon aina ollut enemmän tai vähemmän herkkä ihminen ja otan aina kritiikin tai ihan minkä vain negatiivisen palautuksen liiaksi itseeni vaikka se ei edes koskisi minua ja silmät alkavat kostua. Johtuu suureksi osaksi koulukiusaamisesta.
Viisi vuotta ravintola-alalla kovetti minua eikä niin helposti tullut tarvetta paeta takahuoneeseen silmät kosteina. Jos jokin asia vi***ti niin sen sai se ihminen kuulla ilman että olisin ottanut nokkiini.
Osa tästä herkkyydestä on kuitenkin jäänyt ja aiheuttaa välillä väärinkäsityksiä parisuhteessa. Mies on luonnostaan kiivas ja räiskyvä ja sanoo mitä sylki suuhun tuo vaikka ei välttämättä edes tarkoita sitä. Kuten tänään otin itseeni siitä että poikamme tippui sylistäni nojatuolista lattialle (2v.) ja mies pomppasi sohvalta ja karjahti jotain varovaisuudesta jne jolloin mulle tuli fiilis että enkö mä muka osaa pitää edes lasta sylistä ja poistuin paikalta silmät märkinä. Monesti ihan pieni sanaharkkakin muuttuu isommaksi riidaksi kun alan pillittää ja miestä taas alkaa enemmän vi***taa mun pillitys.
Kuten sanottu, en siis hallitse tunteitani ja itku on turhan herkässä joskus. Osaan kyllä suuttua ilmankin että alkaisin poraamaan mutta kaipaisin nyt jotain vinkkiä miten ihmeessä saisin itsestäni edes normaali herkän?
Kommentit (3)
Keskustele asiasta psykologin kanssa, tunnut kaipaavan jotain sen kaltaista.
itse olin 2-kymppisenä kaamee itkupilli, lähinnä siis mieheni kanssa.
nyt 3-kymppisenä ihmettelen mitä silloin nuorena aina pillitin,
ja huom! sama mies edelleen!
Kröhöm, musta jotenkin hassua että psykologin kanssa keskustelusta olisi niinkään apua.
Hieman vaikea kans tällee selittää mitä tarkoitan liiallisella herkkyydellä mutta kun ajattelin että ainakin ihmiset joilla on todella räiskyvä luonne jne oppisivat ajan kanssa hieman hillitsemään itseään niin se toimisi myös toiste päin..
OOn kans lähempänä kolmea kymmentä jo, 28 ja suurimman osan aikaa olenkin ihan " normaaliherkkä" . Kaipa siihenkin herkkyyteen vaikuttaa se missä vaiheessa kuukautiskierto on. Ajattelin vain josko joku " kärsisi" tai olisi " kärsinyt" kans samanlaisesta herkkyydestä ja päässyt siitä jollain tavalla eroon ainakin osittain...
*ap*