Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksijat hoi!

Vierailija
26.04.2017 |

Olisiko paikalla juoksijoita jotka voisivat neuvoa. Olen harrastanut juoksua kymmenisen vuotta, eli ihan noviisi en ole itsekään. Ikää on 40v. Muutama maraton on takana, mutta viimeisestä on aikaa kolmisen vuotta. Nyt juoksen puolikkaita ja niissä sitten aikaa parantelen. Mitään kovia tavoitteita ei ole, lähinnä omaksi iloksi ja kunnon ylläpitämiseksi juoksen.

No, nyt on taas kilometrimäärät olleet kasvussa kun tiet ovat sulaneet. Tarkoitus olisi juosta puolikas aikaan 1h50min kesäkuussa, ja siihen olen nyt treenannut. Juoksua tällä hetkellä noin neljä kertaa viikossa, kaksi perushidasta 5-8km, yksi vauhtilenkki, joka joko intervallityyppinen tai kova tasavauhtinen ja sitten yksi pitkä 12-15km. Tätä rytmiä siis pitänyt tässä pari kuukautta ja nyt on sitten toinen jalka ihan hiton kipee!

Kipu alkoi penikan oireiluna, aattelin että menee ohi juoksemalla. Vaan eipäs mennytkään. Juostessa tuntuu kuin pohje "täyttyisi", koko pohje ja sääri muuttuvat ihan tönköiksi. Kipu ei lopu juoksuun vaan nyt ollut jo leposärkyäkin. Pahin paikka on perinteinen penikka-alue, mutta myös etusäären toisella puolella. Tuntuu kuin jalka menisi välillä alta. Nyt olen ollut täyden viikon juoksematta, rullannut säärtä, venytellyt ja antanut kylmää. Koiran kanssa olen kyllä kävellyt, mutta en muuta. Jalka sattuu edelleen. On kyllä parempi, mutta ei mitenkään kivuton. Tunnen sen joka askeleella ja aamuisin portaiden käveleminen on ihan tuskaa, vaikka koko yön on jalka ollut täydessä levossa.

Olisiko jollain vinkkiä mitä teen seuraavaksi?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon auttaa vain lepo.

Vierailija
2/6 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu harvoin parantaa kipua, eli ensimmäisten kipujen aikana olisi pitänyt vähentää harjoittelua, lisätä venyttelyä ja käydä hierojalla.

Nyt suosittelisin sulle lyhyttä tulehduskipulääkekuuria, runsasta venyttelyä, mutta ei juoksua. Hyvä hieroja osaa avata penikat, mutta varaudu siihen että se sitten sattuu. Vastaisuuden varalle vinkiksi: kannattaa käydä hierojalla heti, kun penikat alkavat oireilemaan. Selviää huomattavasti vähemmällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain pakkotoistolla tai juoksija-foorumilla saattaa olla melkeen yhtä paljon asiantuntijoita kuin täällä. :) Itse arvelisin myös että lepo saattaa olla paikallaan. Ehkä joku hyvä urheiluhieroja osaisi myös auttaa ja antaa vaikka jotain täsmävenyttelyvinkkejä?

Vierailija
4/6 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistaudu useamman kuukauden lepoon. Virheen teit tuossa, kun yritit juosta penikat pois.

Vierailija
5/6 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että kannattaa myös tsekata että sulla on sinulle oikeanlaiset kengät käytössä tai että nykyiset kenkäsi eivät ole loppuunjuostut.

-nro 3

Vierailija kirjoitti:

Juoksu harvoin parantaa kipua, eli ensimmäisten kipujen aikana olisi pitänyt vähentää harjoittelua, lisätä venyttelyä ja käydä hierojalla.

Nyt suosittelisin sulle lyhyttä tulehduskipulääkekuuria, runsasta venyttelyä, mutta ei juoksua. Hyvä hieroja osaa avata penikat, mutta varaudu siihen että se sitten sattuu. Vastaisuuden varalle vinkiksi: kannattaa käydä hierojalla heti, kun penikat alkavat oireilemaan. Selviää huomattavasti vähemmällä.

Vierailija
6/6 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistaudu useamman kuukauden lepoon. Virheen teit tuossa, kun yritit juosta penikat pois.

Tätä mä vähän pelkäänkin. Oon tainnut hankkia jonkun kunnon tulehduksen tuohon sääreen. Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun penikoista kärsin, tulee yleensä joka kevät kun kilometrimäärät alkavat kasvaa. Yleensä ovat rauhoittuneet kun olen lyhentänyt lenkkejä ja antanut kylmää. Siksi toimin näin nytkin. Tossut pitäisi olla kunnossa, samalla mallilla juossut pitkään ja nyt käytössä olevat olen ostanut tuossa joulun aikaan. Hierojalle on kyllä uskalla mennä, ajatuskin siitä että joku jalkaan koskee sattuu jo valmiiksi.

Juoksufoorumilta voisi saada ohjeita kyllä, mutta täältä vastataan nopeammin ja kyllä täälläkin varmasti jokunen juoksija vierailee, kun itsekin niin teen =)