Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö mennä lääkäriin? KUVA

Vierailija
25.04.2017 |

Mulla on ollut nyt sellainen kurkkukipu pari päivää, että nieleminen ja syöminen on yhtä tuskaa. Kipulääkkeitä olen napsinut tänään 1800mg, mutta eivät tehoa kyllä yhtään. Jos juon jotain kylmää, kipu on yhtä iso kuin esim palovamman. Nuhaa on vähän, mutta ei yskitä. Olen kokeillut yskänlääkettä, höyryhengitystä, suolakurlailua, mikään ei auta :( Pitääkö pärjäillä kotona vai tarvitseeko jo antibiootteja?

http://aijaa.com/ed9R7Y

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvä suihinottajan kurkku. Siellä on genitaaliherpes.

Vierailija
2/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen neitsyt ja 17-vuotias, ei mahdollista :/

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielu on toki tulehtunut, mutta aiheuttajasta ei voi sanoa mitään ilman näytettä. Mene terveyskeskukseen, huomisaamu riittää hyvin, missä terveydenhoitaja ohjelmoi sinulle nieluviljelynäytteen ja tarvittaessa muita kokeita.  

Jos sinulla on nuhaa eikä korkeaa kuumetta, niin kyseessä voi olla viruksen aiheuttama tauti - moni ei tiedä, että nielutulehdusta (tonsilliitti, "angiina") aiheuttaa moni virus, ei pelkkä streptokokkibakteeri. Streptokokki A on yleisin nielutulehdusta aiheuttava bakteeri. Sen aiheuttamassa taudissa on yleensä kuumetta eikä juuri muuta oiretta kuin kuume ja kova nielukipu. Streptokokki C ja G voivat aiheuttaa kuumeettoman nielutulehduksen. Streptokokin aiheuttamaan tulehdukseen tarvitaan antibiootti, ja tauti varmistetaan nielunäytteellä. Viruksista esim. adeno ja EBV voivat tehdä tonsilliittia. Virustaudissa voi olla kovaakin kuumetta, mutta usein nielukivun lisäksi on muutakin oiretta, esim. nuha, yskä, nivelkivut, vatsavaivat. Viruksiin eivät antibiootit tehoa. 

Vierailija
4/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Angiina eli nielutulehdus, vaatii antibiootit

Vierailija
5/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lisää, niin ja olen lääkäri. Aiheuttajasta huolimatta nielutulehdus on ikävä tauti. Paranemisia! Jos ruoka ei mene alas, koita ainakin juoda tarpeeksi. 

Vierailija
6/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä tosi punanen, mutta jos ei ole korkeaa kuumetta niin odottelisin varmaan vielä ehkä päivän tai kaksi lähteekö parantumaan. Jos ei, sitten lääkärille.

Vierailija
7/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
8/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan selvät angiinan oireet, pilkkuja kurkussa myös. En saanut lääkettä, koska oli viruksen aiheuttama

Vierailija
9/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy varalta lääkärissä, en osaa ottaa kantaa muuhun kun en ole lääkäri(kuvaan yms.) mutta itse käyn aina jos epäröin.

Vierailija
10/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on oikeasti auttanut kurkun ainakin lievään tulehdukseen sinkkisuihke.

Vierailija
11/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 lisää, niin ja olen lääkäri. Aiheuttajasta huolimatta nielutulehdus on ikävä tauti. Paranemisia! Jos ruoka ei mene alas, koita ainakin juoda tarpeeksi. 

Kiitos paljon! Varaan ajan lääkärille. Sillä tämä tauti varmasti parhaiten selätetään.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi