Terapian/hoidon loppuminen
Kuulin juuri, että saan käydä enää kerran tai kaksi psykologilla. Totta kai sanoin, että asia on ok ja hävettää nyt hirveesti, että purskahdin vastaanotolla itkuun. Eikä se itku nyt lopu.
Ei mulla kai enää oo tulevaisuutta. Taidan perua ne loputkin ajat. En mä koskaan parane.
Kommentit (13)
Onpas harmi. Eikö hoitoa voisi jatkaa, jos tunnet vielä tarvitsevasi sitä?
Mä olen masentunut, oon käyny nyt vuoden psykologilla. Totta kai mä tiedän, että en mä siellä lopun ikääni voi käydä ja pari kuukautta sitten asiasta puhuttiinkin. Ja oon mä päässy eteenpäin, voin varmasti paremmin, kuin vuosi, puolitoista sitten. Mutta yksi mun suurimmista "oireista" on jonkinlainen väärä ylpeys. Mä uskottelen pärjääväni yksin, enkä kehtaa sanoa miten huonosti mä oikeasti voin. Ja jotenkin on tullu sellanen olo, että kyllä vuodessa pitäisi parantua, niinpä olen nyt ollut hyvä potilas ja kertonut miten hyvin muka voin. Vaikka en okeasti voi.
Kyllä tää nyt tais olla tässä. Jahka oon ens viikolla yksin, teen omat ratkasuni.
Sinun pitäisi kyllä kertoa siellä totuus tilanteestasi.
Kaikki loppuu aikanaan. Se nyt on vaan hyväksyttävä. Ei kukaan ihminen ole koskaan täysin eheä.
Pääsit sentään terapiaan! Mä väsään kohta kolmatta hakemusta Kelalle. Jos nyt yhteiskunta ei tule vastaan niin milloin sitten?
Mene yksityisen kautta psykoterapiaan. Sitä kautta kun löydät oikean terapeutin voit käydä niin kauan kun tarvitset. Itse olen käynyt jo 11 vuotta :) kela korvaa hoidoista osan. Itselläni kustantaa 500e kk. Josta kela korvaa 300 eli oma sijoitus 200e kk omaan hyvinvointiin ja tulevaisuuteen. Nyt vaan panostat ja sijoitat enemmän itseesi äläkä lannistu.
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityisen kautta psykoterapiaan. Sitä kautta kun löydät oikean terapeutin voit käydä niin kauan kun tarvitset. Itse olen käynyt jo 11 vuotta :) kela korvaa hoidoista osan. Itselläni kustantaa 500e kk. Josta kela korvaa 300 eli oma sijoitus 200e kk omaan hyvinvointiin ja tulevaisuuteen. Nyt vaan panostat ja sijoitat enemmän itseesi äläkä lannistu.
Kaikilla ei ole sitä 200 noin vain sijoittaa terapiaan, vaikka se olisi kuinka tarpeen ja hyväksi . Helposti voi pienetkin tulot ylittää rajan ja kela ei korvaa mitään , silti tulot ovat niin niukat , että kitkuttamalla joutuu elämään.
Vierailija kirjoitti:
No et varmana ole käynyt Kelan tukemassa psykoterapiassa yhtätoista vuotta.
Kävin 11 vuotta yhdessä ilmaisessa paikassa...
Jotenkin kuulostaa siltä, että et ole kelan tukemassa psykoterapiassa vaan jossain muussa systeemissä missä saat keskusteluapua. Sillä ei kelan tukema terapia voi loppua tuolla lailla yhtäkkiä ilman että tietäisit jo kauan etukäteen, muuta kuin jos olit ajatellut saavasi vielä yhden vuoden lisää mutta kela ei myönnäkään sitä. Mikä taas luultavasti korjaantuu sillä että laittaa uuden hakemuksen kelalle, koska kuulostaa siltä että terapia on todellakin loppumassa liian aikaisin.
Mikäli et käy kelan tukemassa psykoterapiassa, niin se voisi olla seuraava askel. Saisit useamman vuoden ajan käydä läpi ongelmiasi ja masennuksen syitä, ja pääsisit lopulta irti masennuksesta. :-) Psykoterapia on yleensä ihan erilaista kuin ns. keskusteluapu, tehokkaampaa ja menee paljon syvemmälle. Ja älä nyt turhaan mieti noin synkkiä, kyllä sä vielä tuosta nouset ihan varmasti, kun vaan jaksat odottaa ja tehdä tarvittavat asiat kuten esim. psykoterapiaan hakeutuminen jos tuo sun terapiasi ei ollut sillä nimikkeellä. :-)
Monesti muuten terapeutin kanssa voi sopia joustavasti terapiamaksuista. Ei tarvi välttämättä maksaa 200 euroa kuukaudessa, vaan pienemmän summan ja loput jää maksettavaksi pikkuhiljaa terapian jälkeen. Vammaistuki (tai eläkkeensaajan hoitotuki jos on työkyvyttömyyseläkkeellä) auttaa myös terapiamaksuissa, sitä saa jos sairaudesta aiheutuu kustannuksia ja jos jaksaminen on niin heikkoa että ei selviydy kaikista arjen asioista itsenäisesti.
Terveisin veljensä puolesta näitä joskus selvittänyt ja sivusta seurannut :-D
Masennus- ja ahdistusoireista kärsiville Kela korvaa yleensä kolme vuotta terapiaa, toki sekin riippuu edistymisestä ja siitä mitä mieltä terapeutti on.
Niin ja jos tuntuu vaikealta kertoa tilanteestasi totuudenmukaisesti vastaanotolla, niin kirjoita paperille kaikki asiat ja anna se psykologille. :-)
Minkälaisia ongelmia sinulla on? Minkä aikaa kävit terapiassa? Saitko sieltä mitään työkaluja jatkaa?