Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa arvon mammat - asiaa lääkekustannuksista ja toimeentulotuesta

Vierailija
22.04.2017 |

Olen opiskelija ja hain toimeentulotukea maksaakseni erään välttämättömän lääkkeen, jonka kertaosto ylittää omavastuurajan, eli päälle 600€. Avomieheni on töissä, minä en. Nyt tuli kelalta hylkäävä päätös toimeentulotuesta. Johtuuko se mieheni tuloista (kela olettaa että hän maksaa lääkkeeni?!?) vai siitä että minun tulisi hakea tukea sossusta kelan sijaan? Ei kai nyt oikeasti oleteta, että miehen pitäisi maksaa suht pienistä palkkatuloistaan minun kallis lääkkeeni? Minun kuukaudittasittainen opintotuki+lainatakaus ei riitä sekä lääkkeen ostamiseen että normaaleihin juokseviin kuluihin. Vai nähdäänkö kelalla niin, että minun tulisi nostaa lainaa isompi könttäsumma ja maksaa lääke sillä? Mistä lähtien tässä maassa on täytynyt maksaa elintärkeät lääkkeet lainalla.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis KUUKAUSITTAINEN :D

Ap

Vierailija
2/6 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään tietoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuessa huomioidaan koko perheen tulot, joten kyllä oletetaan että toinen elättää tarvittaessa toista. Ja lisäksi koko laina lasketaan tuloksesi, eli anoa vaihtoehtosi taitaa olla sen kokonaan nostaminen.

Vierailija
4/6 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole luettavissa päätös, jossa on perustelut?

Siinä voi olla joku laki 123/2001 x§ tai jotain, ja pianhan sinä googlaat, mitä siinä pykälässä sanotaan.

Ja kyllä, samassa taloudessa asuvien tulot huomioidaan. Huomioidaan myös se, että sinun olisi pitänyt ymmärtää säästää edellisten kuukausien tuloista vuoden alussa tuleviin lääkekuluihin, jotka sinun pitää maksaa ennen kuin se katto tulee vastaan.

Vierailija
5/6 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Kiitos vastauksista. Viime vuonna ostin lääkkeen säästetyistä rahoistani. Kysyin asiasta täällä joskus aiemmin ja minulle vastattiin hyvin varmanoloisesti että voin saada toimeentulotukea suuriin lääkekustannuksiin, että niitä ei tarvitse maksaa lainarahalla. Ilmeisesti ei pidä paikkaansa. Miestäni en aio laittaa maksamaan lääkkeitäni, hänen pienestä palkastaan maksetaan jo nyt enemmän kuluja kuin minun 470€ suuruisesta opintotuesta. Ymmärrän kyllä että normaali elatus katsotaan pätevän avopuolisoiden kesken, mutta että 600€ lääkkeet..

Vierailija
6/6 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien tulot katsotaan, ja mikäli toinen on normaalipalkkaisessa työssä, perustoimeentulotukeen harvoin syntyy oikeutta ellei menot ole todella suuret (esimerkkinä hometalon remontti tjsp). Suosittelen sinua hakemaan täydentävää toimeentulotukea kuntasi sosiaalitoimesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän