Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisille uimahallin vesijumpat on tarkoitettu? Miten rankkaa liikuntaa?

Vierailija
20.04.2017 |

Onko ne mummoille sopivaa käsien heiluttelua vai ihan kunnon liikuntaa? Olen normaalikuntoinen kaksikymppinen, saanko vesijumpasta mitään irti?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku? Sivuilla ei lue tarkempia kuvauksia jumpista, on vain tällaisia listoja:

06.45-07.15 syvänveden vesijumppa

11.15-11.45 vesijumppa

16.45-17.30 kuntosalissa ohjaaja paikalla

18.00-18.30 syvänveden tehojumppa (osa jumpasta ilman vöitä)

19.00-19.40 vesijumppa

Vierailija
2/13 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

70+ vuotiaille

Vierailija
4/13 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan salista. Minun vakiohallillani jumpat on merkattu numeroilla, 1-taso on työikäisille, 2-taso vähän liikkuntaa harrastaneille ja 3-taso niille joilla on jotain suurempaa ongelmaa.

Vierailija
5/13 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa, kai se on mentävä paikanpäälle katsomaan

Vierailija
6/13 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vesijumppa on siitä hyvä laji että voit itse säätää sen vaikuttavuutta. Jos vaikka tehdään sammakkohyppyä, niin hypit vaan nopeammin niin se on tehokkaampaa. Yleensä vesijumppa on keskiraskasta, jos se on tarkoitettu iäkkäämmille yms. siinä lukee että "kevennetty". Syvänveden vesijumppa on aina keskiraskasta tai raskasta.

Eli varmaan noista sun antamista vaihtoehdoista syvänveden tehojumppa on raskasta, syvönveden jumppa (ei teho) keskiraskasta ja vesijumppa kevein versio.

Eikö noissa voi käydä katsomassa jokaisessa miten pärjää?  Jos et ole ennen harrastanut vesijumppaa, voi se mummojenkin jumppa olla sulle yllättävän raskasta :)

Vierailija
7/13 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin joskus vesihydrobicissa, ja se oli ainakin normaalikuntoiselle tosi kevyttä.

Vierailija
8/13 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin sairauslomani aikana aamupäivän vesijumpalla. Oli kevyttä, mutta toipilaalle sopivaa. Ihan kaikkia liikkeitä en pystynyt edes tekemään.

Ohjaaja neuvoi liikkeistä raskaamman ja kevyemmän version.

Ainakin tuo aamupäivän jumppa ois normaalioloissa ollutmulle liian kevyttä.

Ikäjakauma minä 40 olin nuorimmasta päästä.

Luulisin kuite kin, että tuo syvän veden jumppa ois raskaampaa.

Vierailija
9/13 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tehojumppa on ihan jees, mutta ei mitää supervaikeaa/raskasta normaalikuntoiselle.

Vierailija
10/13 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon joskus käynyt tuollaisessa syvän veden jumpassa, niin se oli kyllä ihan tehokasta. Vedenvastus on kuitenkin aikamoinen.  Uin lämmittelyksi noin kilometrin alle ja siitä jumppaan, niin kyllä se ihan liikunnasta kävi.  Mummojumpat on jossain terapia-altaassa, jossa yltää jalat pohjaan ja pidetään kaiteista kiinni, mutta ne on yleensä selvästi ilmoitettu.

Vierailija
11/13 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kevyempää liikuntaa mielestäni. Myös minä uin ensin 2000 m ja sitten jumppa päälle.

Vierailija
12/13 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

100-vuotiaille ja -kiloisille.

Vierailija
13/13 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon joskus käynyt tuollaisessa syvän veden jumpassa, niin se oli kyllä ihan tehokasta. Vedenvastus on kuitenkin aikamoinen.  Uin lämmittelyksi noin kilometrin alle ja siitä jumppaan, niin kyllä se ihan liikunnasta kävi.  Mummojumpat on jossain terapia-altaassa, jossa yltää jalat pohjaan ja pidetään kaiteista kiinni, mutta ne on yleensä selvästi ilmoitettu.

No ei. Oikeaoppinen vesijumppa-allas on matala ja siinä on kaiteet. Harvassa uimahallissa vaan sellaisia on rakennettu, joten vesijumppaa järjestetään missä sattuu. Vesijumpan idea on että jalat saa välillä pohjaan niin että vesi yltää n. soliluun kohdalle. Kun jalat saa pohjaan voi ohjaaja teettää monipuolisesti liikkeittä, joissa saadaan sykettä nousemaan (juoksu, hyppelyt) ja saadaan myös jalkaa iskettyä maahan (osteoporoosin estämistä varten). Lisäksi on monia tehokkaita liikkeitä, jotka tehdään kaiteen avulla. Eli kaiteet eivät ole mummoja varten altaassa kuten kuvittelit.

Lisäksi vesijumppa-altaassa käytetään toisinaan myös pyöriä. Aquaspinning ei oikein onnistuisi syvässä vedessä.

Ja vielä, vesijumpassa voi kaikki liikkeet tehdä omalla rytmillä ja keveämmän tai raskaamman kaavan mukaan. Myös eri välineet lisäävät vastusta.

Syvänvedenjumppa vaatii tietenkin uimataitoa, kun taas varsinaisessa vesijumppa-altaassa uimataidotonkin voi osallistua. Lisäksi syvänvedenjumppa ilman vesijuoksuvyötä vaatii jo vähän parempia keskivartalon lihaksia.

Sitten huomautan vielä vesijuoksusta. Olen nyt 15 vuotta katsellut kun suomalaiset vetävät tätä lajia aivan ummikkoina. Mietipä missä asennossa juokset maalla? Aivan, maalla juokset pystyasennossa, mutta miksi sitten juokset vedessä vaakasuorassa takapuoli hartioiden tasalla ja jalat potkien takanatulevaa naamaan? Seuraavan kerran kun menet altaalle, koitapa keskittyä ja ottaa oikea asento: vedessä ollaan pystysuorassa tai hyvin lievässä etukenossa, keskivaratalo on tiukkana eikä takapuoli lähde nousemaan pintaan päin. Lantio pitää myös suoristaa eikä puskea eteenpäin kuin tuolilla istuen. Oikea asento on sellainen, että näet alas katsoessasi polvesi jalan etuasennossa, mutta et kun jala menee taakse. Eli koitapa nyt hallita liikkeesi, niin vesijuoksu on sinulle tehokkaampaa ja meille muille turvallisempaa. Kiitos.